Annons

Missade bilder i *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)

dahren

Ny medlem
Har en tre veckor gammal *ist DS som ofta missar bilden genom att exponera si så där 10 steg för svagt, endast en antydning till bild kan skönjas på displayen eller i datorn. Någon annan som träffat på fenomenet?
 

snysop

Aktiv medlem
Jag har en *hm* också 3 veckor gammal *ist DS och jag har stött på ett liknande problem. Dock så tror jag att jag vet anledningen... Ikväll när det var mörkt ute stod jag i strålkastarsken och tog kort på en något upplyst fors.
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Kan det vara så att automatiken har en lägsta tid den använder, och i såpass mörka bilder så går den inte under det pga risken för skakningsoskärpa?

Alternativt en väldigt stark ljuskälla i bild?

Hursomhelst märker man väl direkt om den ger en 10 steg för kort tid, att då är nånting inte som det ska?

/Henri
 

snysop

Aktiv medlem
När man ska ta bilder med självutlösare så står det i bruksanvisningen att man skall sätta dit sökarskyddet. Är det för att inte det skall kunna komma in ljus som ställer till det för exponeringen? Betyder detta att om man är i ett upplyst rum och tar kort på något mörkare utanför så kan det bli fel? Som i mitt fall ovan och kanske även för ts?
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
dahren skrev:
Har en tre veckor gammal *ist DS som ofta missar bilden genom att exponera si så där 10 steg för svagt, endast en antydning till bild kan skönjas på displayen eller i datorn. Någon annan som träffat på fenomenet?
Jag testade *ist DS för Allt om digitalfoto och upplevde att den underexponerade något ibland. Men inte tio steg. Händer det med olika optik, och under vilka omständigheter?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Den har väl lurats av motljuset som alla kameror gör, om man skulle fota i direkt motljus.

Det är något som blir mer uppenbart när man fotar i mörker.
Pga av den då stora skillnaden mellan ljus och mörker.
 

RolandM

Aktiv medlem
snysop skrev:
När man ska ta bilder med självutlösare så står det i bruksanvisningen att man skall sätta dit sökarskyddet. Är det för att inte det skall kunna komma in ljus som ställer till det för exponeringen? Betyder detta att om man är i ett upplyst rum och tar kort på något mörkare utanför så kan det bli fel? Som i mitt fall ovan och kanske även för ts?
Ljuset som når sensorn inkommer genom objektivet. Spegeln fälls upp och effektivt blockera sökarens möjlighet att tillföra ljus.

Snarare finns det risk att det kommer in ljus innan exponeringen som stör ljusmätningen, när ansiktet inte täcker sökaren. Problemet finns inte när kameran står i manuellt läge i och med att då har man manuellt ställt in kameran för en given exponering.
 

snysop

Aktiv medlem
dahren skrev:
Har en tre veckor gammal *ist DS som ofta missar bilden genom att exponera si så där 10 steg för svagt, endast en antydning till bild kan skönjas på displayen eller i datorn. Någon annan som träffat på fenomenet?
Tror du att något av det vi har nämnt kan vara orsaken till ditt problem?
 

dahren

Ny medlem
Detta händer i full dagsljus med solen i ryggen. Bildinfon säger att exponeringen har varit normal, så jag antar att det är ett riktigt fel, mjuk eller hårdvara? Det blir nog till att skicka på garantireparation.
 

JAWI

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att det är den interna blixten som har används men som inte har blivit uppladdad.

Det finns en funktion i istDS som man kan aktivera så att det inte går att trycka av om inte blixten är uppladdad.

Sätt på kameran, tryck på menyknappen. Tryck på vänster pilknapp för att komma in i Custom Meny,
Pila ner för att välja "Release when Chrging" (dvs avtryck när blixten laddar), Tryck pil höger, välj med pil upp/pilner: default är 1= Off. Om 2= On är valt kan "du trycka av när blixten inte är uppladdad".

Men du måste ha gjort ett aktivt val för att välja 2=on dvs "Trycka av möjligt när blixten laddas upp.
 
ANNONS