Annons

Sköljtemperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Hejsan
När man ska skälja kopiorna efter fixet, kan det då vara i kallvatten från kranen? Eller krackelerar ytskicktet då?

Hur länge ska plastpapperskopior sköljas?

Ska man försöka hålla temperatur på vätskorna genom hela filmframkallningen?

Hoppas någon kan hjälpa mig

Per
 

aleklint

Aktiv medlem
Skölj kopiorna i 20 graders vatten. Man kan nog gå ner ett par grader utan att det gör nåt.
Däremot om det blir varmare så kan emulsionen släppa.
Plastpapperskopior brukar vara lagom att skölja ca 20 min.
Ja, håll så jämn temperatur som möjligt när du framkallar filmen. Temperaturen påverkar kornet mm.
 

mipert

Aktiv medlem
Lämplig tid är tre till fem minuter.
En minut räcker inte för att vara säker på att fixrester transporteras bort.

Det går att skölja i kallt vatten.

Viktigast är att ha ett bra flöde, inte mycket vatten utan att det hela tiden cirkulerar nytt vatten runt bilden.

För lång våttid är inte bra för plastpapper.
Kanterna kan släppa och det finns klar risk för att vatten tränger in via kanterna och dessutom genom polyetenplasten.

Vill man skölja länge så gör man det.
Men det behövs alltså inte och är dessutom inte optimalt för god hållbarhet...
 

Per Crona

Aktiv medlem
det var lite olika bud

sammanfattat var det som jag tyckte bäst om var ca 10 minuter i kallt vatten :)

Är det sexgradigt vatten från ledningarna? Men detta skulle alltså inte spela någon roll. Det viktiga är vattenflödet.

Det är som jag har förstått det viktigare att vara nogrann med filmen.

Tack för alla svar
 

steinick

Aktiv medlem
Sköljning av film och papper sker genom diffusion: vi vill att fixresterna ska förflytta sig från emulsionen ut i sköljvattnet. (Vi bortser från pappersbasen m.m. eftersom det gäller plastpapper.)

Diffusionsflödet är proportionellt mot koncentrationsgradienten för fixresterna (Ficks första lag). Koncentrationsgradienten maximeras genom att fixkoncentrationen utanför emulsionen minimeras, dvs rent vatten ska hela tiden strömma förbi emulsionen.

Förflyttningen av fixpartiklarna (och alla andra partiklar i systemet) sker genom slumpartade kollisioner med andra partiklar (Brownska rörelser). Fenomenet är proportionellt mot temperaturen.

Slutsaterna är alltså: högt flöde och hög vattentemperatur gör sköljningen effektiv. Men, hög temperatur - och framför allt snabba temperaturändringar - stressar emulsionen och bör därför undvikas.

Sköljvattnet bör alltså hålla samma temperatur som övriga vätskor i processen.
 
ANNONS