Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av digital systemkamera. Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Superion

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är precis i tagen med att köpa en digital systemkamera men har ruggiga problem med att komma fram till vilken som passar mig då jag är helt ny inom området.

Jag har kollat omkring lite och det lutar mot en Canon EOS-300D.
Nikon D70 har ju blivit väldigt hyllad, men jag har hört lite småskavanker om "döda pixlar" i den...?
Båda ligger i ungefär samma prisläge på 9500:- nya men 300:an har jag hittat för 8300:-... Bra deal?

Personligen har jag tyvärr ingen erfarenhet av nån systemkamera och hoppas därav kunna sätta mig längre in i ämnet här.

Mitt användningsområde är egentligen bara rent nöjesmässigt och att det blir bra foton för eget bruk.


Jag skulle bli väldigt tacksam för åsikter, synpunkter om för och nackdelar med båda ovanstående och även andra modeller och självklart är jag jätteglad för alla tips!


Mvh
Linus
 

AKA

Aktiv medlem
Har varit väldigt nöjd med min 300D. Enkel att lära sig och har möjlighet att ge fina bilder. Det har säkert D70 också men jag vill inte göra reklam för den eftersom jag är på väg att sälja min 300D ;).

Mvh Ante
 

sagan

Avslutat medlemskap
D70 är betydligt snabbare än 300D, frånsett AF.

Ett bra begagnatalternativ är 10D, som är ett klart rubustare hus.

Går du upp i prisklass så har du konica-minoltas intressanta D7D med bildstabilisator, vilket ju aldrig är fel att ha :D

Ytterligare någon tusenlapp högre ligger 20D, som ger bättre bildkvalitét och är snabbare, den saknar dock bildstabilisator (finns dock objektiv att köpa till som har bildstabilisator för samtliga hus från canon/nikon).

Mest för pengarna (nytt) om man enbart ser till huset och kitobjektivet anser jag vara D70 med AF-S DX 18-70/3,5-4,5G.

Ett par nackdelar med D70 är avsaknaden av vertikalgrepp som tillbehör och avsaknaden av spegeluppfällning.
Men det kanske inte är så viktigt för dig.

Som vanligt när man köper systemkamera så bör man kolla på vilket system man köper in sig i och inte enbart kolla på kamerahuset.

Hoppas det hjälpte något, fast troligen rörde jag bara till det ännu mer :D
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Kolla i första hand vilka objektiv du har tänkt att köpa till. De är de som drar upp priset. Själv valde jag en 300D eftersom jag senare kan uppgradera till en 20D eller dess uppföljare och använda samma objektiv.
Det finns runt 20 vs trådar mellan D70 och 300D. Med rysshacket på 300D är det likvärdiga. Gå till någon markbutik och känn på båda. Själv tyckte jag att 300D (med batterigrepp) kändes bäst. Det finns visserligen piratbatterigrepp till D70 men jag vet inte hur bra det är.

/A\
 

sagan

Avslutat medlemskap
andreasc89 skrev:
Med rysshacket på 300D är det likvärdiga.
Nja, de de är ganska olika även med ryskhacket, 300D blir inte snabbare, men får spegeluppfällning som D70 saknar.

Är hastigheten (frånsett AF) det viktigaste så är fortfarande D70 de klart bästa valet.
 

Zak_

Medlem
Jag stod själv i samma val för 1,5 månad sen ... valde just mellan Canon 300D eller Nikon D70 .

Efter att gått igenom flera recensioner av de båda kamerorna samt hållt dom i jämförelse i verkligheten så beslutade jag mig för D70:an .

En av de viktigaste detaljerna där var att den kändes mer gedigen och så när man jämförde dom.

Canon kan säkert vara bra , men jag skulle helt klart satsa på en D70 om jag vore du :)

Samt jag är kanon nöjd med min D70 :)
 

Superion

Avslutat medlemskap
Kim Wallung: =P Yup! De rörde sannerligen till det ännu mer! ;) Vad är det här "ryskhacket"(rysshacket?) som jag hört en hel del om? Jag som inte fotograferat något med system innan, kommer jag att behöva/sakna det? Och nästa pinsamma fråga på tapeten blir: Vad är spegeluppfällning?
Är 300:an så pass långsam att man stör sig? :S

Andreas Carlsson: Ja, jag såg det efter att jag startade tråden så nu har jag ideligen försökt läsa in mig på ämnet! :)
Jag vet ärligt talat inte vilket objektiv jag vill ha/behöver ha...? Jag hoppas jag efter ett tag ska känna vilket som gäller...

Robert Åkerblom: Nu gjorde du mig osäker igen! ;)


Det verkar som att de båda är väldigt snarlika och eftersom jag är i det mycket tidiga skedet att börja fotografera och inte ens vet hur det kommer att utveckla sig så lutar det i dagsläget mot en Canon 300D för att pusha på intresset och lära sig så mycket som möjligt. Tillsammans med ett Ultra 2 kort har jag fått uppfattningen att det är bra...?

Jättetack för alla svar hittills! Uppskattar det verkligen!
 

T-Max 400

Aktiv medlem
D70 ska väl vara lite snabbare och bättre byggd, 300D lite plastigare men den har bättre bildkvalité...

Men om du tänker hålla på med foto några år kommer objektiv, blixtar etc kosta mer pengar än huset så strunta i kameran och välj den som har intressantast objektiv etc!

Mvh
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Superion skrev:

Personligen har jag tyvärr ingen erfarenhet av nån systemkamera och hoppas därav kunna sätta mig längre in i ämnet här.

Mvh
Linus
Ett enkelt standardsvar är ju att om du är nybörjare så kan det vara vettigt att prova på med något billigt. Det är *mycket* lätt hänt att tusenlapparna flyger iväg helt okontrollerat när man börjar bygga på sin utrustning.

Själv har jag kommit fram till att en Nikon D70 är ett bra köp om man vill ha en splitter ny kamera utan mängder av kringutrustning. Å andra sidan sjunker priserna på begagnade Canon 300D rejält nu när *både* Canon 300d och Canon 10D börjar bli "förra modellen".

Ett råd skulle kunna vara att köpa ett billigt 300D-hus, kitobjektivet och kanske något till. Fota massor, och fundera efter något halvår på vad du saknar. Kanske är det ett bättre kamerahus, men troligen något annat: en avancerad blixt, ett makroobjektiv, ett långt teleobjektiv? När du vet hur du använder din utrustning vet du vad du vill ha!
 

stef-n

Aktiv medlem
Jag stod för drygt ett år sedan inför samma dilemma, men då gällde det Nikon D100 eller Canon EOS 10D. Då valde jag Canon, mycket på grund av att huset verkade mer gediget och att den hade ett par funktioner som Nikon inte hade, men även att Canons objektivutbud verkade mer sansat (dock långt ifrån sansat, egentligen) prissatt i förhållande till kvaliteten.

Skulle jag välja mellan en 300D och en D70 idag vore det snäppet svårare. Visserligen anser jag fortfarande Canons objektivutbud vara mer intressant än Nikons, men samtidigt verkar D70:n vara rätt mycket bättre än 300D:n... Samtidigt är det som alla säger att i slutändan så är huset det minst viktiga du äger. Även om du tror att huset kommer att stå för majoriteten av värdet på dina fotoprylar ett bra tag framöver så har du troligtvis fel, det visar alla undersökningar. ;)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Superion skrev:
Kim Wallung: =P Yup! De rörde sannerligen till det ännu mer! ;)
Förlåt!! :D
Superion skrev:
Vad är det här "ryskhacket"(rysshacket?) som jag hört en hel del om?
Det är en ryss som gjort ett hack till 300D som ger tillgång till nästan alla funktioner som finns på 10D, som canon har "strypt" på 300D i mjukvaran, men som ändå fanns i kameran (rätt fånigt, eller hur? ;-).
Finns info om det i denna tråd bl.a. :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23513

Superion skrev:
Jag som inte fotograferat något med system innan, kommer jag att behöva/sakna det? Och nästa pinsamma fråga på tapeten blir: Vad är spegeluppfällning?
Spegeluppfällning innebär att spegeln låses i uppfällt läge innan och efter exponering, för att ta bort vibrationer som kan påverka skärpan i bilden.
Det har betydelse för bilder tagna med slutartider mellan 1/15 och 2 skunder...vid övriga slutartider saknar det betydelse.

Om du kommer sakna det är tveksamt, jag tror inte det är många % som har spegeluppfällning på sina kameror som verkligen använder det (jag själv undantagen dock :D )

För övrigt är det ingen pinsam fråga alls, fråga på du bara :D

Superion skrev:
Är 300:an så pass långsam att man stör sig? :S
Jag stör mig iaf som 17 på det, men det där är ju väldigt personligt, jag tillhör väl den otåliga sorten :D
 

Superion

Avslutat medlemskap
OJ! VA många kompetenta svar de blev! :)

Jag åker ner på stan och klämmer på de båda idag, är det så att jag tycker 300:an är för långsam, så får det nog bli en Nikon trots allt.

Tack för all hjälp hittills! Det lär ju dyka upp fler nyfikenheter efter stadsbesöket idag, så "I'll be back". :)


Tobias, Bengt, Stefan och Kim: High 5 till er alla! ;)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Den mest påtagliga skillnaden i hastighet mellan 300D och D70 är serietagningen.
300D har en buffert på (ynka) 4 bilder, D70 kan buffra i stort sätt ända tills kortet är fullt, om man har ett snabbt kort (i JPG, inte RAW).

En annan stor skillnad är uppstartiden, D70 startar direkt medans 300D tar några seknder på sig.
Det problemet kan man "komma runt" genom att inte stänga av kameran, batterierna räcker en hel dag iaf.
 

Wreckdiver

Aktiv medlem
Tänkte bara tillägga mina synpunkter på denna fråga (vilken kamera man skall välja).

Efter en del frågor och 1000 kval så har jag ÄNTLIGEN bestämt vilken kamera jag skall köpa.

Jag har stått i valet och kvalet mellan att köpa en D70 och en 20D, och efter en hel del mailväxling med "dajo" här på forumet samt en hel del (en HEL DEL) läsning just här på forumet samt andra forum så har jag nu "äntligen" bestämt mig.

På måndag (eller tisdag) så köper jag en D70 med 18-70 optiken, 512mb Ultra-II CF samt eventuellt ett Sigma 70-300 objektiv (om nu sambon inte får nys om det och slår mig halvt ihjäl).

Hoppas du blir nöjd med ditt val, jag är 100% säker att jag kommer bli nöjd med mitt !
 

snysop

Aktiv medlem
Är också nybörjare och har också funderingar om att köpa digital systemkamera. Den som jag fastnat för är dock Pentax *ist DS. Den är mindre än de andra och det ser jag som en stor fördel. :) Har dock inte hittat något ställe som har den inne så man kan klämma på den...

Men som de andra säger, gå och känn på kameran. Har kännt på 300D och den känns väldigt plastig och lite som en "leksakskamera", men det både en smak- och vanesak. :)
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Serietagning 300

sagan skrev:
Den mest påtagliga skillnaden i hastighet mellan 300D och D70 är serietagningen.
300D har en buffert på (ynka) 4 bilder, D70 kan buffra i stort sätt ända tills kortet är fullt, om man har ett snabbt kort (i JPG, inte RAW).

En annan stor skillnad är uppstartiden, D70 startar direkt medans 300D tar några seknder på sig.
Det problemet kan man "komma runt" genom att inte stänga av kameran, batterierna räcker en hel dag iaf.
...och detta bevisas mycket påtagligt på dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page4.asp
(länk till 40 sekunders ljudfil. Lyssna och njut!)
 

sagan

Avslutat medlemskap
snysop skrev:
Är också nybörjare och har också funderingar om att köpa digital systemkamera. Den som jag fastnat för är dock Pentax *ist DS. Den är mindre än de andra och det ser jag som en stor fördel. :) Har dock inte hittat något ställe som har den inne så man kan klämma på den...
Jag har inte känt på *ist DS, men väl på *ist D, jag tycker den var på tok för liten (trots att den är aningen större än *ist DS).
Jag fick inget bra grepp om den alls, vertikalgreppet som finns som tillbehör (till *ist D) gjorde inte saken mycket bättre.

Jag antar att det blir en helt annan sak om man har små japanska händer dock :D
 

interpix

Aktiv medlem
snysop skrev:
Är också nybörjare och har också funderingar om att köpa digital systemkamera. Den som jag fastnat för är dock Pentax *ist DS. Den är mindre än de andra och det ser jag som en stor fördel. :) Har dock inte hittat något ställe som har den inne så man kan klämma på den...

Men som de andra säger, gå och känn på kameran. Har kännt på 300D och den känns väldigt plastig och lite som en "leksakskamera", men det både en smak- och vanesak. :)
En annan fördel med Pentaxsystemet är bra och prisvärd optik samt att den är väldigt bakåtkompatibel. D-modellen är desutom mycket välbyggd med stålram.
 
ANNONS