Annons

Contax framtid oviss

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Kyocera ska enligt vissa källor upphöra tillverkningen av film- och digitalkameror. Därmed kanske Contax tyvärr försvinner.
 

masur

Aktiv medlem
Det finns hopp för Contax som varumärke, framför allt när det gäller optik. Varför skulle Kyocera avstå från pengarna en försäljning av Contax kan ge? Jag hoppas och tror att varumärket Contax kommer att leva vidare.
 

Janne H

Aktiv medlem
:-(

För en tid sedan fick jag uppgiften från Imacon, numera Hasselblad, angående deras MF bakstycken.
¨50% av adaptrar som säljs är Hassleblad, 30% är Mamiya, rest 20 % är övriga märken.
Med tanke på hur stor del av personalstyrkan Hasselblad har avskedat de senaste 2-3 åren är det inte så konstigt om andra MF tillverkare har det svårt.

Hasselblad har ju oxå upphört med sin 200 serie.

Jag tror även Fuji slutat med MF.

Bronica har gjort KK....

Någon som vill köpa ny/beg Pentax 6x7 / 645 idag?

Eller ring någon yrkesbutik o fråga vad de ger för beg MF i inbyte idag???
 

zigge persson

Avslutat medlemskap
Jag vill bara nämna att Contax aldrig gjort någon optik, man har använt sig utav Carl Zeiss.

Nu läste jag att Sony, som också använder CZ, är intresserade av Kyocera.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Contaxkameror började tillverkas av Carl Zeiss 1932 och har legat under denna koncern under huvuddelen av sin existens, även om man samarbetat med Yashica-Kyocera i Japan sedan 1970-talet då kamerahus men även huvuddelen av optiken började tillverkas där. Det är alltså inte fråga om att Contax är ett eget märke, typ Hassselblad, som köpt optik av Carl Zeiss. Contax har alltid varit intimt förknippat med Zeiss men hur ägarkonstellationen ser ut idag och vem som har rätt till namnet Contax vet jag inte.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Lite mera historia kring Contax:

Inspirerad av Ernst Leitz som introducerade den sensationella Leica-kameran 1925 utvecklade Zeiss sin Contaxkamera som kom 1932. Medan Leica fanns i både enkla och mera sofistikerade modeller representerade Contax den absolut mest avancerade teknik Zeiss Ikon kunde prestera. Contax I hade en avancerad slutare med tider till 1/1000 sek, utbytbar optik med bajonettfattning samt löstagbart bakstycke för filmladdning. Contax I producerades fram till 1938 och det fanns optik mellan 28-500mm. Sedan kom utvecklade modeller som Contax II och Contax III (1936-45).

Kring 1936-37 började Zeiss-teknikerna arbeta fram en prototyp till spegereflex med inbyggt pentaprisma. Denna baserades på Contax II men eftersom Zeiss av nazisterna tvingades prioritera produktion av krigsmateriel försenades utvecklingen. Sedan kom kriget och då försvann de prototyper som dittills tillverkats. Världens första spegelreflex med inbyggt pentaprisma kom sedan inte i produktion förrän 1949 och då av Carl Zeiss Dresden i den sovjetiska zonen av Tyskland. Denna kamera hette Contax S. Den första efterkrigsmodellen från Zeiss i väst var Contax IIa från 1950. Det fanns 16 antireflexbehandlade objektiv med bajonettfattning från 21mm - 500mm för denna modell. Från 1951 producerades också en efterföljare till Contax III med beteckningen IIIa.

1953 kom Zeiss i västs första spegelreflex med pentaprisma, Contaflex, som gjordes i många utföranden. Sedan följde den mera sofistikerade Contarex som också kom i flera modeller. Under 1970-talet började samarbetet med japanerna med modeller som Contax RTS, 139quarts, 137MD/MA, RTS II, RTS III. Viss optik tillverkades fortfarande av Zeiss i Tyskland men huvuddelen producerades av Yashica i Japan liksom kamerahusen. Optiken hade nu fått den ypperliga patenterade antireflexbehandlingen Zeiss T*. 1982 presenterade man på Photokina världens första prototyp till autofocus SLR som baserades på den motordrivna 137MA men denna kom aldrig i produktion. Inför 60-årsjubiléet av den första Contaxkameran tog man 1992 fram en helmekansik modell med tider till 1/4000 sek, benämnd Contax S2 vilken följdes av Contax S2b.

1994 tog Contax åter upp produktionen av mätsökarmodeller med de hypermoderna autofocusmodellerna i G-serien och med Zeiss-optik av yppersta klass.

Jag både hoppas och tror att Contaxmärket ska leva vidare och att det även fortsättningsvis ska vara förknippat med Carl Zeiss. Men nu har ju Zeiss kommit med en ny och egen mätsökarmodell med en kompromisslös optikserie tillverkad i Tyskland och i samarbete med Cosina/voigtländer i Japan. Denna kamera heter Zeiss Ikon men om jag kunde få bestämma skulle namnet varit Contax och hade Carl Zeiss fortfarande haft rättigheterna till Contax-namnet tror jag den skulle fått heta just Contax och inget annat.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varumärket Contax köper säkert någon, men om det blir några bra kameror är en annan femma. Kanske bara lite extra dyra och mediokra digitalkompakter.

Leica ligger också risigt till. Deras varumärke är ännu starkare.
 

niklasl

Aktiv medlem
Graal skrev:
Jag både hoppas och tror att Contaxmärket ska leva vidare och att det även fortsättningsvis ska vara förknippat med Carl Zeiss.[...]Denna kamera heter Zeiss Ikon men om jag kunde få bestämma skulle namnet varit Contax och hade Carl Zeiss fortfarande haft rättigheterna till Contax-namnet tror jag den skulle fått heta just Contax och inget annat.
Visst vore det kul, men tänk om det varit Zeiss som gjort konkurs istället för att det är Kyocera som tröttnat på kameratillverkning? Förfärligt! Det känns befriande att Zeiss ännu finns kvar och fortfarande gör kvalitetsoptik. Önskar bara att de kunde göra optik med Canon-fattning dessutom - det finns många fina objektivkonstruktioner som tyvärr inte kommer att tillverkas mera (men som tack och lov går att använda med adapter).

Kyocera har å sin sida sannolikt insett svårigheten (kostnaden) att utveckla ett digitalt Contax-hus med bra prestanda (i synnerhet efter fiaskot med Contax N Digital) och tar ett affärsmässigt beslut att lägga ner. Och handen på hjärtat - varumärket Contax hade ju redan till stor del lämnat sitt europeiska ursprung. Tyvärr representerar varumärket pengar och det är väl skälet till att Zeiss inte kan använda det ånyo. Fast då hade ju senaste Contaxen varit en Cosina?!
froderberg skrev:
Leica ligger också risigt till. Deras varumärke är ännu starkare.
Har försökt sätta mig in i optiken i Leicas R-serie. Man upptäcker då att ganska många av dessa har annat ursprung: Minolta (16, 24, flera telezoomar, även kamerahus), Angenieux, Schneider, Sigma (!). Allt har inte varit bra men ett starkt varumärke parat med kultstatus hjälper som bekant till att sälja. Men är det inte så att Leica måste ta fram en bra digital produkt (R/M) för att finnas kvar på kartan som "oberoende" kameratillverkare?
 

Urr

Aktiv medlem
En eventuell nedläggning av japanska Contax är väl inget att sörja över?
Jag undrar hur många kameratillverkare som kan överleva på sikt? Med tanke på den digitala utvecklingen. Jag misstänker att det bara finns fem-sex stora tillverkare kvar om tio år.
Vilken namn man klistrar på kamerorna har inte så stor betydelse.
Namnen Leica, Hasselblad osv finns säkert kvar, men det är viktigare för mig att det finns film, svartvitt fotopapper osv till rimliga priser så att om tio år. Ifall leklusten kommer. För det är bara ur konstnärlig synpunkt som det kan finnas en framtid för den analoga bilden.
För oss kameranostalgiker finns det tillräckligt begagnat att leka med. Zeiss, Leica, Rollei osv. Och förhoppningsvis någon med skruvmejsel som kan hålla liv i de gamle så länge det är kul att leka med dem.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Zeiss räddar Contax?

Såg på den här länken att Carl Zeiss kanske hjälper till att rädda kvar Contax som kameramärke. Ev i samarbete med Cosina/Voigtländer som ska tillverka Zeiss Ikon-kameran.
 

niklasl

Aktiv medlem
Fast nu är det väl slut, i alla fall i Kyoceras regi?

Citatet New Carl Zeiss optics for consumer imaging will arrive on the market early summer and professional photographers should watch out for lenses next Photokina i Nils länk ovan lät lite intressant... månne man som Canon-ägare kan hoppas på lite högkvalitativ piratverksamhet från Carl Zeiss sida?!
 
ANNONS