Annons

Hållbarhet av kemi i pulverform?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
I samband med kameraköp tog jag emot diverse kemi (gammal, vi pratar år) som tidigare ägaren inte var intresserad av.

I pulverform
------------
* Kodak D76 (oöppnade påsar)
* Kodak HCA (både öppnade och oöppnade påsar)
* Kodak fixer (oöppnade påsar)
* Kodak sodium fixer (oöppnad plåtburk)
* Kodak farmer's reducer (oöppnad påse)
* Diafine two-bath developer (oöppnade plåtburkar A&B lösning)

I koncentrat
------------
* Tetenal Eukobrom pappersframkallare (öppnad)
* Ilford multigrade fixer (öppnad)
* Kodak Brown Toner (öppnad)
* Kodak Rapid Selenium Toner (öppnad)
* Fotospeed CPS 100 color print brightener&stabilizer (oöppnad, jag har väl dock ingen användning av denna då jag bara framkallar svartvitt?)

Annat:
------
* Merckoquant Fixing Bath Test (oöppnad burk med stickor, med guaranteed stability till Juni 99, finns det någon chans att de är någorlunda fungerande ändå?)

Någon som känner till hur hållbarheten är på dessa grejer? Jag tror väl mest själv på Selentonarna och de oöppnade pulverpåsarna men är väldans osäker.

Någon som känner till vad Diafine framkallaren och Sodium fixern (alkaliskt fix?) är bra för eller hur bruntonaren används (inget blek först eller?) ?

Mvh Richard
 

Fredric C

Aktiv medlem
Kemi i vattenlösning bryts ned/oxideras förhållandevis fort, så dessa är nog bara att slänga (hos en miljöstation så klart) oavsett om de är öppnade eller inte, om inte annat så är de en stor osäkerhetsfaktor. Angående pulverkemin så skulle jag, om jag var i ditt ställe, behålla Kodak-kemin och provframkalla. Förmodligen har de klarat sig bra, pulverkemi klarar sig betydligt bättre än kemi i vattenlösning. Om de inte står varmt och fuktigt förstås!
Jag blev lite avis på Sodium fixern, det är en fin kvalitetsfixer som, och nu får någon rätta mig, inte tillverkas sen några år tillbaka.

- Fredric -
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Gammal kemi

Pulverkemi i oppnade förpackningar är oftast
helt intakt och fungerar bra. Kemilösningar i
flaskor som är oöppnade funkar oftast också-
Selentonaren är oftast bra. Oxiderad kemi ser skumm ut, har blivit grumlig eller har antagit en brun eller svartnande ton. Jag själv som har tagit hand om mycket kemi från vänner som har lagt ner sina labb testar naturligtvis kemin på en filmsnutt eller pappersbit. Nåt enhetligt facit på detta finns inte utan förvaring och det
liv som kemin varit med om spelar större roll. Med dagens monopoliserande kemimarknad så är det
en befrielse att kunna använda tex metol sedan femtio- sextio tal som fortfarande fungerar,
och framför allt till en bråkdel av priset som det betingar i dag. Mitt råd om än komplicerat
prova med en filmsnutt eller en pappersbit!!!!

mvh
Lasse
 
ANNONS