Annons

Pentax S5n / SV

Produkter
(logga in för att koppla)

Qui

Ny medlem
Jag ska till att köpa en ny kamera eftersom mina gammal digitalkamera ser ut som en tegelsten =)

Så jag funderar på dessa två, Pentax S5n / SV?
fast jag har svårt att avgöra vilken jag ska ta, prisskillnaden är 400kr då SV än dyrare (ca 2900kr).

Men då funderar jag på ifall dem kasnke är bra för olika ändamål? jag tänkte använda min kamera till allaround ärenden, ska vara smidig att ta med och sånt för att kunna fånga ögonblick som bara dyker upp.

Och samma sak gäller med minnen. ska man bara köpa ett SD 512mb eller ska man kanske satsa någon hundra lapp extra på ett SD 512mb 60x hastighet ist? är det bättre att filma med kanske?

Tack för svar!
mvh// Andreas
 
Det är skillnader mellan dem.
S5n är den snabba, smidiga, lilla kameran med helt OK bildkvalitet. SV:n är lite större, lite långsammare, men har å andra sidan ett objektiv med längre räckvidd. Det objektivet har även bättre egenskaper och prestanda än det som S5 har. Dessutom har SV:n fler manuella möjligheter, så den är en "mognare" kamera så att säga. Dess enda egentligen nackdel är att den inte är lika snabb på att ta bilden som S5n.

En sak att ha i åtanke är att ersättarna till dessa kameror redan har presenterats. S5n har uppdaterats till S5z och SV:n till SVi. Det handlar om exteriör putsning och finjusterad mjukvara och kretsar för bildbehandling. Huruvida det även handlar om förbättrad hastighet i SV:ns fall har jag ingen aning om, men jag hoppas.

S5z och SVi finns till försäljning i juni.
 
ANNONS