Annons

Fota på klubbar & barer

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeH

Medlem
Hej allesammans. Jag har ett litet problem. Jag har en EOS 300D som jag bara tokgillar. Och kan ta ganska bra bilder med i dagsljus och på landskap på kvällen. Men.
Jag har tänkt mig att ta med min kamera till lite klubbar för att börja fota folk och jag får inte till det som jag vill ha det riktigt. Så jag tänkte fråga om det är nån som är haj på att fota i sådana utrymmen. Vad för inställning man borde ha på kameran. Jag har ju blixt (Sigma EF-500 DG ST) och allt men jag får som sagt inte riktigt till det. Det blir ofta rätt mörkt bakom personen jag fotar och dom ser ganska platta ut.

Vill ha det mer i stil med bilden nedan:
http://www.beecraft.se/018.jpg

Hm.. gjorde jag mig förståelig nu?
Har inte nån som helst utbildning i foto eller så utan försöker klura ut allting helt på egen hand...
 

afe

Aktiv medlem
Hej,

Den här typen av bilder blir nästan alltid bäst utan blixt. Förhoppningsvis har du tillräckligt ljus i lokalen för att kunna använda ISO 1600. Bildexemplet du har ser ut att vara tagen i befintligt ljus - förmodligen från en scen.

Om du måste använda blixt är det svårt att få bilderna mindre platta. Det blir dock oftast något bättre om du sätter någon typ av diffusor på blixten (t.ex. Omnibounce) och riktar blixten snett uppåt.

/Anders
 

MickeH

Medlem
Ok... ska testa det absolut... Nån som har nåt annat bra tips när man fotograferar på pubar och barer. Har sett att det är väldigt många som använder sig av en större blixt och dom verkar få riktigt bra bilder.
 

lovlan

Avslutat medlemskap
Prova att plåta i M eller A läge med blixt. Ex: I A läge får du den tid (lång) som kameran tycker är nödvändig för det befintliga ljuset men eftersom blixten slår av så belyser och fryser den det du har i förgrunden. Det finns tidigare trådar som beksriver detta mycket bra med bilder som illustrerar effekten.
 

crossovers

Ny medlem
hej,

jag brukar ta bilder på lite disco klubbar osv.
www.adamcraft.se/spank

Jag använder ganska långa slutartider, mellan 1 sek och mindre. Samt med en blixt som jag har diffusion domen på.

det som är vanligt är ju att ingenting fastnar överhuvudtagert, det blir bara streck, men med blixten så kan man ju leka med det där mer, och ha lite längre tid.
 

ksjunior

Aktiv medlem
Prova att ställa ner blixtkompenseringen 1-1½ steg och kanske öka exponeringskompensationen med ½-1 steg eller så. Prova o labba. Dessa brukar jag köra med när jag har fester och det ger ett mkt bättre resultat, fast rätt mkt rörelseoskärpa förutom där blixten fryser, fast det gillar jag. Prova!
 
ANNONS