Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

jensaai

Medlem
Jag har läst lite olika diskussioner om vilken kamera man bör välja om man ska ta sportbilder.

Jag har bestämt mig för att vänta på Canon EOS 350D.

Jag är nybörjare gällande systemkameror och har mer eller mindre ingen koll som helst på objektiv.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta. Men, ett fösökt skadar väl inte. Jag vill köpa ett objektiv till kameran som får bilderna att bli inte fullt så förvrängda som ett fisheyeobjektiv. Utan inte fullt så förvrängt. Är det ett hyfsat "kraftigt" vidvinkelobjektiv som gäller då?

Jag vet själv inte vad alla siffror och dyligt betyder. Vill gärna ha hjälp med att lära mig detta.

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG

Vad betyder de olika talen? Hur vet jag att ett objektiv har en väldig vidvinkel? Vad är en lagom vidvinkel? Visa mig gärna genom bilder.

Tack på förhand. Jag hoppas verkligen någon har ork att hjälpa en nybörjare som mig. :)
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
EX betyder att det är ett av sigmas finare
12-24 är brännvidden, 12mm när det är som mest utzoomat och 24mm när den är som mest inzoomad.
4.5 - 5.6 är den största bländaren du kan ha. På 12mm kan du ha 4.5 som störst och på 24mm kan du ha 5.6 som störst.

Just det här objektivet ger en rätt rejäl vidvinkel. Även om 12mm motsvarar ca 19mm på en 350D, om man jämför med småbild d.v.s.

Enkelt förklarat så är den bländaren som bestämmer hur stort skärpedjup man har. Stor bländare (litet tal) = kort skärpedjup = du kan ha snabbare slutartid/lägre ISO = mindre skakningsoskärpa/mindre brus i bilderna.

Jag tror inte det räcker med det här objektivet som enda objektiv för dig. Om du är total nybörjare så skulle jag nog satsa på antingen kitzoomen (18-55mm 3.5 - 5.6) eller på Canons 17-85 4.5 - 5.6 IS (bildstabilosator) eller också kan du ju satsa på Sigmas EX 18-50mm 2.8. Men som extrem vidvinkel fungerar det nog bra.

/A\
 
ANNONS