Annons

Bra snöbilder ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Går det att få till bra snöbilder utan att snön är utfrätt (överexponerad)? Jag har svårt att få till vit snö och bra färg på skidåkare samtidigt och då vill jag hellre ha lite utfrätt snö än en för mörk bild totalt sett. Har ni nåt bra trick för detta? Om man tar en för mörk bild och ljusar upp den i PS med tex autonivåer förlorar man kvalitet i bilden då?
 
höj nått bländarsteg för din ljusmätare i kameran kan bli lurad och tror att det är fett ljust och snön blir mörk och om du fotar åkaren i motljus använd då blixt för att inte åkare skall bli mörk.


typ hehe

mvh Hannes
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Om du tar en för mörk bild och ljusar upp den i photoshop så tappar du i kvalitet, acceptabelt om du kör i RAW, värre om du jobbar direkt med JPG-bilder.

Ett problem med snö är att du kan få mycket skumma färgskiftningar om du låter litegrann av den bli överexponerad (en eller två kanaler bränner ut och snön blir gulröd/knallblå), så mitt råd blir - kör i RAW, sätt exponeringskompensation på +0.5-1 och fintrimma i Photoshop eller Nikon Capture, lyft snön med en upplättningskurva så ska det se bra ut.

Se upp med att histogrammet och blinkvarningen inte är helt korrekta, och att bilden kan bli överexponerad även om det ser bra ut på kameran!

Lite av charmen med digital fotografering är ju att prova sig fram, lek med exponeringskompensationen och se vad som fungerar bäst för dig.
 

mago

Aktiv medlem
Nyttja standardtekniken som bygger lite på samma sak som gråkortet. Mät ljuset i din handflata (har för mig att den ska vara lite, lite lätt skuggad) och därefter sätter du kamerna på manuell och kör på de värderna.

Fördelen med detta är att man alltid har handflatan med sig oavsett hur glömsk och förvirrad man är..

/Mago
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Ola

Jo det finns sätt.

Enklast är att veta hur många steg filmen/kameran klarar av att exponera.
När du vet det så mäter du på ett gråkort och på snön. Det skall skilja ca två steg därmellan. Använd mauella inställningar det är enklast.

Skiljer det mer så får du använda en blixt på det du vill ha i zon 5. Detta trycker också fram skidåkarens färger.

Mäter du i handen så bör du veta var du vill ha hudtonerna. Själv brukar jag lägga huden ca +2/3 steg över gråkortet i sol.
 

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har jag fattat det rätt att Raw-bilder går att underexponera och sedan fixa i datorn utan att förstöra kvalitén på dem?
 

bengt luthman

Aktiv medlem
inte utan att sänka kvalitén.. men raw klarar mer regleringar i PS än vad jpg klarar.
så för att få bilden perfekt så måste du exponera perfekt...i princip..
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
bengt luthman skrev:
inte utan att sänka kvalitén.. men raw klarar mer regleringar i PS än vad jpg klarar.
så för att få bilden perfekt så måste du exponera perfekt...i princip..
Fast dynamiken i RAW filen är mycket större än på skärmen så det blir bara en teoretisk kvalitetsförlust.
 

madsen1

Aktiv medlem
1: Stäng av kamerans autofunktioner så som Optimera bild mm.

2: Ställ ner kontrast i kameran till så lite som möjligt

3: Kolla kurvan i kameran, låt den inte sticka iväg hela vägen.

4: kör RAW för att behålla så mycket dynamiskt omfång som möjligt

5: konvertera upp 2 bilder ur ditt raw program, en underexponerad och en där personen på bild är lagom Lägg ihop i photoshop och sudda där du vill "behålla information"



Mina 5 tips för fotografering i stark kontrast
 
ANNONS