Annons

Pentax istDS review på Steves

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
GertLind skrev:
Känns som man gjorde rätt i att behålla Pentax systemet.
Ja åtminstone om man är en "normalknäppare" som inte fotograferar varje dag. Om man däremot (som jag) fotograferar flitigt och även frilansar en del behövs en modell över *istD anser jag. Hoppas det kommer en sådan. Gärna fullformats CCD, bättre dynamiskt omfång, snabbare buffert och serietagning, och minst 10 megapixel. Synd om man skull behöva sälja alla sina dyra gluggar nämligen. Men det lutar väl åt det hållet om inte Pentax överraskar stort inom det snaraste! :-(

/Joakim
 
Senast ändrad:

GertLind

Aktiv medlem
Liax skrev:
Ja åtminstone om man är en "normalknäppare" som inte fotograferar varje dag. Om man däremot (som jag) fotograferar flitigt och även frilansar en del behövs en modell över *istD anser jag. Hoppas det kommer en sådan. Gärna fullformats CCD, bättre dynamiskt omfång, snabbare buffert och serietagning, och minst 10 megapixel. Synd om man skull behöva sälja alla sina dyra gluggar nämligen. Men det lutar väl åt det hållet om inte Pentax överaskar inom det snaraste! :-(

/Joakim
För min del, som amatör, är 10.000:- klart smärtgränsen. Men har fotograferandet som jobb där man kan tjäna några kronor på sina bild kommer det ju i en annan dager.
 

interpix

Aktiv medlem
Själv fotograferar jag varje dag med istD och tycker den räcker till i prestanda :) Inte med inriktning på sport då tex. Läste en undersökning där istD fick bäst resultat i dynamiskt omfång av jämförbara kameror.

Visst vore det rolig med en Pentax med fullstor sensor men det är väl inte så troligt att det kommer i närtid iaf.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Verkar onekligen vara en mycket fin och treliv kamera! Man blir ju inte helt osugen och skaffa en. :)

Men för 10.000 får jag mycket film och objektiv som jag behöver till min nuvarande utrustning.
 

Liax

Aktiv medlem
papi skrev:
Själv fotograferar jag varje dag med istD och tycker den räcker till i prestanda :) Inte med inriktning på sport då tex. Läste en undersökning där istD fick bäst resultat i dynamiskt omfång av jämförbara kameror.

Visst vore det rolig med en Pentax med fullstor sensor men det är väl inte så troligt att det kommer i närtid iaf.
*IstD är ingen dålig kamera, den är bara för dyr med tanke på prestandard. Borde legat på runt tio lappar enligt min mening. Men det är jag det!

/Joakim
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jag tippar nog på att det under 2005 kommer en "mk II" av ist-d, men fullformat får ni fortsätta drömma om.

Vettefan om Pentax tänker släppa någon sån inom dom närmsta åren, högst osannolikt.
Har ens Nikon någon fullformatsdigital än?

Hursomhelst duger aps-c sensorn fint för nu, bara det kommer någon slags uppgradering till ist-d, för den är till åren kommen nu.
2 år är lång tid i den digitala världen!

/Henri
 

eatfrog

Aktiv medlem
Liax skrev:
*IstD är ingen dålig kamera, den är bara för dyr med tanke på prestandard. Borde legat på runt tio lappar enligt min mening. Men det är jag det!

/Joakim
Nå vadå, 11 lappar inkl kitzoom och batterigrepp på scand. photo just nu. ;-)
Är det en lapp för mycket?

/Henri
 

Liax

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Nå vadå, 11 lappar inkl kitzoom och batterigrepp på scand. photo just nu. ;-)
Är det en lapp för mycket?

/Henri
Det hade jag inte ens sett, men det var ju ett hyggligt pris faktiskt. Nu börjar det likna något.

Angående fullformat så tror inte jag heller att det kommer att dyka upp inom det närmsta, men drömma kan man ju alltid få göra! :)

Annars är det dynamiska omfånget något jag värderar högre än både fullformats CCD och megapixel.

/Joakim
 

eatfrog

Aktiv medlem
Att Pentax släppt nya objektiv och avslutat tillverkningen på en del gamla objektiv ser jag som att det är "nåt på g".

Ifall dom inte hade tänkt vara med i leken ett tag till hade dom inte slösat pengar på att ta fram nya gluggar, och speciellt inte, vad man nu ska kalla den nya pancaken, "konceptgluggar"? ;)

Kommer nog nånting dethär året ännu. Men nå information om det kommer vi inte få innan det släpps officiellt, för det är så Pentax gör. ;)

/Henri
 

Liax

Aktiv medlem
eatfrog skrev:


Kommer nog nånting dethär året ännu. Men nå information om det kommer vi inte få innan det släpps officiellt, för det är så Pentax gör. ;)

/Henri
Ja det läcker förmodligen tusen gånger mer information från Pentagon än från Pentax! :) Lite tråkigt för oss Pentaxnördar bara, det blir så informationsfattiga trådar här på fotosidan och andra ställen. :)

/Joakim
 

Goran

Aktiv medlem
väldigt positiva betyg känns det som. En liiiten nackdel är att RAW-filerna inte är komprimerade. Skärpan på bilderna då?? Hur kör ni som redan har en DS? Verkar ju lite jobbigt om man ska behöva skärpa alla bilder i efterhand..
EDIT.
Tittar man på bildexemplen på "Steves" så verkar ju RAW med efterskärpning i PS ge överlägset bäst resultat..
 
Senast ändrad:

interpix

Aktiv medlem
Jag har sällan något behov av att skärpa bilderna från istD. Plåtar utelsutande RAW och tycker att Pentax RAW-koverter ger skarpast bilder (med inställning 0 på sharpness). Om man vill går det ju bra att knäppa upp skärpan i kameran, så följer den insällningen med vid RAWkonverteringen.
 

Goran

Aktiv medlem
papi skrev:
Jag har sällan något behov av att skärpa bilderna från istD. Plåtar utelsutande RAW och tycker att Pentax RAW-koverter ger skarpast bilder (med inställning 0 på sharpness). Om man vill går det ju bra att knäppa upp skärpan i kameran, så följer den insällningen med vid RAWkonverteringen.
Steve's testbilder är ju tydligen tagna med standardzoomen som kostar 900 spänn i paketet, det är väl inte helt osannolikt att det kan ha en viss effekt på bildernas (o)skärpa...iofs relevant test för de som köper kitet..men det säger ju inte allt om vad kameran kan prestera med bättre optik. Det blir till att avakta dpreview.com
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Nej visst! Man ska ju inte döma hela kameran efter kit optiken precis...
Finns bilder här på fotosidan tagna med 50/1.4 och det är riktigt fint det!

Funderar på att gå till en fotoaffär och pröva med min FA300/4.5 ED IF och se hur det blir.
 

interpix

Aktiv medlem
Låter ju låvande för DS. Vi får hoppas att den håller samma klass efter uppföljningen. Och det kan man nog rätt riktfritt våga tro.
 
ANNONS