Annons

Lite för gråa negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Politikern

Aktiv medlem
Hej! Jag framkallade en rulle triX 400 lite för kort tid och de blev lite för gråa, finns det något jag kan göra åt det?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Räcker inte hårdaste pappersgrad/filter så kan man selenförstärka ett negativ i efterhand men det finns även andra metoder. Då kan man öka kontrasten upp till ca 1 hårdhets/filtergrad.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
När det gäller de framkallade neggen/bilderna finns inte mycket man kan göra,, kopiera med högre kontrast är ju en viss hjälp.

När du framkallar nästa gång så kan du kanske framkalla lite längre.

Exponera efter skuggan och framkalla efter ljuset. När man framkallar längre så jobbar du med det mörka i neggen, man kan "spänna ut tonerenas register" ganska mycket.

Testa dig fram med fler filmer,, till slut får du känslan du behöver.

/Vh Niclas,

Jajusstja, Nils! Selen är ju en tanke,, men till viss del en nödlösning,
 

Graal

Avslutat medlemskap
En nödlösning som dock fungerar alldeles utmärkt och som större fotografer än både du och jag använder/använde sig av regelbundet. Ansel Adams var t.ex en som praktiserade denna metod. Bl.a är en av hans mest berömda bilder resultatet av just selenförstärkning av negativet. Negativet till Moonrise Hernandez visade sig vara alldeles för kontrastlöst och tunt i nederdelen (den skuggade markdelen) och därför tvingades Adams att selenförstärka denna del av negativet för att få en slutbild han blev nöjd med.
 
ANNONS