Annons

C-7070

Produkter
(logga in för att koppla)

andreashj

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet eller har läst något om Olympus 7070?
Detta verkar vara en spännande kamera med bra vidvinkel. Är mycket nyfiken på brusnivån vid ISO 800.
/Andreas
 

Marcus Stork

Avslutat medlemskap
Har ochså kolla in 7070.

Satt och kollade in lite priser och upptäckte lite lustiga variationer, i USA så ligger priset på 8080 lägre än 7070, och i Tyskland är det tvärt om.
 

aidis

Medlem
Olympus c-7070

Denna kamera har en ISO-känslighet upptill 400. Men bruset är inte särskilt högt. Dessutom - inga röda ögon! Men det mest säljande argumentet är vidvinkeln och den fantastiska bildkvalitén! (Se http://www.megapixel.net/reviews/oly-c7070/c7070-results.php) Kameran tar förutom xD-kort även Compact Flash. Jag har läst mycket om denna kamera eftersom jag var väldigt sugen på en stryktålig kamera (den är helt gjort i metall), med bra vidvinkel och perfekt bildkvalité (utan kromatisk abberation). Olympus C-7070 har allt detta. Jag väntade dock för länge med att köpa den (ville att den skulle gå ner i pris, men den blev aldrig billigare än 4500kr och sedan gick priset upp innan kameran togs ur försäljning helt). Jag såg däremot att det går att köpa en begagnad C-7070 för bara 2500kr på Tradera. Det låter som om det är för bra för att vara sant. Synd att jag hann att köpa en annan kamera...
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Såvitt jag kan bedöma av recensioner så har den allt positivt jag gillar på min C-50 och ungefär ingenting av det jag ogillar på min C-50.

Med dagens begagnatpriser får man pengar över till en blixt också, och då börjar det kännas rätt onödigt med en systemkamera.

Lite för stor för fickan, om man nu måste hitta något negativt...

Om man inte absolut måste ha fler pixlar än grannen har, så kan C-5060 också vara ett bra alternativ.
 

aidis

Medlem
Efterföljande autofokus i c-7070

Jo, 5060 är onekligen en mycket bra kamera. Vad jag förstår har C-7070 dessutom en speciell funktion som gör att den kan fokusera på objekt som rör sig mot en. Och som sagt, en blixt, typ FL-36 är nog ett mycket bra köp till C-5060/C-7070.
 

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
C-7070:an var min första digitalakamera. Köpte den i maj 05. Bytte den mot en E-1:a ngr månader senare.

Plus:
gedigen bygg- & bildkvalitet all in all, naturligt fina färger direkt ur kameran, optik (ED element om jag inte kommer ihåg fel), menysystemet (utrymme för egna inställningar), skärmens "vridbarhet" är super!, zoomomfånget, Mpix antalet OK, en stor liten kamera

Utvecklingsområden:
distortion uppkommer nog i vidvinkelläge, sökaren är egentligen oanvändbar, allt det minus som kan komma med en lite mindre sensor (tex skärpedjup), långsam RAW-hantering

Sammanfattningsvis kan man väl säga att 7070:an är en av de bästa i sin klass. Skulle ha den idag ännu om jag inte fått så förmånlig affär på E-1:an. Det sk "Ixus-greppet" blev jag aldrig du med.
Om detta format på kamera är vad du söker kan du sova din natt lugnt med en 7070 i väskan. Om du är osäker på kameraformatet, testa en dslr tex en E-500:a och bestäm dig sen först.

Här en bild på hur det kan bli i vidvinkelläget
 

Bilagor

aidis

Medlem
Tack!

Tack för dina synpunkter Torbjörn! Jo, det är det lite mindre formatet i förhållande till en systemkamera jag vill åt. Hade en Canon EOS 300D tidigare, men tyckte den var för stor och dessutom plastig. Sålde den ganska snart, trots den fina bildkvalitén. Olympus brukar vara duktiga på gedigen känsla och greppet på C-7070 tycker jag hör till de allra bästa när det gäller kompaktkameror. Fin bild du laddade upp förresten! Man ser vilka möjligheter kameran har och det är ju så bra att man själv kan bestämma hur starka färger och hur hög skärpa man vill att bilderna ska ha. E-500 är helt klart också ett väldigt bra köp, såg att den kameran nu säljs ny för runt 6000 krokodiler på nätet. Otroligt!
 

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
TackTack! Prisutvecklingen i dagens läge är för oss konsumenter riktigt trevlig. Tex D200:an kommer ner i pris också.
Det skulle vidare vara intressant att jmf E-500 och 7070 med nya E-330 vad gäller format. Kanske 330:an skulle vara ngt att fundera om man siktar på 7070:an. Kamerans fysiska mått är nog viktiga med tanke på att man verkligen skall ta den med sig i vardagliga situationer. Fastän jag har haft E-1:an mycket längre än 7070:an finns det långt flera bilder tagna med 7070:an ...
Fick förmånligt en Panasonic DMC-LC1:a och den kommer säkert att vara ofta med, men nu är den i Tyskland för garantireparationer!!!
 
ANNONS