Annons

Blända med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

stef-n

Aktiv medlem
Nu i helgen skall jag fota lite på Snow rally här uppe i Östersundstrakten och har en liten fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Imorgon fredag är första start strax innan kl 16 vilket givetvis innebär att rätt många sträckor kommer köras i mörker. Nu undrar jag om det finns någon regel, oskriven eller skriven, som säger hur man får använda blixt på mörka rallyvägar. Alltså; finns det någon risk att blända föraren om man fotar rakt på, så att säga? Visserligen har ju polisens eländiga hastighetskameror blixt riktad rakt mot föraren, men ändå, de kanske vill att fortkörare skall köra direkt ned i diket... Tidigare har jag bara kört med blixt från sidan men jag tänkte att det kan ju vara bra att veta vad som gäller från andra håll.
 

fredrik-

Medlem
Skulle kunna tänka mig att många förare kan ha åsikter om att få en blixt i ögonen under en sträcka.

Varför kontaktar du inte presschefen och hör dig för om det finns några regler.
Du hittar hans nummer på: http://www.snowrally.se/index.php?pageid=139

Tävlingsledaren Pontus Sandell är en gammal kollega och han kan nog svara på frågor om du inte får tag i presschefen.

/Fredrik
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Jag tycker det blixtrar som bara den på tv när bilarna åker förbi, eller är jag helt ute och seglar?

Sen kan man ju alltid missbruka att man har en stor fet zoomblixt som går att rikta... men sånt hoppas jag ingen håller på med.
 

stef-n

Aktiv medlem
Ifall någon annan är intresserad av ämnet så snackade jag precis med presschefen och han sade att "--- det är bara att damma på med allt du har ---". :) Även rakt framifrån om det skulle vara så, de har så starka strålkastare själva att det knappt märks från förarplatsen när det blixtrar. Tja, men då så. :) Sedan hur man skall få blixten (kör med en Metz i autoläge) att fatta att strålkastarna får bli utfrätta och att jag inte vill ha allt annat mörkt blir en annan historia.
 
ANNONS