Annons

Sökarens felvisning och bildupplösning.

Produkter
(logga in för att koppla)

larsesvahn

Ny medlem
Inledning:
När man fotograferar med småbildsfilm har man en upplösning på ca 15-40Mb, beroende på filmhastighet (kornstorlek). När jag kommer med en digitalkamera, 5Mb, är upplösningen 5Mb, varken mer eller mindre. Ett småbildnegativ med 30Mb (finkorning film) ger mig möjlighet att göra en delförstoring av negativet. Har jag en digitalkamera med 5Mb har jag inte mycket marginal.

Min nya Olympus C5060W har ett sökarfel som varierar mellan 19% till 43% beroende på zoomläge. Hur stort brukar sökarfelet vara i en dylik kamera? Jag har testat genom att både läsa av sökaren och ta en bild med samma inställningar, på en linjal, och räknat lite trigonomtri. Sökaren tar med mycket mindre än bildsensorn. Se bifogad fil.

Jag har därmed ingen eller negativ marginal för att kunna trycka en bild med önskat utsnitt. För att vara säker måste jag använda LCD-displayen.

Kameran kallas halvprofesionell enligt Olympus själva. Får jag använda ordet dåligt?
Jag föredrar att använda sökaren på en digital kamera. Den är snabbare, inte beroende av soljuset och kamerabatteriet räcker betydligt längre.

Hur stora fel skall man som konsument tolerera?

Bifogar en Excelbild som visar den faktiska bildvinkeln (svart) och den ideala sökarvinkeln (grå strecket). Det procentuella felet visas som streckad linje med högra axeln som skala.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Urdåligt med så stor felprocent! Genomsiktsökare på analoga kameror brukar ju bara ha problem med parallaxfel vid närfotografering och denna brukar visas med alternativa ramar. Avancerade kameror med genomsiktsökare brukar också automatiskt korrigera dessa fel förutom att de följer med både zoomning och närbildsinställning. Digitalkameror utan spegelhus har tydligen väldigt primitiva sökare? Har aldrig kollat med min digitalkompakt hur mycket den visar för jag använder mest LCD:n. Men när man ändå ansträngt sig med att få sökaren att följa med zommningen och närbildsinställningen borde man ju också se till att den visar något så när exakt utsnitt? Helt oacceptabelt annars. Sådant bör man nog kolla innan man köper kameran om man ser det som viktigt.
 
Senast ändrad:
ANNONS