Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina bilder dåliga? (var "Hej!")

Produkter
(logga in för att koppla)

ccool

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ganska nyligen köpt mig en ny digitalkamera, en Fuji S5500.
Skakvarningssymbolen har alltid varit på, även när kameran slås på.
Har nog inte riktigt insett vad den betyder utan har fotat vidare.

Jag blev väldigt besviken på kvalitén på bilderna och undrade varför andra som hade likadan kamera tog mycket bättre bilder än jag.
Var dom duktigare än jag?
Jag gav mig själv svaret att det nog berodde på mig själv och att jag inte riktigt hade lärt mig kameran än.

Köpte mig ett stativ i dagarna och tyckte ändå att bilderna inte blev så bra och skarpa, dom var fortvarande lite skakiga.
Men igår kom det upp för mig.
Jag fotade lite med kameran på stativet och jag
tyckte fortvarande att bilderna blev skakiga.
Jag inser att jag måste lämna in den, gör det något om den är köpt utomlands, som för mig i Tyskland.
Jag har ju garanti.


Bild 1

Bild 2

Bilderna är tagna med stativ!
 
Senast ändrad:

bjanha

Aktiv medlem
Men snälla, formulera om rubriken! "Hej!"... Hoppas du har bättre fantasi när det kommer till fotomotiv.
 

snysop

Aktiv medlem
Hej! Synd att bilderna inte blir bra... Kolla med dem du köpt den av, borde inte vara några problem med garantin.
 

snysop

Aktiv medlem
bjanha skrev:
Men snälla, formulera om rubriken! "Hej!"... Med sån brist på fantasi tror jag du kommer få svårt att få till bra motiv.
Du behöver inte lägga en sådan låg kommentar!!! Skärpning! Det räcker faktiskt med att skriva "formulera om rubriken för att man skall få hum om vad det handlar om".
 

ccool

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle få hugg på bilderna men jag är fortvarande i exprementiellt läge och testar mig fram.
Bilderna var inte menade att vara bra.

Oops.. Insåg felet..
 
Senast ändrad:

Pojken

Avslutat medlemskap
Kan du inte ta en blixt bild och en utomhus så vi får se.

Är stativet väldigt stadigt (vad är det för slutartid)

/Daniel
 

MaxZ

Aktiv medlem
Re: Hej!

ccool skrev:
Jag blev väldigt besviken på kvalitén på bilderna och undrade varför andra som hade likadan kamera tog mycket bättre bilder än jag.
Var dom duktigare än jag?
Jag gav mig själv svaret att det nog berodde på mig själv och att jag inte riktigt hade lärt mig kameran än.

Köpte mig ett stativ i dagarna och tyckte ändå att bilderna inte blev så bra och skarpa, dom var fortvarande lite skakiga.
Men igår kom det upp för mig.
Jag fotade lite med kameran på stativet och jag
tyckte fortvarande att bilderna blev skakiga.

Bilderna är tagna med stativ!
1. Har du tagit dina bilder handhållet hemma, kan det ha varit så pass mörkt (även om ögonen tycker att det är ljust) att ditt antishake inte varit tillräckligt.

2. När du fotar med kameran på stativ kan det vara så att du måste stänga av antishake. Annars finns det risk att den blir lurad och börjar försöka justera bilden när den inte skall. Så fungerar det iaf med Canonobjektiv. Kolla i din manual.
 
Senast ändrad:

ccool

Aktiv medlem
Re: Re: Hej!

MaxZ skrev:
1. Har du tagit dina bilder handhållet hemma, kan det ha varit så pass mörkt (även om ögonen tycker att det är ljust) att ditt antishake inte varit tillräckligt.

2. När du fotar med kameran på stativ kan det vara så att du måste stänga av antishake. Annars finns det risk att den blir lurad och börjar försöka justera bilden där den inte skall. Så fungerar det iaf med Canonobjektiv. Kolla i din manual.
Denna kamera vad jag vet har ingen antishake..
 

snysop

Aktiv medlem
Antagligen så gör du det redan, men säger det ändå : Tryck FÖRSIKTIGT ner avtryckaren...

Min bror fick låna min systemdigitalare och han tryckte ned avtryckaren lika hårt och klumpigt som man gör med knapparna på tv-fjärrkontrollen, hela kameran gungade.
 

ccool

Aktiv medlem
Ok ska förtydliga lite, Även när jag slår på kameran så är symbolen där och även när jag ställer kameran på ett bord..
 

Pojken

Avslutat medlemskap
fins det nått sånt läge PSAM ställ den i så fall i P Det är automat läget då ska den inte skaka.
 

Dajo

Aktiv medlem
ccool skrev:
Ok ska förtydliga lite, Även när jag slår på kameran så är symbolen där och även när jag ställer kameran på ett bord..
I alla lägen?
Tänkte bara så att du inte ställt kameran med slutarprioritet på ett för lågt värde eller något annan knasigt.

Å andra sidan ska det inte kunna bli så djävligt med stativ.

Har du europagaanti så är det ju bara att skicka in den till generalagenten eller en auktoriserad verkstad.
Alternativet är att skicka den till tyskland.
 

ccool

Aktiv medlem
Dajo skrev:
I alla lägen?
Tänkte bara så att du inte ställt kameran med slutarprioritet på ett för lågt värde eller något annan knasigt.

Å andra sidan ska det inte kunna bli så djävligt med stativ.

Har du europagaanti så är det ju bara att skicka in den till generalagenten eller en auktoriserad verkstad.
Alternativet är att skicka den till tyskland.
Det är det jag inte vill behöva göra, att skicka den till tyskland alltså.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Är det skakoskärpa eller brist på efterbehandling ?

Jag kan inte din kamera men kommer bilderna ut skärpta eller måste du skärpa bilderna i Photoshop.
 

ccool

Aktiv medlem
The Ghost skrev:
Är det skakoskärpa eller brist på efterbehandling ?

Jag kan inte din kamera men kommer bilderna ut skärpta eller måste du skärpa bilderna i Photoshop.
Det är inte det som är problemet just nu utan att skaksymbolen alltid syns och det ska den väl inte göra?
Som jag förstår det så är det nåt som gör att kameran tycker att det skakar hela tiden och det bidrar med att bilderna blir "skakiga".
Har jag rätt!?
 
ANNONS