Annons

egentillverkad emulsion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Politikern

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som testat att göra egen emulsion. Funderade om det skulle funka och blanda silvernitrat, saltsyra och något som ger det lite stabilitet nån förtjockare. någon som testat eller har någon teori?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Photax har förut salufört färdig och flytande silveremulsion från Efke. Vet inte om de har den i sitt sortiment längre men en norsk firma säljer den vet jag. Kommer dock inte ihåg namnet. Emulsionen penslas på papperet efter uppvärmning. Det ska också finnas emulsioner med variabel kontrast.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
www.calumet.com
säljer färdiga kit för att göra platina och palladium kopior.

www.photo.net i deras forum finns drösavis med länkar.


Kemikalier är i stort sett omöjliga att fåtagi om du inte är en yrkesverksamfotograf med tillstånd att handha kemikalier. Svenska kemikalie inspektionen har slått hårt ner på hobby kemisterna. Kanske nån enstaka större fotobutik/grossist eller färghandel kan ha något liggandes.

Var inne på apoteket i Lund (den gammla i Art Deco stil vid domkyrkan) och frågade efter D76 ingredienser samt lite blodlutsalt. De trodde att jag skämtade först, och beklagade sedan aatt jag inte kunde införskaffa dessa kemikalier. De föreslog att jag slkulle prata med kemicentrum på universitetet istället.

Problemt med de maerikanska siterna som faktiskt säljer kemi, är att om en kemikalie är klassad som hazardous material så får detta inte fraktas med flyg och ej utan för USA/canada.

Det finns affärer i EU som säljer skiten, men ävendär får man lirka lite.

Säg till om du lyckas, för jag är själv mycket intresserad.


Chris
 
ANNONS