Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hittar man foto-läskpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej,

När man skall torka barytpapper kan man lägga dem i press med läskpapper emellan.

Nu undrar jag om någon vet var man kan hitta läskpapper för fotografiskt bruk.

mvh

Fredrik Persson
 

ravi

Aktiv medlem
Jag läste också det tipset en gång, men tyckte inte att det var mycket att ha. Gör så här istället: Torka bilderna upphängda på lina eller liggande på nät. De kommer att rulla ihop sig rejält. Sen fuktar du baksidan med en svamp och lägger dem i press mellan läskpapper.
Återstår alltså att hitta läskpapper som helst ska vara syrafritt.
Jag minns att det fanns en affär som hette typ Wahlströms på Regeringsgatan i Stockholm. De hade väldigt mycket olika papper av hög kvalitet. Finns de kvar? Någon som vet?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Tack för svar Ravi,

Jag har själv löst problemet med att hitta papper. Sverat fanns i en butik bara 100m från jobbet. Kreatima på Sveavägen i Stockholm har läskpapper. Wahlströms verkar dessvärre ha upphört.

Ska testa ditt sätt att torka papper.

Hälsningar

Fredrik Persson

:p
 

marcus hev

Aktiv medlem
Jag bor i en liten håla där den ända bokhandlaren vägrar att beställa hem läskpapper eftersom det inte finns någon marknad för det, så jag undrar om det funkar lika bra med silkespapper.
Kan man kanske ta ett lakan mellan fotona och böckerna i pressen?
Eller finns det något annat som man kan använda sig av?


mvh.marcus
 
ANNONS