Annons

Tmax 400

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Jag har aldrig lyckats med att framkalla TMAX 400 utan att kornet blir "grisigt", detta trots att jag är mycket noggrann med temperaturer tider och aggitering. Jag ser dock exempel här på fotosidan där man lyckats och är intreserad av hur man skall gå tillväga. Då TMAX 400 rätt framkallad har en betydligt högre upplösning än t.ex. TriX skulle det vara kul om någon/några som lyckas med sina TMAX 400 förklarar hur de går tillväga - framkallare, temperaturer, tider, aggitering och annat som man skall tänka på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min erfarenhet är att man inte ska framkalla för länge och agitera mindre än vad som rekommenderas utan lika sparsamt som alla annan film

Jag har några överframkallade T-max 400 som fått ett luddigt korn och som dessutom är svårkopierade då högdagrarna får för hög kontrast.

En film med samma fina korn men som är lättare att hantera är Ilford Delta 400 som jag uteslutande kör nu.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Hej Alf.

Man få ge det tid så man hinner lära känna kameran, sitt sätt att exponera och hur film/framkallare jobbar ihop.

TMX/TMY har gett mig många bilder som jag är nöjd med. Andra filmer, inklusive den Magnus nämner, har gett mig mycket dåligt resultat pga att jag bara provat någon enstaka rulle.

Skulle tro att jag mellan 1995-2001 dragit igenom iaf 2000 TMY/TMX rullar (och 2-3st Ilford) genom mina kameror.

Lycka till.

(framkalla längre än Kodak säger funkar för mig, men agitera inte så ofta)
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Vanliga T-max framkallaren.

Men TMY/TMX är svåra att få kläm på. Slet som elev med att förstå mig på filmerna, och sen som lärare sett eleverna kämpa.

De ger ett mycket bra resultat när man lärt sig...

Mvh
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Vanligt vatten som stoppbad

Jag har haft samma problem, men bytt nyligen framkallare till Agfa Rodinal.
Dessutom använder jag vanligt vatten som avbrytningsbad mellan framkallare och fix. Jag sköljer med omkring 20-gradigt vatten genom att fylla dosan och tömma den 10 gånger.
Ett ättikabaserat stoppbad chockar filmen och förorsakar grövre korn.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ingen kan nog säga emot att T-Max 400 kräver nogrannare inkörning än många andra filmer.

Jag har sett många snygga natur- och landskapsbilder med T-Max 400. Men som porträttfilm är den mycket svår att få till hudtonerna med - det blir lätt kontrastfattiga ansikten.

Förutom rätt framkallning gäller det dessutom att matcha med ett bra papper. Ilford Multigrade är inte min favorit, men den passar bra till T-Max 400 eftersom T-Max 400 har hög kontast i högdagrarna och låg i skuggorna och Ilford Multigrade är precis tvärt om.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Re: Vanligt vatten som stoppbad

Wolfgang skrev:
Jag har haft samma problem, men bytt nyligen framkallare till Agfa Rodinal.
Dessutom använder jag vanligt vatten som avbrytningsbad mellan framkallare och fix. Jag sköljer med omkring 20-gradigt vatten genom att fylla dosan och tömma den 10 gånger.
Ett ättikabaserat stoppbad chockar filmen och förorsakar grövre korn.
Har också kör med vatten och inte ättika.
 

mipert

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Ingen kan nog säga emot att T-Max 400 kräver nogrannare inkörning än många andra filmer...
*Räcker blygt upp handen*

Jag ser tre orsaker till att en del har problem med filmen.

Underexponering.
Mycket vanligt att fotografer underexponerar och med TMY blir det genast sämre, just för att skuggkontrasten är lägre än många andra filmer.
Underagitering.
Filmen reagerar på för svag agitering. Framförallt tappar den i känslighet och det gör att skuggorna blir ännu svagare. På kornet har jag inte sett någon effekt, med de tester jag gjort under våren.
Filmen är gjord för att agiteras intensivt.
Överframkallning.
Självklart ger mer framkallning högre kontrast och med TMY kan de ljusa delarna få sämre resultat, jämfört med andra filmer.
Sedan är Kodaks tider kanske inte helt rätt i alla lägen...

Min personliga, högst elitistiska åsikt, är att om man tycker TMY kräver mer noggrann framkallning, kanske man skall se över sin standardteknik för att framkalla film.
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Vanligt vatten som stoppbad

Wolfgang skrev:
...Ett ättikabaserat stoppbad chockar filmen och förorsakar grövre korn.
Bara om stoppbadet är för surt, ligger man under 1% är det inga problem.

Själv kör jag med vatten sedan ett antal år...
I med vattnet och tio vändningar, sedan ut med det igen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
mipert skrev:
Min personliga, högst elitistiska åsikt, är att om man tycker TMY kräver mer noggrann framkallning, kanske man skall se över sin standardteknik för att framkalla film.
Det blir lätt semantik ...Vad betyder "noggrann"?

Vad jag menar med nogrann är att det syns tydligare på T-Max 400 när man inte har rätt framkallning och exponering än med Tri-X.

Jag är väldigt noga med min exponering och framkallning och har jobbat en hel del på att få Tri-X och Ilford Delta bra. T-Max 100 fungerar också bra.

Jag vet att det går att få bra resultat med T-Max 400, men visst är det så att den inte tåler slarv.
 

erik99

Aktiv medlem
Efter mycket prövande har jag kommit fram till att 6 minuter i Tmax med en temperatur på 21-22 (närmare 22) grader ger bästa resultat. Agiterar varje halvminut förutom första 20 sekunderna då jag snurrar (patterson-dosa). Sedan är jag beredd med stoppbad och häller snabbt i det och snurrar/agiterar. Tmax-filmen är extremt känslig för överframkallning.

Erik
 

alf109

Aktiv medlem
Hej
Mitt problem är alltså inte att filmen blir över eller underframkallad utan att kornet "grisar ihop". Jag har inga problem med TMAX 100. Jag använder D76 1+1 exakt 20 grader agiterar (vänder dosan Patterson) kontinuerligt de första 20-30 sek därefter 5 sek varje halvmin framkallar i 12,5 min. Har hört många som inte använder Tmax 400 beroende på att de har samma prblem. Kan ingen som lyckas skriva precis hur han/hon går tillväga?
Tack på förhand.
Ps. Jag är mycket noga med temperaturer agiteringsmönster och vätskor och framkallar exakt enligt anvisningarna, har inga problem med andra filmsorter.
 

alf109

Aktiv medlem
Har detaljgranskat kopior och kommit till följande slutsats: Då jag gillar kornet hos TriX och PlusX så tror jag att det helt enkelt är så att jag inte tycker om kornet hos Tmax 400 (en åsikt som jag tydligen delar med en hel del andra). Smaken är som bekant som baken.
 
ANNONS