Annons

Apropå retusch - Gjorde Newsweek fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

haido

Aktiv medlem
Jag tycker det är extremt viktigt att inte tumma på de etiska reglerna när det gäller fotografering. Nu kan ju relevansen kring martha stewarts huvud på en annan kropp diskuteras, men allting har ju en början nånstans.

I och med den digitala eran har ju bildmanipulering eller retusch som det så fint kallas nu. Blivit mycket enklare och därför måste man som fotograf och aktiv kritiker säga till när sådant händer.

Fast jag tror ändå att en utveckling av detta kommer exponentiellt stiga i framtiden.

Förresten finns det några kända svenska fall av bildmanipulering (förutom kändisblaskor) och vad hände då? Klev PON och PO in och gav dem en stark knäpp på näsan?
 

Frizge

Avslutat medlemskap
Några svenska fall:

Då spionen Stig Bergling greps i Israel knåpade Expressen ihop ett uppdaterat porträttfoto av honom med hjälp av bl.a. Bo Strömstedts glasögon. Här skriver dåvarande chefredaktören Olle Wästberg några rader om fallet: http://www.ewc.nu/olle/text.php?id=41

Porrtidningen Svenska Hustler dömdes 1994 av HD att betala 100.000 kronor i skadestånd till bland andra Lill-Babs, Ingvar Carlsson, Birgitta Dahl, Mona Sahlin, Ian Wachtmeister och Carola och Runar Sögaard för förfalskade porrbilder. HD höjde tingsrättens dom om 50 000 kronor i skadestånd. (Källa Aftonbladet)

Jag har även för mig att nån skvallertidning fejkade baddräktsbilder med prinsessan Victoria men minns inte efterspelet.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Brad Pitt och Angelina Jolie - montage

Star Magazine misslyckades med att bjuda högst för exklusiva bilder av Brad Pitt och Angelina Jolie. De gick istället till konkurrenten Us Weekly.

Se bild och länkar på: http://blogg.moderskeppet.se/arkiv/2005/montage-av-jolie-pitt-pa-magasinomslag/

Är detta okej egentligen? Eller, när en fotograf kan ta miljoners miljoner för en bild med skvallertidningsvärde så kanske det är lika bra att det blir okej att göra foto-illustrationer?
 
ANNONS