Annons

Plåta vin

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan

Jag har fått i uppdrag att plåta en unik vinsamling som skall gå till försäljning. Av största vikt är att man kan se både etikett och nivån på vinet i flaskan. Problemet är att vissa gamla flaskor är nästan svarta och jag är inte riktigt säker på hur jag skall sätta ljuset. Bakgrunden skall vara vit fond. Funderar på att ställa upp 5 flaskor i taget då det tot är 550st. Tacksam för alla tips.

Pelle
 

mipert

Aktiv medlem
Sätt ett ljus bakifrån rakt på flaskan.
Prova med en vinkel av 45­° uppifrån så du inte får ströljus in i kameran.

Då bör du få en antydan om nivån på vinet.

Jag visar en bild som kanske inte är perfekt men den var den enda jag har på datorn.

Fråga gärna igen.
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Ett alternativ, om du inte har tillgång till studioprylar...

Ställ upp vinflaskorna utomhus med solen som motljuskälla. Belys etiketterna med blixt.

Fast vinerna kanske är så unika att de inte tål solljus...?
 

mipert

Aktiv medlem
Liten komplettering till mitt inlägg:

Du skal naturligtvis inte bara använda bakljus på flaskorna utan också ha ett mjukt ljus lite från sidan framifrån.

Mitt tips, om du saknar studiogrejer, är att köpa en vit plastpresenning på ett byggvaruhus och spänna upp på en stor ram. Sedan sätter du ljus igenom den på flaskorna framifrån.

Jag använder själv det till mina bilder, sätter en ära i att bygga själv i stället för att bränna pengar på YFO.
 

Egel

Aktiv medlem
OK tackar för era svar. Jag har funderat nåt åt hållet med ljus snett uppåfrån/bakifrån också. PÅ bilden du visar, är det en vit fond och i så fall hur långt ifrån står den?
 

mipert

Aktiv medlem
Det är en vit plastskiva med en blixt som lyser igenom. Avståndet är cirka en halv meter.

Jag skärmar av den vita skivan med svart kartong precis i kant med bildutsnittet för att minska risken för ströljus.
 
ANNONS