Annons

Undervattens-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hejsan alla kunniga!

Jag tänkte fotografera under vatten i sommar. Någon som vet hur man kan göra? Kan man bygga någonting som är vattentätt på ett enkelt billigt sätt? Tänkte fota på ca 1 meters djup, hur mycket tål en gammal mekanisk kamera/objektiv?
Hur ska man exponera under vatten? Kommer nog inte kunna använda ljusmätaren om kameran ska ligga i en påse typ :D
Någon som har erfarenhet?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hej
Nej, du kan INTE enkelt bygga något själv.
Det är möjligt att du kan bygga något själv men INTE enkelt.
Det finns "plastpåsar" som fungerar för ditt ändamål: EVA MARIN. Dom finns i Sverige men kan inte hitta återförsäljaren nu.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tja du kanske kan bygga en armsdjup fyrkantig plexiglaslåda.
Kör ner det omvända periskopet i vattnet och stick ner kameran & tryck av.

Det finns engångskameror för vattenfoto.
 

JSL

Aktiv medlem
http://www.seacam.com/en/produkte/d_canon_eos1d_mark2.php

Kanske kan vara inspirerande :)

Nej men seriöst plexiglas med siliconlim kanske kan ge något, troligtvis blir det stort och klumpigt. Vidare är det nog svårt att justera inställningarna utan att öppna lådan.

Du kanske ska fundera på vad du vill fotografera och hur, annars så tycker jag att den där omvända perioskåpet låter som en realistisk ide iallf värd att prova.

/Johnny
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tack för länken Johnny.

Daniel
Ge dig INTE på, att bygga något själv oavsett vad fotosidans "experter" säger.
Jag har byggt egna undervattenshus i mer än 25 år till systemkameror, innan jag gick över till Seacam:s undervattenshus.

Eva Marin påsarna sälj av Scandinavian Ph: se under fototillbehör, undervattenshus.
 

motionsync

Aktiv medlem
Jag fotografera untervaten

Jag skulle recomendera ett ljusstarka camera & ett Wide angle lens

Min Setup är:

Olympus 5050
Olympus PT015 Housing
Inon UWL100 Wide angle Lens
Hoya FL-D Filter (Med manual white balance få du färg untervaten utan att behöver blixt, komplicerade method men det funkar perfect..)

I alla fall med en Olympus & housing kan du fotografera perfect untervatten

www.motionsync.com/uw kan du se några fotos som jag gjörde bara med 5050 utan Wide angle lens eller Blixt

lambis
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Anledningen till att jag frågade om hemmabygge var att en valforskare jag träffade för ett tag sen berättade att hon byggt ihop ett vattentätt "hus" av lite plastpåsar och tejp när hon skulle fota delfin som kommit in till en hamn..Jag fick se bilderna, såg helt ok ut. Kraven på kvalité är inte heller så enormt stora för min del då det är mer surrealistiska bilder jag är ute efter. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hon hette..
Kanske ska omformulera frågan. "Är det teoretiskt möjligt att bygga ett vattentätt hus till en gammal kamera som bara är att lägga på tork om det skulle läcka?" :)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har redan svarat på den frågan.
Allt går, det är bara en fråga om tid, pengar och kunskap.
Det finns dessutom en massa frågor som måste besvaras först:
Hur djupt skall du gå?
Vilka reglage skall du kunna kontrollera?
Vilka objektiv skall du använda?
Sen kommer alla frågor som har med ljusbrytning, vattnets absorbtion av ljuset.
Vet du hur man tätar ett kamerahus, axlar bakstycke mm?
Dessutom så finns det inga kameror som kan läggas på tork om dom blir "blöta". Dom är hopplöst fölorade.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Känns ganska meningslöst att diskutera med dig eftersom du redan bestämt dig för hur allt ska (måste) gå till.

Har tagit över kameran av min syster som redan tappat den i sjön en gång, den fungerar utmärkt.
 

qvirre

Aktiv medlem
Att bygga själv kostar oftast mer än att köpa färdigt. Men om man har det som hobby/nöje så är det såklart möjligt att utföra om inte kraven är så högt ställda.

Men det enklaste/billigaste borde vara att köpa en färdig "plastpåse" ifrån Ewa-Marin.

Om du blöter ner kameran i sötvatten så går det säkert bra att torka den, men om du får saltvatten i den blir det värre.

Återförsäljare i sverige av Ewa-Marin hittar du på denna sida (klicka på agenturer, scrolla längst ner).

Exempel på priser (mellan 50-140 pund)

Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
qvirre skrev:
Om du blöter ner kameran i sötvatten så går det säkert bra att torka den, men om du får saltvatten i den blir det värre.
En kamera som har tappats i saltvatten bör stoppas i en hink med sötvatten så fort det bara går. Korrosionen börjar omedelbart. Sen låter man kameran ligga i sötvatten ett tag (det finns säkert tidsrekommendationer att hitta om man letar) innan man tar upp den och låter den torka.

Notera att ovanstående metod brukar kunna fungera med mekaniska kameror. Ju mer elektronik som finns i kameran desto känsligare blir den för vatten. Jag skulle inte hoppas speciellt mycket på att kunna rädda en digitalkamera som har badat.

PD
 

davidschreiner

Picturo-administratör
Har en Eva Marine Påse som jag använder med Eos 3 resp. EOS 300d och Canon 16-35mm. Fungerar väldigt bra, tycker jag. Ska hålla till 50m djup men det är frågan om man vågar prova.

Skulle inte vågar att bygga nåt själv!!!

/David
 

ljokiaho

Aktiv medlem
Hej
Två ganska bra kameror, för 135 mm film o de finns o köpa som beg. Och de tål ca 5 m djupt, o ger ganska bra bilder. Men det är mörkt i Svenska vatten, men i medelhavet funkar det bra.
Canon AS-1 o Konica Big Mini Mermaid. Sedan finns det, uv-hus till de flesta Digitala kameror. Men det kostar, o här har du länkar http://www.bsoup.org/Equipment/Housings_2.html
 

Petsan

Aktiv medlem
Leif-Göran kan verka kategorisk i sina svar på din fråga, men det är bara för att han tycker att det är dumt att dränka kameror. Visst, du behöver inte ett stort undervattenshus med all kontroller och externa undervattensblixtar som "proffsen" har, bara för att fota fötterna i vattnet på badstranden MEN ska kameran ner under vattenytan så finns det 4 alternativ:

1. Skaffa en påse från Ewa-Marine (dyyyrt...)
2. Skaffa ett undervattenshus (ännu dyrare)
3. Bygg ditt eget hus (kräver tid, pengar och MYCKET kunskap, inget för hemmapysslaren, särskilt inte om man inte brinner för undervattensfoto. Kräver dessutom en hel del "trial-and-error", vilket brukar leda till 4...)
4. Torka din kamera och hoppas att den klarade att dränkas utan att förstöras

Även erfarna undervattensfotografer dränker kameror med jämna mellanrum. Om du vill testa med t ex plastpåsar och silikonfogar, bör du utgå från att du kommer att dränka kameran. Gör du detta i havsvatten är kameran nästan garanterat förlorad (och definitivt objektivet). Jag har å jobbets vägnar ibland varit tvungen att göra vattensäkra höljen med det som funnits tillhands (byggplast, silikonlim, plexiglas, silvertejp, mm). Min erfarenhet är att oavsett hur bra mina paket klarar väta så läcker dom när dom stoppas ner under vatten pga trycket.
 
Det finns ytterligare ett alternativ och det är att vända dig till en dykbutik och be att få hyra en riktig undervattenskamera.

Det har jag gjort vid flera tillfällen och resutltaten blir riktigt bra.

/Niclas
 
ANNONS