Annons

Droppen

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
Jag har i likhet med många andra börjat min fotokarriär med att fota vattendroppar. Jag skulle vilja ha hjälp med att ta bort de två tydliga vattenreflexer som jag fått genom vattendroppar på linsen. I övrigt har jag inte beskurit eller ändrat bilden men tips emottages gärna.

bilden ligger på

http://home.student.uu.se/bjfa6133
 

Nalleman

Aktiv medlem
Mitt problem är att jag inte har något program för att redigera what so ever. Därför undrar jag om du skulle kunna mejla mig den "stora versionen"? Jag tänkte skriva ut bilden och ge bort denna i födelsedagspresent.

bjfa6133@student.uu.se
 

Nalleman

Aktiv medlem
Soft med ett program som man inte måste betala en 10 papp för (eller "tanka hem..."). Jag förstår dock inte riktigt hur jag skall använda det, men det kanske ger sig. Nu torde mitt största problem vara att jag bara sitter inne med 64 mb ram (hårddisken knastrar oroväckande mycket...)

Tack för tipset!
 

Lionheart

Aktiv medlem
Ojoj, ja 64 MB räcker inte speciellt långt, vet inte hur bra Gimp är på att tillhandahålla minnet men det känns iallafall som du behöver minst 256 eller 512 för att kunna använda din dator som efterbehandlare av bilder.
 

Nalleman

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Ojoj, ja 64 MB räcker inte speciellt långt, vet inte hur bra Gimp är på att tillhandahålla minnet men det känns iallafall som du behöver minst 256 eller 512 för att kunna använda din dator som efterbehandlare av bilder.

Precis, det är därför jag vill ha hjälp med denna lilla operation.
:)
 
Senast ändrad:

Nalleman

Aktiv medlem
Tack Lasse för hjälpen. Jag måste tyvärr säga att jag inte tycker att resultatet blev bättre än innan. Det filter du använt får bilden att se väldigt konstlad ut, nästan målad. Dessutom är de "reflexer" som jag syftade på fortfarande kvar (en ovanför droppen och en en bit till vänster). Förresten är bilden inte scannad, dock var vattnet lite dammigt. Men som sagt, det jag framför allt vill ha hjälp med är att få bort vattenreflexerna på ett snyggt sätt för jag begriper inte hur jag skall göra själv. Folk som tittar förbi här i tråden är mycket välkomna att försöka.
 

Nalleman

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!

Tack alla som hjälpt mig med projektet. Slutligen fick jag gå den långa vägen och göra arbetet själv för att få det som jag ville ha det. Jag använde kloningsverktyget i gimp med en stor pensel och fick bygga en hel del pussel. På slutet fick jag lite bråttom och det blev därmed inte helt perfekt, men jag är ändå nöjd med resultatet. Vill titta hur det blev kommer den redigerade bilden ligga på hemsideadressen ovan innom kort.
 
ANNONS