Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spädning av vätskor

Produkter
(logga in för att koppla)

helvis

Medlem
Jag har fått hjärnsläpp och tappat minnet. Jag ska späda en framkallare till min oframkallade film på 1+14. Hur ska jag späda detta om jag t.ex vill framkalla 3st filmer samtidigt i min framkallningsdosa? Problemet jag inte lyckas lösa är hur mycket vatten jag behöver använda?

Mvh//
Fredrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tror inte riktigt jag förstår frågan.

Hur mycket vätska behöver din dosa när den laddas med tre filmer? Ta den mängden och dela med femton. Resultatet av divisionen är den mängd framkallare du skall ha. Totalmängden minus resultatet av divisionen är mängden vatten du behöver.
 

helvis

Medlem
Det var så jag tänkte först. Men det lät så fel, det blir så mycket vätska på så lite vatten känns det som. Hur mycket vatten jag ska ha beror alltså inte på hur många filmer jag har i framkallningsdosan? Jag ska alltså ha lika mycket vatten vare sig jag har 1 film respektive 3 filmer i dosan?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, det brukar vara olika mängd vätska beroende på hur många filmer man har. Vätskan skall ju täcka filmerna och dessutom innehålla tillräckligt med kemi för att inte utmattas av filmytan.

Vad har du för dosa?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Mängd vätska som behövs för en film x 3
delat sen på 15, så får du hur mycket framkallare (koncetrerad) du behöver.

Hur mycket vätska som behövs för en film, brukar stå under framkallaningsdosa.
 

helvis

Medlem
Dosan kan rymma 5st filmrullar (Paterson Framkallningsdosa Multireel 5). Jag vet inte om jag inte har "alla" hemma.

Men om jag nu ska späda min framkallare på 1+14 och har 3 filmer. Hur mycket framkallare samt vatten ska jag använda i min dosa? I exakta mått? Visa gärna uträkningen.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Då måste man veta hur mycket vätska en film kräver först.. Sen kan du använda utträkningen jag skrev ovan.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Stoppa ner spiralerna och fyll med vatten så att alla tre är täckta. Sen häller du ut vattnet i ett decilitermått och kollar hur mycket det är. Så mycket behöver du.
 

MattiasL

Aktiv medlem
I en Patersondosa går det åt 2,9 dl per småbildsrulle eller en halvliter för en mellanformatare.
 

helvis

Medlem
Tack för svaren!
Har hittat en del mått nu som står i bruksanvisningen, hade totalt missuppfattat... Men det står dock inte hur mycket jag behöver till varje film. Har köpt FX-39 och får testa 300 ml. 30ml framkallare och 270ml vatten.
 

myrslok

Aktiv medlem
I botten på Paterson:s dosor står det att rekomenderade mängden vätska per 135-film är 290ml, dock skickas ett papper med vilket rekomenderar att man kör 300 eller kanske 320 för att vara på den säkra sidan. Så för 5 filmer borde du späda minst 5*300ml framkallningsvätska.

// Mats
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
helvis skrev:
Har köpt FX-39 och får testa 300 ml. 30ml framkallare och 270ml vatten.
3 dl kommer garanterat inte att räcka till tre rullar om du inte har en rotationsframkallare.

Varför mäter du inte?
 

helvis

Medlem
Sorry, uttryckte mig fel. Jag menade 300ml för varje film.

Jag ska även testa att kolla hur mycket vatten som behövs för att täcka filmerna och därefter räkna ut hur mycket vätska som behövs.

Tack för all er hjälp.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Du behöver 9 dl vätska totalt. Dela det på 15 så får du fram mängden koncentrerad FX-39 du behöver. Svaret = 0,6 dl vilket du späder till 9 dl. Svårare än så är det inte.
 

helvis

Medlem
Vilka av vätskorna är det jag inte behöver slänga efter att ha avänt dem? Och vilken kan jag slänga i diskhon samt vilken måste jag hälla upp i dunk för att lämna på en miljöstation?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Framkallaren och fixet kan du lämna på miljöstation. Märk behållarna med innehåll. Fix skickas nämligen till silveråtervinning (kan bero på vilken entrepenören är). Framkallare tror jag enbart destrueras genom förbränning under hög temperatur.
 

helvis

Medlem
Tack.

En sista fråga nu. Vilken/vilka vätskor kan jag använda mer än en gång? Framkallaren för filmen kan jag använda mer än en gång, eller?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag rekommenderar att du inte använder framkallaren mer än en gång. Fixet kan räcka till fler filmer men då ska det inte vara för gammalt. Rekommenderar dock inte mer en två användningar och tiden bör då förlängas gentemot färskt fix.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Du kan testa fixet genom att lägga en oframkallad filmstump i ett litet fixbad. Mät upp tiden det tar för filmen att bli genomskinlig och dubbla den tiden när du fixerar filmen. Klarnar filmen på ett par till kanske fyra minuter beroende på fixtyp är det helt ok att använda.

Det du kan hälla ut i slasken är stoppbadet, åtminstone så länge det är vanlig ättika. Kanske finns specialvätskor som är farliga?

Vissa framkallare går bra att använda flera gånger. D76 och Xtol brukar jag använda ca fyra gånger, men då som förrådslösning, inte 1:1.
 

Graal

Avslutat medlemskap
MattiasL skrev:
Vissa framkallare går bra att använda flera gånger. D76 och Xtol brukar jag använda ca fyra gånger, men då som förrådslösning, inte 1:1.
Om du använder 3 dl konc D76 till en 36-bilders småbildsfilm mer än 2ggr så garanterar jag att framkallningsämnena inte räcker för att framkalla filmen, oavsett hur mycket du förlänger framkallningstiden. Tiden bör annars förlängas ca 15% för varje film. Kodak uppger en kapacitét på 4 småbildsfilmer per liter för konc D76 men det är dock tilltaget med god marginal. Ska du använda konc D76 för framkallning av en film vid 4 tillfällen bör du nog ha minst 6dl och då får det nog heller inte dröja så länge mellan tillfällena. Glöm heller inte att förlänga tiden vid varje tillfälle och att förvara framkallaren på rätt sätt. Oanvänd konc. D76 kan dock hålla upp mot ett halvår i tätslutande mörka och fulla kärl. Blir färgen mörkare och brunaktig har framkallaren oxiderat och är då i praktiken oanvändbar.

Mycket krångel och risk för ojämna resultat således vid användning av D76 flera gånger. Därför rekommenderar jag D76 utspädd 1+1 och att man kasserar framkallaren direkt efter en användning. Mindre risk för olika problem vid framkallningen då också. Annars finns förnyelselösning till D76 men det är nog bara lönsamt om man ofta framkallar stora mängder filmer i tank. För några filmer då och då i dosa är prisskillnaden försumbar, processen enklare och säkrare och ger jämnare (mera kontrollerbart) resultat med utspädd D76 istället för att använda den koncentrerad flera gånger.

FX-39 som det nu var fråga om bör nog kasseras redan efter en användning eftersom den inte bör användas koncentrerad utan i spädning minst 1+9. Färgen ändras också till röd efter framklallning Koncentrerad och oanvänd håller den dock ganska länge om den förvaras enligt ovan.
 
ANNONS