Annons

Vilka lagar och regler gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

SDplus

Medlem
Hej!
Jag har inte hållt på med foto sedan jag gick i plugget (ca 15 år sedan) och har nu med digital-kameror tagit upp intresset igen. Jag har börjat experimentera med lite olika typer av fotografi.

Nu skulle jag vilja ge mig i kast med att fotografera ställen med folk på. Inget problem i sig, men ibland kan man se en person djupt inne i sin egen värld som kanske håller på och matar en fågel eller plaskar i en fontän eller vad det nu må vara. En sådan bild håller ju bara om man tar den i det omedvetna ögonblicket. Men den porträtterar ju också en individuell människa.

Vad gäller? Måste jag informera personen? Det är ju inte alltid man hinner få tag i personen, speciellt om personen är i rörelse. Får jag publicera den på nätet? Får jag publicera den i övrigt? Sedan kan jag tänka mig att det är en ytterligare dimension på dilemmat om man ser en person i en situation man vill fotografera där personen uppenbarligen måste vara eller i alla fall är medveten om att fotot tas.

Vad är föresten era erfarenheter. Hur reagerar folk om en helt okänd person dyker upp med en kamera och vill ta ett foto eller 12? Jag har normalt inga problem att ta kontakt med folk men är onaturligt medveten om folks rätt att få vara ifred (för att vara foto-intresserad i alla fall :) )...

Tacksam för hjälp...

mvh

Bo Eriksson
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag ber....

.....att få citera mig själv och den enkla deffinitionen av lagen:

"Du får plåta vad du vill (ej militära installationer) och vem du vill, men du får INTE publicera vad du vill, utan tillstånd"

Så enkelt är det !!!!
 
ANNONS