Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrum "beginner"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag skaffat mig grejjer till ett komplett mörkrum! =D

Så nu kan ni snart räkna med otaligt många dumma frågor.

Första dumma frågan:

Jag fick med pulver, 2 påsar. Som jag har förstått det är det ju då både fix och framkallning. Om jag då har tagit en färg rulle, kan jag framkalla den med svartvita vätskor? Alltså, kan jag få fram svartvita negativ med dom vätskorna jag har?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Gör inte det nej, det är inte lönt det, plus att du kan råka förstöra riktigt bra bilder på det viset.

/Henri
 

Kheldoron

Aktiv medlem
hehe, bilderna är urusla på den rullen =)

Har nyligen köppt mig en ny kamera som jag bara va tvungen att ge mig ut o ta på allt jag såg =)

Men jag får väll helt enkelt avstå då. =(
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!


Du kan använda vanlig S/V framkallare till färg och även dia, men då dessa emusioner är tjockare behövs en myyyycket längre framkallnings tid.

färg kan man börja med att direkt fördubbla framkallningstiden med D76, och med dia märkte jag att om man framkallar Fujifilm Provia 120 film med D76 så börjar bilden framträda vid ungefär 20min med dubbelvändning varje 30 sek i en paterson dosa.

Det går som sagt men du får inte fram färgerna i emulsionerna utan en slags gråsvart didig historia. Väl värt att experimentra med om man är konstnärligt lagd.

Man kan även använda C41/CN40 framkallar till dia film och E6 till färg neg. Jag vet att C41 framkallad chrome (dia) blir utfrätt i färgerna.

Ha det kul!
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Jag vet att du inte frågade men...

Glöm inte att skölja imellan framkallaren och fixet.
Och skölj i minst 10min efter fixet med 20 gradigt vatten. tempen kan slå på +/- 1.5 grader.
 
ANNONS