Annons

Viken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
I morgon ska jag till Kosta Glasbruk där Designåret 2005 invigs med en rundvandring i samhället bland "spåren" som Konstnären Vicke Lindstrand satte under sina 33 år där. Vicke var verksam som glaskonstnär på Kosta mellan 1950-73 och han bodde där till sin bortgång 1983. Rundvandringen börjar med glasutställningen i den av Bruno Mattson ritade konsthallen. Sedan fortsätter det med promenad i samhället där olika konstverk av Vicke ska beses samt hans villa. Avslutning med sopplunch och föredrag på Folkets Hus där också en mera allmän utställning om Vicke Lindstand visas. Dagen till ära hade jag samtidigt tänkt göra ett litet bildreportage av detta och då har jag betsämt mig för att använda en mera tidsenlig kamera (1950-60-talsmodell). Jag har följande att välja mellan:

1. Agfa Ambi Silette 24x36 mätsökarkamera utan exponeringsmätare (innebär att jag får ha en lös sådan med) med Color-Solinar 2,8/50mm.
2. Agfa Colorflex 24x36 spegelreflex med ljusschaktsökare och innbyggd exponeringsmätare med Color-Apotar 2,8/50mm.

Båda är ganska snabba och lätta att ställa in skärpan med men Colorflexen har nackdelen att visa bilden spegelvänd och när man ska ta höjdbilder ser man motivet upp och ned, om man inte böjer sig själv nedåt med huvudet upp och ned (i praktiken opmöjligt att ta snabba ögonblicksbilder i höjdformat alltså). Annars är ljusschaktet föredömligt med lupp och snittbild och jag kan titta med läsglasögon i den utan problem (behöver läsglasögon för att kunna se inställningarna och exponeringsmätaren). Också lätt att byta bländare och tid eftersom exponeringen ställs in med ljusvärde och sedan följer rätt bländar-tidskombination med automatiskt när man vill byta någon av dessa. Nackdelen med Ambi-Siletten är att man ser mer än vad som kommer med på bilden med 50mm-optiken men ramen är föredömlig med automatisk parallaxjustering vid ändrad avståndsinställning. Exponeringsmätare får man också ha vid sidan om till denna. Kan heller inte se med läsglasögon i sökaren så dessa får jag ha i "senilsnöre" eller fälla upp med denna kamera. Läsglasögonen är annars så smala att man kan ha dem på hela tiden.

Är i valet och kvalet vilken kamera jag ska välja. Undrar nu om någon kan ge råd? Vilken är mest snabbarbetad med förutsättningarna jag gav? Och är det en stor nackdel med Colorflexen att inte kunna ta höjdbilder (funderar i så fall att komponera med helt kvadratiska bilder). Filmen blir svartvit 400 ISO.
 
ANNONS