Annons

Hjortar

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Hmmmm.......varför inte smyga upp i ett älgtorn och vänta. De är ju placerade där djuren vanligtvis går och äter (vid skymning resp tidig gryning) Antar att det inte bara är älgarna som kommer förbi.... :)
 

Birdman

Aktiv medlem
Tjena! Jag vet förstås inte hur långt du är beredd att åka för dina hjortbilder, men jag kan i alla fall rekomendera Ottenby-området längst ner på södra Öland. Ofta behöver man inte ens kliva ur bilen för att fotografera dom. Annars är väl Skåne ett ganska hjorttätt landskap också.
 

forstheim

Guest
Bra att du meddelar när du ger dig iväg..men säg också till när det är hjort....hahahaha :)


/JP
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Det krävs tålamod och en termos.

Att fotografera från ett jakttorn går ju bra, men det ger en tråkig fotovinkel. Att smyga sig på är inte alls bra, på grund av att Du stör dem, Du blir nämligen upptäckt förr eller senare, och det finns tyvärr alldeles för många foton där hjortarna och rådjur har nosen och öronen riktade mot fotografen och strax efteråt flyr dem (vilket inte syns på bilden). Rådjur är lättast att fotografera på grund att de är mera vana vid människan, och de går inte i flock. Dovhjortar är mera på sin vakt, det finns många "vaktposter" i flocken. Svårast är kronhjorten på grund av sin intelligens. Den är bäst på både syn och hörsel och har en utmärkt "näsa". Jag rekommendera att göra på följande sätt:
Kolla området utan att fotografera genom att leta efter spår (viltväxel och spillning). Leta efter olika fotograferingspositioner i olika vädersträck med tanke på ljus och vittring (Du skall ha vinden mot Dig vid fotograferingstillfället).
Var på platsen (t ex sittande under ett träd) före gryningen. De bästa bilderna tar man, när man sitta på pass och man stör inte heller. Återkom många gånger till samma ställe. Även om djuren så småningom upptäcker Dig, så blir de vana vid Dig, eftersom Du sitter stilla och inte rör Dig. Det kan t o m hända att de flytta sig närmare Dig, fast de vet att Du sitter där, och då har Du möjlighet till fina bilder. Det krävs alltså tålamod, kameran på stativ, varma (regn)kläder, stillasittande, kaffe och smörgåsar (för fotografen).
Och att stiga upp tidigt eller "aldrig lägga sig", som Terje brukar säga.
Förresten, gömsle kan Du glömma, och fotografera inte under brunsten.
 

puppetm

Aktiv medlem
Tackar så mycket för dina tips Wolfgang.
I morse blev det inte så många Hjortar det blev några o nån Hare, men det var jobbigt *mena* dom upptäckte en direkt men det var några som gick över vägen som inte brydde sig om en dom kunde man ta på utan nått.. dom tittade knappt på en heller...

Men jag ska ut fler gånger nu vet jag ungefär var dom håller till där. Jag var vid Häckeberga i Skåne
 

Wolfgang

Aktiv medlem
I Häckeberga finns gott om dovhjort.
Jaktarrendatorn i Häckeberga är helt emot smygande hjortfotografer, det har en kompis till mig fått uppleva. Så det gäller verkligen att inte synas - i dubbel bemärkelse. Stör man djuren, så blir de stressade med påföljd att de tröstäter mera, vilket innebär en ökning av skadorna i skogen.
Som sagt, sitt stilla, när Du fått "Ditt ställe".
Målet måste vara att ta ett foto, utan att hjorten har märkt något eller att han har accepterat Dig som "gammal bekant". Då har Du lyckats!
Oftast har man otur och det kommer ingen hjort.
Men då har man varit ute i naturen i alla fall.
Men så småningom kommer Du att lyckas och har även chansen att fotografera andra djur som plötsligt dyker upp. En tidigt sommarmorgon somnade jag på mitt pass och när jag vaknade hade jag 5 st nyfikna hjortar 10 m bakom mig. Kameran på stativet pekade naturligtvis åt andra hållit, så det blev inga bilder på dem. Räkna inte med att få porträttbilder på hjort. De kan Du ta på Zoo istället. Men Du får bilder i deras naturliga miljö och kanske bilder med viss beteende.
Jag har en hjortbild från Häckeberga här i min portfolio, om Du vill kolla. Nuförtiden tar jag få djurfoto, eftersom jag numera inte ha tillräckligt med intresse för djurfotografering.
Allting har sin tid.
 

StefanM

Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
I Häckeberga finns gott om dovhjort.
Jaktarrendatorn i Häckeberga är helt emot smygande hjortfotografer,
Kommer in lite sent i diskutionen med jag läste lite i början och blev förbannad. Jakt arrendatorn har inte ett piss att säga till om,ursäkta franskan. Allemansrätt är nåt han skulle läsa på. Du kan till och med gå ut och fota mitt under pågående jakt om du har lust.Klä dig bara inte i brunt... Jag är själv jägare och nybliven fotograf så jag vet. Om han skulle komma med hot är det bara och anmäla detta.Alla ska ha rätt att nyttja naturen inte bara de med mycket pengar.

/
En arg Stefan...Jaktarrendator och fotograf
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Re: Det krävs tålamod och en termos.

Wolfgang skrev:
Att fotografera från ett jakttorn går ju bra, men det ger en tråkig fotovinkel. Att smyga sig på är inte alls bra, på grund av att Du stör dem, Du blir nämligen upptäckt förr eller senare



Förresten, gömsle kan Du glömma, och fotografera inte under brunsten.
Du ska fråga jakträttsinnehavarens om lov att använda hans/hennes jakttorn.

Vad grundar du fördömmandet av gömsle på?

Hjortarna blir inte mera rädda då en kamera rasslar framför dem för att man smugit sig på dem än de blir om man väntat ut dem.

Varför inte fotografera under brunst?
Det är ju bara då du kan visa hjortdjurens brunstbeteende.

Jag hittade inga hjortdjur i din portfolio?

MVH
Magnus
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Wolfgang, jag känner igen diskussionen.

Jag har liksom Magnus Nyman plåtat en del hjort och nu vet jag inte om Magnus använder sig av ngt slags gömsle men dom gånger jag har använt ngn form av gömsle, dvs hängt ett nät över en gran och suttit under eller dyl så har jag fått dom bästa bilderna samt att jag inte skrämt hjorten.
Visst, dom har reagerat på ljudet men vant sig efter ngn minut och lugnt betat vidare efter det.

Varför ska du sitta och bestämma hur andra ska fota?
Ska du inte störa djuren får man hålla sig från skogen överhuvudtaget, glöm det där med att plocka svamp och bär också.

mvh/Jan
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Hej Jan.

Jag gör inga begränsningar i arbetssätt i mitt arbete och fördömmer ingen annans.

Jag smyger, sitter bakom camonät, i gömsle och plåtar från bilen.
Arbetssättet varierar beroende på plats, årstid, djurart, väder och tidpunkt. Val av hur jag ska göra är baserat på yrkeserfarenhet. Jag har levt på mina djurbilder sedan 1993.

Generelt så kan jag säga att på morgonen smyger jag oftast och på eftermiddagen så sitter jag ofta bakom camonät.

De gånger man får djur framför kameran så slutar det oftast med att djuren hör kameran och drar sig mot skogen. Detta oavsett om jag smugit eller suttit.

Det viktiga för mig är inte hur länge jag väntat eller smugit.

Betraktaren ser inte mer än slutresultatet, bilden.

DOVHJORT
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=12526

KRONHJORT
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=66967

RÅDJUR
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=19261


MVH
Magnus
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Mitt föregående inlägg var riktat mot Wolfgang bara för att undvika missförstånd, vi har haft en liknande diskussion tidigare.


Magnus, har också ett varierat arbetssätt, det tror jag dom flesta naturfotografer har.

Håller med om att djuren oftast drar sig undan när dom hör kameraslutaren men väl dold bakom en gran eller liknande kan djuren mycket väl acceptera slutarljudet om man tar det försiktigt och inte smattrar av hela serier.
Det är inte alltid det går bra men ibland.

Vi har förresten snackat med varandra live, vildmarksmässan för några år sen.
Björngömsle var ämnet.
Men du vet hur det är med den berömda apan va? ;)

mvh/Jan
 
ANNONS