Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets Fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Vad ska man säga om det här?
Maken till gubbtotalitärt mansvälde har knappast skådats sedan forntiden, och då står det ändå 2005 på min kalender åtminstone...
Togs inte de flesta bilderna i sverige av just kvinnor? (amatörer ioförsig men ändå...)
 

Finland

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Vad ska man säga om det här?
Maken till gubbtotalitärt mansvälde har knappast skådats sedan forntiden, och då står det ändå 2005 på min kalender åtminstone...
Togs inte de flesta bilderna i sverige av just kvinnor? (amatörer ioförsig men ändå...
Det sista du skriver måste vara gripet ur luften,
( amatörer ioförsig men ändå...)
Vad jag vet så är de flesta av de i kvinnor som artikeln handlar om, just kvinnor och yrkesarbetande pressfotografer. Sedan att snedvridningen är total är givetvis fel.
Ilkka
 

gors

Aktiv medlem
jimh skrev:
Japp, men eftersom bilderna bedömdes anonymt så kan det väl knappast skyllas på gubbvälde?
Mnjaee... Anonymt är ett relativt begrepp i det här sammanhanget. Jurymedlemmarna torde vara välorienterade i svensk bildjournalistik och kan naturligtvis, med eller mot sin vilja, identifiera en hel del av tävlingsdeltagarna bara på bilderna. Jag har varit med vid nomineringen en gång för några år sedan (inte som jurymedlem, bara som besökare), och det är märkligt hur många bilder man känner igen från det gångna året.

Sen tänkte jag också att "gubbväldet" kanske sitter i synen på vad som är en bra bild? Kanske det trots allt är så att det finns skillnader i hur män och kvinnor fotograferar, och att juryn avslöjar en tydlig preferens för vissa fotografiska stilar eller motivområden som företrädesvis gillas av manliga fotografer?

Oavsett vilken anledningen är till det inträffade så är det väldigt trist för alla inblandade – för juryn, för PFK, för kvinnliga fotografer och för manliga. Ja, egentligen för alla fotografer, för det måste ju framstå för utomstående som om bildjournalistiken är helt förgubbad. Och så är det ju inte alls i det vardagliga arbetet på redaktionerna. Tvärtom.

Vid förra årets utnämning av Årets bild ifrågasattes juryns bildval (Stefan Söderströms bild av Anna Lindh som bärs ut på bår från NK) av många. Kanske det också var ett tecken på att juryns bildsyn inte är så bred som den borde vara?
 
Senast ändrad:

NixXxoN

Aktiv medlem
Om allt var anonymt så vad ska göras? inkvotering av kvinnor i efterhand eller? Trist att juryn ska bli "knäckta" för att de valde ut dom bilder som de gillade.
 

Highweiss

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara så att en stor majoritet av alla inskickade bilder är tagna av män - och att det, till och med rent statistiskt, då inte är så osannolikt att det blir så här; 27-0. Kan tänka mej att män ser på "tävlingar" på ett annat sätt än kvinnor... I Finland fungerar det på samma sätt, pressfotograferna skickar in sina bilder till tävlingen. En bekant fotograf (som genom åren tagit jädrans många otroligt bra bilder) har aldrig deltagit, och därmed aldrig vunnit. Vet inte hur hon (just det, en hon) motiverar sitt icke-existerande intresse för tävlignen, men det är ju hennes beslut.
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Ja e bäst

Skulle jag varit med i dessa tävlingar skulle jag vunnit alla klasser, varje år, plus att jag skulle få hasselbladspriset, pulitzer priset mfl mfl mfl
men efter att jag noga vägt för och nackdelar med att vinna allt så har jag kommit fram till ett o annat och därmed har jag alltså avstått från att vara med i dessa tävlingar.

Ja menar,.. det vore nog bara jobbigt att ständigt stå i rampljuset och ta emot priser och dessutom vore det taskigt mot alla mina kolleger, muahahahahahahah!!







( jag skoja bara ) va ja rolig????
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det finns enl. mig personligen inte ens en teoretisk chans att det inte skulle kunna kvala in en enda kvinna av de 27 nominerade. Trist som sagt...för alla inblandade och icke-inblandade.
Extra trist vore kanske om ingen enda kvinna verkligen inte kunde mäta sig bland de 27 "bästa". Är det så?
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Har ni tänkt på detta:

Tjejer kanske är sämre pressfotografer än män. Kanske är typiskt manliga egenskaper bättre än kvinnliga innom detta yrkesområde.


"Ähhh.... ursäkta... får jag komma fram här och ta en bild..." kanske inte funkar så bra.
 

gors

Aktiv medlem
Highweiss skrev:
Det kan mycket väl vara så att en stor majoritet av alla inskickade bilder är tagna av män - och att det, till och med rent statistiskt, då inte är så osannolikt att det blir så här; 27-0.
Jag räknade i deltagarlistan och fick det till att 37 av 212 deltagare var kvinnor (den anonyme polisen räknade jag som man). Det blir väl bara kring 15 procent, så du har rätt i ditt antagande.

Samtidigt kan man fråga sig vad det beror på. Ointresse? Eller en sorts tyst missförtroendeförklaring?

Undrar hur könsfördelningen varit tidigare år?
 

tormig

Aktiv medlem
Kalla in Gudrun!

gors skrev:

Sen tänkte jag också att "gubbväldet" kanske sitter i synen på vad som är en bra bild? Kanske det trots allt är så att det finns skillnader i hur män och kvinnor fotograferar, och att juryn avslöjar en tydlig preferens för vissa fotografiska stilar eller motivområden som företrädesvis gillas av manliga fotografer?
Så de två kvinnorna i juryn gillar alltså också den "manliga" stilen? Illa, illa har de ingen känsla för sina medsystrar alls?

gors skrev:

Det finns enl. mig personligen inte ens en teoretisk chans att det inte skulle kunna kvala in en enda kvinna av de 27 nominerade.
Din teori sprack tydligen. Jag antar att de två kvinnorna i juryn blev nedröstade av de tre männen varje gång ett fotografi taget av en kvinna dök upp ... fast det låter ju inte så sannolikt heller.

Den enda lösningen är ju att bara kvinnor får deltaga och att det givitvis bara sitter kvinnor i juryn. Då borde resultatet bli det "rätta". Fast risken att det blir en "manlig" stil som vinner kvarstår ju förstås (det finns ju kvinnliga fotografer som inte har vett att göra rätt).

Säkrast att Gundrun Schyman ensam får bestämma, då kan det inte bli fel!
 

gors

Aktiv medlem
Re: Kalla in Gudrun!

tormig skrev:
Så de två kvinnorna i juryn gillar alltså också den "manliga" stilen? Illa, illa har de ingen känsla för sina medsystrar alls?
Det är nog ingen som tror att jurymedlemmarna medvetet sitter och väljer bort kvinnor. Den "förgubbning" det talas om här gäller snarare en otidsenlig bildsyn som missgynnar kvinnor eftersom den har sina rötter i en tid då manliga ideal bestämde vad som är en "bra bild". Den bildsynen kan naturligtvis delas av både kvinnor och män.

Håller alltså med om att det finns bättre ord än "förgubbning" – åtminstone för det jag menar.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Re: Kalla in Gudrun!

tormig skrev:

Din teori sprack tydligen. Jag antar att de två kvinnorna i juryn blev nedröstade av de tre männen varje gång ett fotografi taget av en kvinna dök upp ... fast det låter ju inte så sannolikt heller.
Nä, visst. Teorin kan eventuellt ha någon enstaka brist, men det verkar ju minst sagt skumt. Saddam fick ju också 100% av alla röster när Irak senast röstade, dessutom med 100% valdeltagande. I'm impressed...
Säkrast att Gundrun Schyman ensam får bestämma, då kan det inte bli fel!
Precis. Heja Gudrun! :D
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Så du tror på konspirationsteorin att inga kvinnor får vara med alltså när du liknar detta vid Saddams diktatur? Intressant!
 

gors

Aktiv medlem
AronAkesson skrev:
Har ni tänkt på detta:

Tjejer kanske är sämre pressfotografer än män. Kanske är typiskt manliga egenskaper bättre än kvinnliga innom detta yrkesområde.


"Ähhh.... ursäkta... får jag komma fram här och ta en bild..." kanske inte funkar så bra.
Ha ha. Men det är ju precis det som är poängen. Funkar så bra för vaddå? För att få vilken sorts bilder? Är det då de bra bilderna tas, när bildjournalisterna måste tränga sig fram för att inte missa en het nyhetshändelse?

Eller kan det tas lika bra bilder som bygger på att man går bakom frontlinjen? Som kanske kräver en annan slags personlighet hos fotografen? Mer eftertanke? Djupare och varaktigare engagemang?

Det måste finnas plats för flera olika sätt att se på vad som är bra bildjournalistik och inte. Och kanske, bara kanske, frånvaron av kvinnor bland de nominerade tyder på att juryn även i år delar din syn på vad som är "en bra pressfotograf". Det är trots allt den rådande synen sedan årtionden.

Nu tycker många att det är hög tid att ifrågasätta den – att göra plats för fler sätt att bedöma bilder och fotografers arbetsmetoder.

God bildjournalistik kan vara så mycket.
 

AronAkesson

Aktiv medlem
gors skrev:
Ha ha. Men det är ju precis det som är poängen. Funkar så bra för vaddå? För att få vilken sorts bilder? Är det då de bra bilderna tas, när bildjournalisterna måste tränga sig fram för att inte missa en het nyhetshändelse?

Eller kan det tas lika bra bilder som bygger på att man går bakom frontlinjen? Som kanske kräver en annan slags personlighet hos fotografen? Mer eftertanke? Djupare och varaktigare engagemang?

Det måste finnas plats för flera olika sätt att se på vad som är bra bildjournalistik och inte. Och kanske, bara kanske, frånvaron av kvinnor bland de nominerade tyder på att juryn även i år delar din syn på vad som är "en bra pressfotograf". Det är trots allt den rådande synen sedan årtionden.

Nu tycker många att det är hög tid att ifrågasätta den – att göra plats för fler sätt att bedöma bilder och fotografers arbetsmetoder.

God bildjournalistik kan vara så mycket.
Det va minsjäk klokt skrivet!

Och man vet ju hur smäll och trevlig man blir när det kommer ett fruntimmer och frågar efter något! Borde va en bra dörröppnare för att komma till och ta bra bilder!
 

KjellF

Aktiv medlem
gors skrev:
Jag räknade i deltagarlistan och fick det till att 37 av 212 deltagare var kvinnor (den anonyme polisen räknade jag som man). Det blir väl bara kring 15 procent, så du har rätt i ditt antagande.

Samtidigt kan man fråga sig vad det beror på. Ointresse? Eller en sorts tyst missförtroendeförklaring?

Undrar hur könsfördelningen varit tidigare år?
Det stod i tidingen Foto för ungefär ett år sen (4/2004) om nätverket Brudarna, omnämns ju också i DN. I artikeln står att det 2004 var 6 nominerade (av 30) kvinnor och att 51 anmälda (av 262) var kvinnor. Året innan var det färre än tio tjejer som skickade in bidrag och en som vann. Närmare siffror står inte.
Jag får en uppfattning när jag läser att det varit dåligt med såväl anmälda som vinnare rent historiskt.
Det står också att frilansare måste betala ur egen ficka för att få delta och att många kvinnor tydligen jobbar som just det och därför drar sig för att skicka in. Kan det i sin tur betyda att några kvinnliga "vinnarbilder" inte ens kommer med till bedömning?! (Jo säkert några manliga också...)
 

Highweiss

Aktiv medlem
Re: Re: Kalla in Gudrun!

Jag tror att Görans resonemang om bildsynen kan vara av stor betydelse. Kalla den sen indammad eller stillastående eller förgubbad eller vad ni vill. Men faktum är ju att män har dominerat (också) bildjournalistiken under flera årtionden och det är rimmligt att det satt sin prägel på vår uppfattning om Bilden - det gäller inte minst jurymedlemmarna, män som kvinnor.

Linmajon skrev:
Saddam fick ju också 100% av alla röster när Irak senast röstade, dessutom med 100% valdeltagande. I'm impressed...
Näe, i det sista valet han hann hålla fick han faktiskt bara 99,8 procent av rösterna - det trots att valdeltagandet var 100% och han var enda kandidaten. Så några jäää-ä-ävel hade gått å skrivit Musse Pigg och Arne Weisse på sin valsedel. :)

Sorry, off-topic.
 
ANNONS