Annons

Technikdirekt i tvist med Skatteverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Technikdirekt har på egen begäran plockats bort från Pricerunner.se då de för närvarande ligger i tvist med Skatteverket om vilken momssats (16% eller 25%) som ska gälla.
Som jag tagit upp i ett par trådar tidigare så lägger Technikdirekt på endast 16% tysk moms och snyter den svenska staten på välbehövliga skattepengar till bla. att stoppa GB-reklam (de ska redovisa svensk 25-procentig moms om omsättningen överstiger ett visst belopp per år). Ännu viktigare är att de svenska postorderföretagen som Cyberphoto, Dustin & Co inte kan konkurrera på lika villkor som den tyska jätten då priserna alltid kommer att kunna hållas lägre i Tyskland pga. momsskillnaden.

Citat från Pricerunners marknadschef:
Det tyska hemelektronikföretaget Teknik Direkt har bett om att bli bortplockade från Pricerunner.se tills vidare. Anledningen är att företaget tvistar med den svenska skattemyndigheten om vilken momssats man skall tillämpa när man säljer varor till svenska konsumenter. I väntan på ett beslut tar vi därför bort Teknik Direkt från vår svenska webbplats.

Victor Dahlborg
Marknadschef Pricerunner



Inom parantes:
Vad jag har förstått så delar Technikdirekt upp betalningen i två delar, en fraktdel och en varudel för att kunna hävda att det är du själv som importerar från Tyskland. Detta är vad jag hört men inget jag känner till något mer om.

/Lennart
 

-Danneman-

Aktiv medlem
Vårt medlemskap i EU betyder väl vad jag förstått att man endast behöver betala momsen i det land man införskaffar sina grejor sålänge det land man köper i är med i EU...
Varför skulle Tyskland särbehandlas..?
Lite upp till svenska staten att sänka momsen för att kunna bibehålla lite handel inom Sverige eller...
Ser ut att kunna bli ett enormt problem med tanke på hur folk börjar importera saker själva för att tjäna pengar.
 

Dajo

Aktiv medlem
-Danneman- skrev:
Vårt medlemskap i EU betyder väl vad jag förstått att man endast behöver betala momsen i det land man införskaffar sina grejor sålänge det land man köper i är med i EU...
Varför skulle Tyskland särbehandlas..?
Lite upp till svenska staten att sänka momsen för att kunna bibehålla lite handel inom Sverige eller...
Ser ut att kunna bli ett enormt problem med tanke på hur folk börjar importera saker själva för att tjäna pengar.
Om ett företag säljer över en viss gräns till ett annat land (alltså säljer direkt till det andra landet och inte i butik) så ska köparens lands moms debiteras.
Det finns knappast någon väg runt detta så Technikdirekt blir snart ett minne blott för oss i Sverige då dom låga priserna beror just på låg moms. DEssutom krånglar det till sig med mer administration när dom måste momsregistrera sig i Sverige och deklarera här...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen särbehandling

Det är ingen särbehandling. Alla företag (i EU)som säljer över ett visst belopp via t.ex weben ska enligt hur skatteverket tolkar reglerna betala svensk moms. På det franska företaget Picmania som säljer mycket fotoutrustning till svenskar får du betala svensk moms!

P.S Jag tycker inte som skatteverket.
 

andewid

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Om ett företag säljer över en viss gräns till ett annat land (alltså säljer direkt till det andra landet och inte i butik) så ska köparens lands moms debiteras.
Det finns knappast någon väg runt detta så Technikdirekt blir snart ett minne blott för oss i Sverige då dom låga priserna beror just på låg moms. DEssutom krånglar det till sig med mer administration när dom måste momsregistrera sig i Sverige och deklarera här...
Det är ju klart att skatteverket håller den synen. Jag hade dock för mig att det är landet man köper ifrån som har rätt till momsen? Iaf har jag inte sett att något annat gäller nån stans när jag köpt via nätet.

Kanske någon kommer på att ha gemensam moms inom EU - så slipper vi dessa problem ;)
 

flutte

Aktiv medlem
-Danneman- skrev:
Vårt medlemskap i EU betyder väl vad jag förstått att man endast behöver betala momsen i det land man införskaffar sina grejor sålänge det land man köper i är med i EU...
Varför skulle Tyskland särbehandlas..?
Lite upp till svenska staten att sänka momsen för att kunna bibehålla lite handel inom Sverige eller...
Ser ut att kunna bli ett enormt problem med tanke på hur folk börjar importera saker själva för att tjäna pengar.
Som skrevs ovan, så måste tyvärr företag som exporterar över en viss totalsumma/år lägga på mottagarlandets moms. För export till Sverige, har jag för mig att det ligger på i storleksordningen ca 100.000:-/år.

Som tur är, så finns det andra företag, exivs Pixmania.fr som redan lägger på svensk moms och trots det håller konkurrenskraftiga priser. Samt alla tyska företag som ännu inte fått känna av den svenska köpruschen, förståss.

Och ytterligare tur, är det faktum att priserna i övriga EU-länder är billigare än de svenska, även om man måste addera den svenska momsen!

Men nej, jag tycker inte heller om skatteverket, och jag tycker att de extra momspengarna som skatteverket får in genom de här specialreglerna, kunde vi själva fått behålla och använda till något betydligt mycket yttigare än fuskbidrag åt SSU!

NB till Lennart: Jag anser inte att Cyberphoto mfl konkurrerar på olika villkor. Villkoren är desamma: Köp, hantera, och sälj, finansiera hanteringskostnaderna genom ett litet påslag. Däremot får vi konsumenter inte köpa till samma villkor, eftersom vi tvingas betala mer än våra utländska kollegor för samma vara med samma påslag, pga att våra politiker lägger på en högre momssats som ligger utöver företagens hanteringskostander.

Det är en betydligt mycket större orättvisa, som är betydligt mycket lättare att åtgärda - allt som behövs är en momssänkning till EU-nivå, och det är ett enkelt politiskt beslut.
 

Dajo

Aktiv medlem
andewid skrev:
Det är ju klart att skatteverket håller den synen. Jag hade dock för mig att det är landet man köper ifrån som har rätt till momsen? Iaf har jag inte sett att något annat gäller nån stans när jag köpt via nätet.

Kanske någon kommer på att ha gemensam moms inom EU - så slipper vi dessa problem ;)
Saxat från konsument Europa:

Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler.
Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren. Försäkra dig om att momsen ingår i priset!
 

JalleS

Aktiv medlem
Vad är en lägre gemensam europeisk momssats?

Här kan det vara på plats att notera att Amazon.co.uk tillämpar svensk moms vid försäljning till Sverige.

Det innebär att vi får böcker ännu billigare än brittiska köpare eftersom den svenska bokmomsen är lägre än den brittiska.

Sedan så är det inget enkelt beslut och inte ens ett önskvärt (enligt min åsikt). Exempelvis så har USA ingen enhetlig "sales tax" utan den varierar från delstat till delstat (och ibland till och med mellan olika counties).

--jalle

Det är en betydligt mycket större orättvisa, som är betydligt mycket lättare att åtgärda - allt som behövs är en momssänkning till EU-nivå, och det är ett enkelt politiskt beslut.
-
 

davidschreiner

Picturo-administratör
Är det nån som vet hur skatteverket tar reda på om ett utländsk företag har en större omsättning till Sverige än 320 000 kr om året. Det utländska företag deklarerar ju i sitt hemland.
Hur kan Skatteverket kolla hur mycket utländska företag säljer till Sverige?

/David
 

RolandM

Aktiv medlem
davidschreiner skrev:
Är det nån som vet hur skatteverket tar reda på om ett utländsk företag har en större omsättning till Sverige än 320 000 kr om året. Det utländska företag deklarerar ju i sitt hemland.
Hur kan Skatteverket kolla hur mycket utländska företag säljer till Sverige?

/David
Antar att bolgen dels är skyldiga och följa gällande lagstiftning och straffansvar finns för skattebrott även i andra länder. Inget seriöst företag bedriver verksamhet med syfte att bryta mot lagstiftningen.

Det är inte helt otänkbart att utbyte av inforation sker mellan skattemyndigheter i olika medlemsstater inom EU och att dessa även genomför skattterevisioner.
 

Karlsson

Aktiv medlem
flutte skrev:

NB till Lennart: Jag anser inte att Cyberphoto mfl konkurrerar på olika villkor. Villkoren är desamma: Köp, hantera, och sälj, finansiera hanteringskostnaderna genom ett litet påslag. Däremot får vi konsumenter inte köpa till samma villkor, eftersom vi tvingas betala mer än våra utländska kollegor för samma vara med samma påslag, pga att våra politiker lägger på en högre momssats som ligger utöver företagens hanteringskostander.

Det är en betydligt mycket större orättvisa, som är betydligt mycket lättare att åtgärda - allt som behövs är en momssänkning till EU-nivå, och det är ett enkelt politiskt beslut.
Nej, jag tycker heller inte att man ska ge bidrag till Nuder & Co för att stötta SSU.
Men det är ju helt klart roligare om ett svenskt företag går bra och drar in vinster till ägare och löner till anställda än att betala pubrundan till några tyskar.
Så jag tycker att den svenska momsen bör sänkas, och det genast.

Lennart, som har handlat på Technikdirekt för att prisskillnaden var så stor.
 

marooned

Aktiv medlem
En momssänkning i Sverige lär aldrig bli aktuell.

Jag hörde däremot på nyheterna att vill höja matmomsen och all annan låg moms till 22% eftersom det var omständigt att hantera olika momssatser. Jävla sopor! Alla normala länder i hela världen har olika momssatser, men här ska man "förenkla" så det finns mer pengar att slösa bort.
 

RolandM

Aktiv medlem
Historiskt har momsen vid några tillfällen under 1970-talen och 1980-talen sänkts under kortare perioder för att stimulera handeln.

Under senare år har momsen differentiseras och därmed sänkts, mat att bära hem och böcker/tidningar har en lägre momssats. Tidigare var även tjänster momsfria om de såldes okombinerade med produkter. En djungel har det blivit.

Jag tror att vi kommer att få se momshöjningar i övriga EU-länder som ännu inte ligger på samma nivå som Sverige, Finland och några andra länder.

Inväntar att finansiella tjänster och hyra av bostad blir momspliktigt.

Dock finns en sanning som ter sig starkare med skatter och det är att om något är hälsofarligt blir det ofarligt om den beskattas.
 
Senast ändrad:

inze

Aktiv medlem
Det är väl de här värdena som gäller för de olika länderna inom EU.

Undrar om det finns något företag i Sverige som säljer så mycket via nätet till något annat land att de måste tänka på detta?
 

flutte

Aktiv medlem
marooned skrev:
En momssänkning i Sverige lär aldrig bli aktuell.

Jag hörde däremot på nyheterna att vill höja matmomsen och all annan låg moms till 22% eftersom det var omständigt att hantera olika momssatser. Jävla sopor! Alla normala länder i hela världen har olika momssatser, men här ska man "förenkla" så det finns mer pengar att slösa bort.
Ja, de flesta politiker var ju emot införandet av den differentierade momssatsen från början. De länder som har differentierad momssats ville redan då komma bort från den, men det är politiskt svårt, eftersom man antingen måste höja momsen, eller minska skatteintäkterna rejält.

Här lär det bli så att perioden med differentierad moms blir en parentes i historien, och vi går till en enhetlig moms som ligger högre än den var innan differentieringen... :-(
 
ANNONS