Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meopta förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

mixon

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa på mig lite prylar till ett enkelt mörkrum som jag tänkte använda för att göra sv/v-kopior av negativ från min Hasselbladare. Jag är helt grön på området. Hittade en Meopta Opemus III med Belar 75-optik för 150kr kan det vara nått att ha för ändamålet?
 

Bilagor

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Har själv en Meopta Axomat II som jag utrustat med ett Schneider 50mm objektiv. Fungerar utmärkt sedan 35 år tillbaka. Saknar dock färglådan som numera är nästan omöjlig att få tag på. Lycka till!
 

areon

Aktiv medlem
jag har en sån.
eller fått låna på obestämd tid.
fast originalobjektivet, också ett 75mm belar, var helt kass så jag använder istället ett minollta objetiv på 50mm. detta är tyvär ej lämpat för mellanformat då kanterna inte riktigt kommer med. men om belar objektivet är skarpt och snyggt borde det ju funka. var noga med glashållaren bara så den är ren och dammfri.

jag har pillat loss rödfiltret från hållaren under objektivet och lägger istället lösa multigrade filter där för att ändra kontrast. det funkar jättebra även om det ser ganska B ut.

mer som är B är att gängerna på objektivet jag använder inte passar på objektivplattan så objektivet sitter fast med häftmassa.
 

Urr

Aktiv medlem
Själva apparaten är väl ok. Har själv använt Meopta tidigare. Gillade den.
Det som du saknar på denna apparat är filterlåda för multigradefilter och möjligen ett bättre objektiv. Kör du med Bladare borde du väl ha det! Det kan vara svårt att byta upp sig till ett bättre objektiv eftersom äldre Meopta har sin egen gänga.
Du behöver alltså ha en objektivplatta som passar både apparaten och till det objektiv du köper. Kan vara svårt att få tag på.
Standardgänga för förstoringsobjektiv är 39 mm. Förr använde Schneider 25 mm. Kolla noga!
Det kanske är lättare att få tag på en annan apparat med ett bra objektiv och filterlåda på en gång. Det är mitt råd.
Det finns gott om både nyare Meopta och Durst som säljs billigt. Själv har jag en Durst 601 som även är utmärkt till småbild eftersom den har glaslösa masker för det formatet.
Hittar du en hel begagnad utrustning kanske du också kan få värdefulla tillbehör på köpet: Multigradefilter, timer etc. Dessa utrustningar får man mycket billigt idag. Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en apparat som saknar filterlåda eftersom fotopapper med variabel kontrast är det som används mest idag.
 

fredrik573

Medlem
Jag har också bla en gammal Opemus IIa.

Visserligen har Meopta en egen liten gänga till sina objektiv, men jag har köpt en objektivplatta med Leica-gängan dvs M39 som de flesta moderna objektiv har. Då kan jag använda mina Schneider Componon-S objektiv även på den gamla Meoptan med bra resultat.

Som sagt bör du nog ha ett bättre förstoringsobjektiv om du har en hasselbladare. För små förstoringsgrader kanske 3-4ggr eller så duger kanske ditt Meopta-objektiv.
 
ANNONS