Annons

Fotobutiker priser och överlevnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Hur överlever fotobutikerna på Din ort i dag?

Frågan ställer jag då mina erfarenheter av den lokala fotobutiken här på orten, tar ut priser på kameror, tillbehör, framkallning etc som är långt över näthandlarnas priser.

Några exempel:

Efter många års uppehåll vill jag börja fota analogt igen. Jag gick därför till den lokale fotoaffären (utan att först kolla på nätet) och köpte en Fuji Sensia 100. Eftersom jag inte köpt diafilm på många år trodde jag att priset jag gav, 89:- exkl. framkallning, var det man får betala i dag.

Framkallning från digital till förstoringar på 20x30 kostar 99:- (10x15 ligger på det facila priset av 5:). Skanning av dia till digitalt runt hundralappen per bild.

Digitalkompakter ligger oftast dryga tusenlappen mer än på nätbutitken.

Av tre fotobutiker i stan, är det endast en som har någorlunda konkurrenskraftiga priser på film, diaramar och tillbehör, (fick jag reda på efteråt) och de jobbar halvtid.

Är det den stora mängd framkallning av 10x15 under högtider och turistsäsong som gör att det bär sig för dessa butiker? Hur överlever dom?
 

Martin F

Aktiv medlem
De överlever tack vare såna som min farsa. Han har aldrig använt internet i hela sitt liv utan går in i sin lokala affär och frågar dem vad han ska ha. Sedan köper han det som de rekommenderar. Alla är nöjda och glada, eftersom affären för sålt sina grejer och min far slipper jaga runt efter billiga priser. Han litar helt enkelt på att han får bra grejer till ett rimligt pris.
 

RolandM

Aktiv medlem
Tyvärr så överlever inte fotohandlen på min ort. Jag bor i en by som tillhöär de största i landet. När jag växte upp fanns det runt fem stycken riktiga fotohandlare, som sålde riktiga fotogrejor och hade kunskap kring dem.

I takt med att snabblabben gjorde entré drogs sig kunderna till de butiker som kunde framkalla på en timma och senare på en timme. Utslagningen startade i början av åttiotalet. Idag finns det endast en fotobutik kvar och den lever kvar tack vare sitt snabblabb. En titt in i den butiken visar att det är snabblabbet som efterfrågas. Nu har visserligen staden tre-fyra snabblabb, men det senaste året har ett av dem slagit igen sin verksamhet och jag bedömer att det är fler som kommer att göra det. Den digitala revolutionen syns tydligt i och med att man inte behöver köpa framkallning och koipiering för att få se sina bilder. Inom två år bedömer jag att det endast kommer att finnas en fotoaffär med tillhörande labb kvar och kan då ta hand om både film och digitala media. Dock tror jag inte de kommer att kunna ta hand om de mer krävande konsumenterna. Även utbudet kommer att begränsas i och med att lager kostar pengar.

Prisnivån i butiker måste krypa ned mot postorderföretagens nivåer först och främst i SVerige, men även i Tyskland. En höjning av momsen eller en bättre efterlevnad av EU-reglerna vid försäljning till annat EU-land skulle jämna ut prisskillnaderna. Det är knappast rimligt att kamerabuiken endast utgör ett skyltfönster för en annan butik. Priserna måste ned om butikerna ska överleva. En något högre prisbild kan jag acceptera i en butik, eftersom butiken har möjlighet att ge mig varan direkt i handen när jag går, men så fort det blir beställningsvara kan jag inte använda den i samma stund jag köper den.

Jag tror att butiker som samarbetar med tyska återförsäljare, alltså agerar skyltfönster för dem kan sölja varaor på kommision ur deras katalog. Varan kan betalas och leverareras till fotobutiken. Allternativt är att fotohandlaren inte köper in varorna från den svenska agenten utan från den tyska, där sannolikt priserna ut till handlaren är lägre. För kameratillverkaren spelar detta ingen roll, de säljer samma antal kameror i alla fall och kan avveckla sin sevenska agent, då den endast tillför ett högre pris för kunden, vilket knappast är kundnytta.
 

The Champ

Aktiv medlem
Eller säger man som en butik i nyköping..."nej du skall inte köpa digitalt" utan det är vanliga kort som gäller .Hur länge kommer den butiken att finnas kvar.Fast mig gör det inget ,dom kan inte matcha nätbutikerna.Skulle köpa en väska då föreslog han att jag skulle kolla på nätet och sedan komma tillbaks så skulle han beställa hem ,till ett pris som var ca 25 % dyrare.många butiker kommer nog tyvärr att få det tufft .Butiker som har stort sortiment hemma kan nog överleva på att dom kan sälja direkt när man kommer in.Annars kommer det att bli tufft när du beställer från t.e.x tyskland och har prylarna på 48 timmar till din dörr.
 

flutte

Aktiv medlem
Det beror på..

Här i Skåne varierar det ju kraftigt. I både Malmö & Lund finns det engagerade fotobutiker som riktar sig till de mer avancerade amatörerna och proffsen - och här finns det en marknad för det.

Men här i Eslöv, där det finns det visserligen en butik som jag inte varit in till ens, kan det nog vara tufft.

Att bedriva en fotobutik som priskonkurrerar är nog dödsdömt idag. För att överleva på en mindre ort handlar det nog om att vara serviceminded, kunskap & att nischa in sig mot de som inte ids engagera sig allt för mycket.

Jag tror inte det är snabblabben i sig som gör att en fotobutik överlever, utan det faktum att när man ändå hämtar sina bilder, så köper man lite extra lull-lull. En ny film, en kameraväska, ett fotoalbum, en packe CD-skivor eller liknande.

Det är ju inte någon hemlighet att priset på film i en ordinär fotobutik är närmare det dubbla jämfört med att köpa på postorder, och jag kan tänka mig att påslaget på mycket av det andra är i samma paritet.
 

flutte

Aktiv medlem
Lagerproblematiken

är nog ett än större problem för butikerna; Bara "de fyra stora" - Canon, Nikon, Olympus & KonikaMinolta har över 150 olika modeller tillsammans. Vilka skall man lagerhålla?

Och, med en genomsnittligt försäljningsfönster på 18 månader (och tiden innan nyare modeller har bättre pris/prestanda bara är 9 månader), innebär ju lagerhållningen inte bara kostnader, utan en ren risk att handlaren efter ett par månader står med kameror i skyltfönstret som måste säljas till ett pris långt under inköpspriset bara för att nyare kameror konkurrerar är bättre på alla punkter.

Den allt kortare utvecklingscykeln som gör det ekonomiskt omöjligt att lagerhålla och därmed kunna erbjuda den extra servicen är nog faktiskt ett större hot än prispressen från internet- och postorderförsäljningarna för handlarna på de mindre orterna.
 

Falkman

Aktiv medlem
Martin har en poäng där.

Det kanske beror på storleken på orten där man bor, hur länge fotobutiken har funnits och på traditioner.

Exempel på traditioner, jag gick med i den lokala fotoklubben i höstas, och av ca. 40 medlemmar är det två som fotar digitalt, jag är en en av dem. De andra fotar sv/v och dia och rynkar på näsan åt digitala bilder. Medelåldern på medlemmarna är således hyfsat hög, och det är kanske de som fortfarande handlar över disk. De föredrar servicen och känner sig osäkra av att handla på nätet. Inte minst, äger de redan analog utrustning och inköpen består främst av film och lite tillbehör.

Faktum är att på senaste årsmötet var en av punkterna att locka fler digtalkamera användare då trenden inom klubben är färre deltagare varje år.

Jag tror ändå att snabblabben har en rätt så stor betydelse för merparten av omsättningen, i alla fall här i stan.
 

jansta

Aktiv medlem
Det fenomen son diskuteras gäller för flera branscher. Fotbutikerna kommer att få det allt svårare att med försäljning av produkter när alltfler köper via nätet. Det finns en stor del människor som fortfarande handlar "över disk" men den gruppen blir allt mindre.

Fotobutikerna breddar sitt sortiment som många andra butiker i andra segment. Kunskapen urholkas i butikerna att ge bra råd. Gå in på någon större elektronikkjedja och diskutera med någon personal så märker man att kunskapen i allmänhet är dålig.

Om 10 år så har vi få traditionella fotobutiker kvar, de som finns har hittat ett tjänstekoncept som är intressant för kunder.

Själv har jag inte köpt optik eller kamera i butik på många år (förutom B&H i NY) Vad jag saknar är möjligheten att klämma på grejorna när det kommit ut nyheter. Det kompenseras i viss mån av forumen här på FS där många kommenterar nya kameror och optik för och nackdelar som bara inte fanns för 10 år sedan.

I min närhet har allt som kan kallas fotobutiker försvunnit, några sanbblabb finns kvar. Närmast är det 12 mil till Gbg som gäller och de galma proffsbutikerna Voxon och YFO. Även de verkar liten vilsna och har inte kommit tillbaka och funit sin nisch efeter den digitala revolutionen och att diskussionen flyttat ut på nätet.

Någon butik i Göteborg/Stockholm/Malmö kombinerat med näthandel blir kvar. Snabblabben kommer väl som så mycket annat att hamna hos bensinstationerna eller hos ICA. Vi gör dina kort medan du handlar, eller halva priset på bilder i samband med biltvätt efter kl 21,00.

//Jan
 

Ziden

Aktiv medlem
Jag bor i "storstan" stockholm :) o här tycker jag fotobutikerna får skylla sig själva att man inte nyttjar dem!

Jag kan förstå att de inte kan lagerhålla alla kameramodeller - men när man inte kan gå in i en av stadens största fotobutiker och köpa ett pol-filter eller ett UV filter, då kan man ju undra vad de skall finnas för. Jo det kunde beställa ett som kom efter 4 dagar, då 300:- DYRARE än om jag beställde själv från t.ex. cyberphoto. Sen har de dessutom mage att sälja minneskort för mellan 2-6x ggr priset mot datorbutikerna/nätet, nej grabbar(fotobutiksgabbarna that is), KOM IN I MATCHEN! Lättlurade stamkunder börjar bli en utrotningshotad art!

Måste kunna gå att få lönsamhet i tillbehörsprodukterna utan fantasipriser, med tanke på att en näthandlare måste räkan in PG + frakt eller dylikt på varje köp, så om ett filter kostar 150:- på webben, så kan kanske det närmare sig 250:- innan man har det i brevlådan...kunde jag då handla det i butik för 220:- så skulle jag slå till.. .om det nu fanns i lager! För just detta att kunna få grejen i handen direkt, det är ju butikens stora trumfkort, säljer de bort det, då kan de klappa igen!

IMHO!

Mvh Lazze
 

Festfotografen

Aktiv medlem
När jag köpt mina 2 senaste objektiv så har listpriserna i den lokala butiken legat under nätpriserna.

Dessutom så är det aldrig omöjligt att disskutera priset med den lokala handlaren.
Lägg därtill att det finns en poäng med att man faktiskt kan känna på produkten innan, gäller givetvis inte alla produkter men ändock.
 

jansta

Aktiv medlem
Ziden skrev:
Jag bor i "storstan" stockholm :) o här tycker jag fotobutikerna får skylla sig själva att man inte nyttjar dem!

För just detta att kunna få grejen i handen direkt, det är ju butikens stora trumfkort, säljer de bort det, då kan de klappa igen!

Problemet är väl just lagerkostnader. alla branscher satsar på att minimera lager för det binder kapital. Sen är det dyra hyror men framförallt personalkostnader som drar iväg.

Med nätbutik kan du vara hemma utan hyra och passning med fasta öppettider. Omkostnaderna reduceras väsentligt lägg därtill att marknaden är hela Sverige vilket bör vara det minsta området att räkna med när det gäller sånä här varor.

/Jan
 

jansta

Aktiv medlem
GranVia skrev:
När jag köpt mina 2 senaste objektiv så har listpriserna i den lokala butiken legat under nätpriserna.

Dessutom så är det aldrig omöjligt att disskutera priset med den lokala handlaren.
Lägg därtill att det finns en poäng med att man faktiskt kan känna på produkten innan, gäller givetvis inte alla produkter men ändock.

Gratulerar! Kan du dela med dig vilken butik det är till oss andra köpsugna?
 
ANNONS