Annons

Vem vill handla här?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag var tidigare och skulle handla lite film och ett stativ hos en fotohandlare längs Mölndalsån, söder om Göteborg.

Med mig hade jag mitt firmareg.bevis. Då jag nyligen bytt adress ville jag visa dem den nya, ifall ändringen på deras hemsida inte gått igenom. De har även en butik/lager i Bankeryd.

Killen bakom disken lyckades knappt fälla ut/upp stativet som jag önskade köpa (det kan visserligen hända vem som helst, då olika märken har olika lösningar)

Men, då det var dax att betala (adressändringen hade visst registrerats!) ville han inte fakturera mig, eftersom jag inte har ett aktiebolag!
Jag har haft min enskilda firma sedan 1992 och handlat hos Molanders Yrkesfoto, YFO och denna butik i flera år. (för en tid sedan hette butiken Voxon)

-Vi har blivit blåsta tidigare och fakturera helst AB, sade han till mig.

Jag trodde att själva vitsen var att kunna snabbt köpa/hyra saker, göra jobbet och sedan betala mot faktura på 30 dagar.
Hur måga av er yrkesverksamma har AB?

Han gav sig inte. Jag förklarade att jag självklart kan gå någon annanstans om de inte längre ville ha mig som kund. Genom åren har jag väl säkert handlat för minst 100.000:-
Det kanske är småpotatis för dem, men inte för mig.

Jag hade inga kontanter på mig, så till sist gav han mig en faktura på 10 dagar.

Vem blåser vem?

Jag tänker då inte gå dit nåt mer!

mvh

suragubbjäveln Adam/Picturethis
 

madsen1

Aktiv medlem
du har all rätt att vara suragubbjäveln Adam/Picturethis ;-)


Kundservicen verkar vara en plåga för säljarna nu mera...


/Adam
(som svor över en lidköpingsbutik för ett par dagar sedan)
 

jokkling

Aktiv medlem
Jag var i samma butik nu i förra veckan. Jag har också enskild firma. Jag fick handla på faktura/30 dagar utan problem. Dom sa inte ens något!
 

RolandM

Aktiv medlem
Vitsen med ett aktiebolag är att skydda ägaren mot krav från bolagets fodringsägare. Sedan kan man fundera vilken stabil ekonomisk grund det finns i ett aktiebolag med 100 000:- i aktiekapital, där stora delav av kapitalet är omvandlat till prylar.

Enskild firma och handelsbolag bedrivs med den egna ekonomin som garant.

Vid konkurs kan man jaga handelsbolagets ägare soloridariskt och personen bakom den enskilda firman tills dess de har betalat firmans skulder, alternativt erhållit skuldsanering i domstol.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jovisst!
Det finns säkert ett säkerhetstänkande bakom.
Det jag menar är att jag handlat där i flera år, har inga betalningsanmärkningar på mig från någon leverantör.
Att de nu, plötsligt, ändrar attityd mot mig som kund gör att det känns olustigt att handla där.

Butiken jag talar om är ScandinavianPhoto i Mölndal.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Adam Lundquist (picturethis.nu) skrev:
Det jag menar är att jag handlat där i flera år, har inga betalningsanmärkningar på mig från någon leverantör.
Att de nu, plötsligt, ändrar attityd mot mig som kund gör att det känns olustigt att handla där.
Det låter som du fick ett mycket konstigt och dåligt bemötande - särskilt som du varit stamkund där en tid och satsat dina pengar hos dem. Det borde ju dessutom synas i deras kundregister om du har skött (eller misskött) dina affärer hos dem tidigare.

Nonchalanta, snorkiga, överlägsna eller okunniga försäljare får inte sälja något till mig i alla fall - och som kvinna får man också möta en hel del fördomar särskilt när man ska handla tekniska prylar. :eek:) Tyvärr verkar kundservicen sjunka till ett lågvattenmärke i alla sorters affärer numera och jag handlar hellre i en affär där personalen är kunnig och där jag blir trevligt bemött, även om det är lite dyrare där.

Hoppas du får ett bättre bemötande nästa gång, om du nu väljer att fortsätta handla där!

:: Susanne ::
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ja, viist är det märkligt?

Jag trodde inte denna bnransch var så stor längre, med tanke på att Yfo flyttat till mindre lokaler, Molanders har lagt ner...

Då trodde jag att man skulle vara mer mån om sina kunder.

Nu ska jag ite märka ord, men jag frågade på sjojj skull hur det var med Nikon D2X. Om det fanns någon kö. Ev. kan det bli fråga om köp framöver...

Nej, svarade han. Ingen kö, men Canons var efterfrågade.

Jaha?

Jag har inte för avsikt att byta system, så vad var hans tanke?
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Jag antar

att du menar SCP. Låter inte likt dem, jag har inte fått annat än utomordentlig service från dem.Anledning till att jag förderar scp är faktiskt deras kunnande och deras service (eftersom lägre priser går oftast att hitta hos konkurrenterna)

T.e.x cyberphoto går inte att prata med via tel numera, de få gånger jag pratat med dem har det varit okunnig och oengagerad personal. så jag betalar gärna för lite bättre service och "know how"



Har dock aldrig varit i butik utan enbart handlat via nätet/telefon.

Hoppas du får ett bättre bemötande om du tänker handla där igen någon gång.
 

jpersson

Aktiv medlem
picturethis.nu skrev:
Butiken jag talar om är ScandinavianPhoto i Mölndal.
Hehe... jag försökte att köpa lite småprylar via deras webbsäljare åt en ideell förening som omsätter 10 miljoner om året och som inte har några betalningsanmärkningar. Det gick inte på faktura. Som tur var äger föreningen ett aktiebolag så vi tog det den vägen istället.
 

quackpack

Aktiv medlem
Det är ju jävligt dåligt av dom rent ut sagt att göra så mot dig.. det borde väl enligt mig vara självklart att du kan bli fakturerad på 30dagar?!.. Jag går inte gärna dit tycker inte deras bemötande är så trevligt :-/ Känns som man är mest till besvär när man är där och ska ha något
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Nyfiken

Vilka butiker/kedjor på nätet och butiker tycker ni är bäst?

kanske kan hitta nya ställen att handla på :)

Själv så handlar jag i första hand på SCP har även handlat på Cyberphoto ett fåtal gånger.

Mycke mer än så är det inte.

Var föredrar ni att handla?

/Paul L.
 

Andreas Hansson

Avslutat medlemskap
Jasså?

Jag har också fått väldigt bra bemötande från SCP, särskilt då jag misstänkte att jag hade problem med min D70.

Kanske hade de "en dålig dag"?

Jag tycker att du skall delge dem kritiken, om du inte redan gjort det. Du behöver ju inte skälla, men du kan helt konkret lägga upp hur du uppfattade det, om du blev kränkt osv. osv.

Jag tror att de mer än gärna tar emot synpunkter på områden där de kan förbättra sig, det gör vi gärna på mitt jobb i alla fall.
 

quackpack

Aktiv medlem
Re: Nyfiken

Paul.r.Lindqvist skrev:
Vilka butiker/kedjor på nätet och butiker tycker ni är bäst?

kanske kan hitta nya ställen att handla på :)

Själv så handlar jag i första hand på SCP har även handlat på Cyberphoto ett fåtal gånger.

Mycke mer än så är det inte.

Var föredrar ni att handla?

/Paul L.
Bäst bemötande kan jag säga att jag fått hos YFO.se mycket bra och hjälpsamma men man får betala lite för det oxå grejerna är inte gratis men ändå ok priser.
Brukar handla från SCP det är ju smidigt och kunna gå in och handla saker slippa vänta på att det ska skickas etc.

Oftast om jag handlar så gör jag det via E-Bay från USA, men annars har det funkat kanon med www.technikdirekt.de
 

davidvpt

Aktiv medlem
Har aktiebolag, men det hjälpte inte ändå inte. Fick inte handla mot faktura. Anledningen var att jag hade för liten omsättning.
Nu handlar jag utan problem med kort, det är ju samma pengar och det handlar inte om någon alternativränta på de små beloppen med dagens ränta så det är inte så mycket att orda om.
 

Saigon

Aktiv medlem
Handlar på SCP och ibland på Hegethorns...mest i deras butiker. Kunde inte handla mot faktura när mitt AB var nystartat och inte hade något bokslut, men detta är inget unikt för SCP....Dell gjorde precis likadant.
Jag gör som David, använder firmans kort och det är ju samma pengar, så jag tycker att det är ok...fick för mig att dom faktiskt var lite förvånade häromsistens, när jag drog fram kortet istf att få det på faktura.
Har alltid blivit bra bemött på båda ställena både vid köp och reklamationer.
 

micke80

Aktiv medlem
Har tillsammans med en bekanta handlat det mesta i fotoväg från Cyberphoto förutom något enstaka dyrt objektiv som jag köpt från TechnikDirekt.
Har aldrig haft problem med Cyberphotos kundtjänst utan tvärtom alltid fått precis den tid och hjälp jag behövt från, enligt mitt eget och de andras omdöme, kunnig personal. Har inte personen jag pratat direkt med kunnat svara så har dom direkt kopplat mig till den som vet.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Märkligt nog har jag ännu inte fått någon faktura, varken på 10 dagar eller annat.
Men de har gjort en kriditupplysning på mig, igen, eftersom jag redan borde finnas i deras register.
Men det är ju i sin ordning, har inget att dölja. Mer än att inkomsten de 2 senaste åren varit låg då jag var/pappaledigtitt som tätt.

Vi får väl se vad som händer...

En annan anledning till att jag inte ALLTID handlar där, är att de sällan har det jag behöver - eller rättare sagt, de har det inte på lager.

Andra butiker kan ha det på lager, då går jag dit.
 
ANNONS