Annons

Att ljussätta eld

Produkter
(logga in för att koppla)

partystarter

Aktiv medlem
Hjälp ni som kan! Jag har en idé som jag (av praktiska skäl) hade tänkt att genomföra utomhus. Den bygger på att fota mindre saker som brinner (ljusa gulvita petrokemiska lågor) men jag behöver hjälp med olika idéer om hur man skall ljussätta för att inte elden skall ta över allt för mycket som ljusskälla men samtidigt inte fösvinna i annan belysning. Blixt känns som om det inte ens är att tänka på.

Jag funderar på om det finns några speciella knep för att inte behöva jättelång slutartid (slöjliknande flammor vill jag undvika) men ändå få ett skönt ljus. Tänkte använda mig av en glugg med f 1:1,8 för att komma ner i slutartid och slippa gå upp så mycket i ISO.

Fritt fram för idéer och erfarenheter!

PS Ni behöver inte vara rädda för att bli medbrottslingar i någon mordbrand:) DS
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Hög iso, typ 400 eller 800. Ta dubbla exponeringar en med lång tid och en med kort tid. Den långa på ett högt bländarvärde för att får kontrasten, och den korta med ingen bländarvärde för att få mjukare konturer.

Om du ska använda blixt, och nu utgår jag från at du har en extern blixt med vridbart huvud. Vinkla den bort från elden mot en matt reflektor (kan ta ett stort vitt papper) och ha en omni bounce på blixten och använd manuellt läge. Detta har jag inte testat men det är vad jag ahde gjort om jag hade använd blixt. Men ajg tror nog mer på den första förslaget.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När studios gör sådant här så använder de en speciell gel. Det är ungefär som napalm och ger mycket färg.
Maila Bingo Rimer och fråga om han vet var man får tag på det. Jag har för mig att han har nämnt detta under ett föredrag.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Eller gör egen napalm! =)

finns ju recept på allt från rökbomber till atombomber på nätet, varför inte slå på stort =)

Big badaboom!
Yeah, big badaboom... big badaboom


C.
 

partystarter

Aktiv medlem
Flammentanz

Tackar för inläggen, hade nästan gett upp på att få svar...

Det där med napalm fick man lära sig en del om i lumpen och sedermera på jobbet. Är väl ganska säker på att det blir en hel del testande innan man hittar fram till en vettig lösning. Någon universallösning kanske inte finns på problemet.

En indirekt blixt med "mjukt ljus" verkar ju vettigt. Har den utrustning som nämndes så det är väl bara att varna räddningstjänsten och börja prenumerera på skumsläckare... Önska mig lycka till!
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Du fick lära dig att använda napalm på jobbet?

var jobbar du? UndSäkC, KSI, WEU, CIA, FSB eller GCHQ?

Lycka till, och visa oss bilderna sen i den här tråden

C.
 

partystarter

Aktiv medlem
Sniffa lim?

Kontaktlim sa du... Ger det starka lågor i fina färger alltså? Antar att det är risk för en massa livsfarliga ångor också? Det kanske inte finns någon ibland oss längre som kan berätta ;-)

Lovar att visa bilderna när det har begivit sig!
 

Danyael_X

Aktiv medlem
nu hänvisar jag bara till min gymnasiekemi som är en ca 4 år gammal kunskap, men jag vill minnas att ju mer konstiga organsika föreningar där är i ett ämne, desto mer skit skapas när det brinner. Gaser och sånt.

Om du tänker bränna nått giftigt, kan du alltså räkna med giftiga gaser. Men du hade ju ändå inte tänkt fota eld innomhus väll? ISF får du nog skaffa en brandsläckare, gasmask och en jävligt bra livförsäkring =)


Men för fasen tänd på bara, men skicka in lite bilder så att man kan se hur det blev. =)
 

partystarter

Aktiv medlem
Grönansikte...

Hade väl tänkt att det blir utomhus även om det innebär en del extra meck men det har ju som du skriver vissa fördelar...

Funderar närmast på om det blir diverse giftföreningar eller bara kolmonoxid. Hade väl iofs inte tänkt sniffa det, lite fel forum för sånt känns det som, men man vill inte plötsligt känna hur det sticker till i halsen och så mår man räv!

Nåja. Jag prövar väl och är det sedan så att jag inte återvänder med resultat kan ni dra en del slutsatser. Garanterar att annonsen om "Begravningsfotograf sökes" kommer under radannonser så håll ögonen öppna om ni vill tjäna en slant ur mitt dödsbo!
 

Danyael_X

Aktiv medlem
Altså kolmonoxid är en farlig gas, riktigt farlig. Folk som blivit kolmonoxid förgiftade visar inga symtom om du inte kollar blodet på dem. Finns flera fall där folk som blivit kolmonxid förgiftade gått från bränder (i hus) och verkat ok, men efter en halvtimme timme så faller de ihopa och dör.

Sedan bildar ju organiska föreningar roliga saker när de brinner, eller så förgasas de bara. Beror lite på vad du ska bränna. Däck ger ju en tjock oljig röck med en klargul/orange låga. Lätt att fota men fy fan vad det luktar illa. Det var förövrigt brinnadne petroleum produkter som gav upphov till gulfsyndromet, som är en allergisk reaktion på petroleum.

Men var utomhus så fixar det sig bara...
Vill ju inte skrämma upp dig för mycket...
bar lite....
det värsta som händer är att du dör =)

Chris
 

jolsson

Aktiv medlem
Eller så ser man till att ha massa eld... så löser det sig!
Denna bild är tagen med en Nikon D70. ISO 200 och 50mm med en bländare på F/5,6
 

Bilagor

Fragola

Aktiv medlem
man blir bara förgiftad av kolmonoxid om det förekommer i stängt utrymme i stor mängd, och andra giftiga gaser bildas oftast inte om du eldar bensin eller andra liknande organiska föreningar det händer nästan bara om man eldar klor/brom/fluor haltiga föreningar...
du kan även vara lugn om du gör napalm av froolit (polystyren) + bensin/aceton
eller vasselin + bensin, vasselin påmminer om stearin och det eldar man ju inomhus... och polystyren innehåller inget annat än kol väte och syre vad jag vet så det är nog inga problem =)
Lycka till!
 

jolsson

Aktiv medlem
Fragola skrev:
...vasselin + bensin, vasselin påmminer om stearin och det eldar man ju inomhus...
Vaselin är en biprodukt ifran råolja! (därför ej nyttig för läppar osv.) andra biprodukter är bl.a. fotogen, disel, bensin (motor/smörj) olja o.s.v. Så nog borde det brinna altid...
 
ANNONS