Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rosa-Lila himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Om jag ska fota en rosa eller lila himmel, med tex några träd i förgruden, hur ska jag göra för att få himlen sådär fint rosa-lila. Ska jag lite på min 3D-matrixmätning på Nikon F65?

Eller finns det nån regel för exponering av himmel? Typ att kort slutartid ger en bra återgivning till skillnad från en lång slutartid? (då med samma bländare förstås)

Aja.. hoppas ni svara på även denna fråga. Vet att jag ställer många (kanske ibland "lätta" frågor för vissa) frågor.

Tack på förhand
 

Hassan

Aktiv medlem
Du kan prova att mäta centrumvägt mot himlen. Inte direkt mot den nedgående solen men lite vid sidan om. Träden i förgrunden kommer att bli siluetter.
Vill du ha teckning i träden samtidigt som himlen ska se färgrann och fin ut så måste du nog använda ett avtonat gråfilter som mörkar ner himlen men lämnar förgrunden opåverkad. I såna fall kör du manuellt och mäter mot marken. Riktar om kameran så som du vill ha bilden och sätter dit filtret i rätt höjd så att det täcker himlen men inte marken. Prova med några alternativa exponeringar. Man kan ju också leka lite med blixtar men det kan se lite onaturligt ut.

/ Hasse
 

gbjerne

Aktiv medlem
Hans har helt rätt.

Ett annat litet tips om du vill få träden att framträda lite tydligare.
Prova med bilens lyktor. Har provat detta några gånger då vanligt blixt ljus ser onaturligt ut.

Har iofs en del nackdelar.
*Tillgång till bil
*Att bilen skall vara i någorlunda position
*Ibland blir ljuset ännu konstigare än med blixt

Fördelar.
*Nödlösning som kan ge en solnedgångsbild lite spännande förgrund.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Annars är ett bra tips att pröva. Anteckna hur du gör och jämför sedan med resultatet.
 
ANNONS