Annons

Hasselpblad och deras format

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Jag undrar lite om hasselblad.

Jag har suttit och läst om deras magasin och vad hjag har förstått är det bara deras H1 som har 6x4.5 annars är det bara 6x6 på alla modeller är det så eller som jag hoppas helt fel?
 

systerdiesel

Aktiv medlem
Det finns magasin i formaten 4x4 (ovanligt format som ingen lyckats förstå sig på) 6x4,5 (A16), standard 6x6 (A12) och 6x6 för 220 film (A24)... Sedan finns lite mer exotiska saker som 70 magasinen, för perforerad film i långa längder osv.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det är både rätt och fel. Hasselblad har i alla tider haft lösa filmmagasin och dessa har funnits i olika format, både 6x6 och 6x4,5. A12/E12-magasin ger 12 bilder 6x6 och A16/E16 ger 16 bilder 6x4,5 på en rulle 120-film. Dessutom finns 24-bilders magasin för 220-film men denna används inte ofta idag.

Tyvärr finns inget magasin till H1 som ger kvadratiska bilder 6x6.

Edit: Jan hann före. Superslide (4x4) har fördelen att de flesta diaprojektorer för småbild klarar av att visa dessa bilder och man behöver således inte köpa en dyr mellanformatsprojektor. Superslide slog dock aldrig riktigt, det var lite för mycket kompromiss.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hasselblad X-Pan har panoramaformatet 24x65mm och använder vanlig småbildsfilm.
 

Peter Olsson

Avslutat medlemskap
6x6-magasinen är de som gäller

I praktiken är 6x4,5 magasin för Hasselblad bortkastade pengar för alla som inte har "90-gradersprisma". Det är i praktiken omöjligt att vrida en Hasselblad med skorsten eller PM5-prisma för att ta en stående bild med ett 6x4,5-magasin. Det går med stativ men rekommenderas inte!

Hasselblad 500-seriekamera med 6x6-magasin, skorsten och ett av de mindre (lättare) objektiven är det roligaste jag vet att fotografera med!
 
ANNONS