Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retuschfråga och "lekbild"

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Den delen jag tycker är mest hopplös är den på huvudet.
(Jag är förresten inte road av att pilla på den längre..)
 

Bilagor

AnnaHarr

Aktiv medlem
Jag har använt kloningsstämpeln. Närmast hårstråna sänkte jag opaciteten till ca. 50%. Skarvar jämnade jag till med 'smudge tool', opacitet 16%. Vet inte något enklare sätt, men detta går snabbt när man väl lärt sig det.
 

Bilagor

emtre

Aktiv medlem
hmm ... försökte att jobba med klonstämpeln i olika storlekar, men blev visst ändå av med en del hårstrån på överdelen av huvudent.
/Maria
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Ni har ju lyckats lämna betydligt mer hår än mig iaf:)
Själv var jag inte rädd om bakgrunden (gillar inte det lila trädet heller) och gick väl hårt fram med lagaverktyget i kombination med plåstret/klonstämpeln.
Gillade absolut det du lyckats med vad gäller ögonen Maria och speciellt den sepiatonade varianten av dig Anna och att ni lyckats lämna såpass med hårstrån.

Kanske ger mig på den igen någon annan dag även om det inte finns snabbare/enklare metoder..

Tack:)
 

Frizge

Avslutat medlemskap
Hur snabbt/enkelt måste det vara för att du skall orka fixa bilden så som du vill ha den? Versionen till höger nedan tog mig 10 minuter att göra. Den består av några olika steg som innebär att man måste analysera bilden och tänka lite själv, dvs. det är enkelt om man kan det. Jag har blivit anklagad för att ge alltför avancerade svar på vissa frågor i forumet så om du tycker att det är jobbigt att lära dig nya saker och tänka när du jobbar i Photoshop bör du kanske undvika att läsa mitt svar.

Steg 1: Jag klonade bort den mörka diagonala stolpen ända in till det område där hårstråna börjar synas.

Steg 2: Efter kloningen fanns det en svart stump av ställningen närmast huvudet. Där använde jag verktyget skugga, inställt på att jobba i skuggpartier för att ljusa upp den mörka stumpen utan att de ljusa hårstråna påverkades. Det ljusa partiet av pinnen närmast huvudet ligger så nära omgivningen i ton att jag lät det vara. Den som inte vet att det varit en pinne där innan kommer aldrig att märka den lilla stumpen.

Steg 3: Den ljusa tvärgående pinnen var lite klurigare eftersom den ligger så nära hårstråna i ton och ljushet. Här kopierade jag bilden till ett nytt lager och klonade över allting ganska grovt. Sedan ändrade jag ned genomskinligheten på det nya lagret för att se var hårstråna i det orörda lagret fanns. Med hjälp av suddgummit inställt på 2 pixlars bredd suddade jag fram de hårstrån jag ville skulle synas. Till sist ställde jag tillbaka genomskinligheten på det nya lagret och slog ihop bilden.

Jag tror att jag har fått med de flesta hårstråna. Och är det några som saknas så går det alltid att rita dit några egna med penselverktyget.
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Frizge skrev:
Hur snabbt/enkelt måste det vara för att du skall orka fixa bilden så som du vill ha den? Versionen till höger nedan tog mig 10 minuter att göra. Den består av några olika steg som innebär att man måste analysera bilden och tänka lite själv........

Uttömmande svar är bra och såna är jag glad för. Fast sen kan man säga saker på olika sätt och välja sin ton.
Att jag drog bort stråna där på denna med berodde helt enkelt på att jag störde mig på att partiet som blev kvar under håstråna var för svårt att få i samma ton som det över. Att lite mörkare lämnades där alltså. Jag tycker fortfarande det ser ut som för mycket av det mörka under hårstråna och luggen finns kvar.

(jag brukar tänka själv.)
 

Frizge

Avslutat medlemskap
lottae skrev:

Uttömmande svar är bra och såna är jag glad för. Fast sen kan man säga saker på olika sätt och välja sin ton.
Att jag drog bort stråna där på denna med berodde helt enkelt på att jag störde mig på att partiet som blev kvar under håstråna var för svårt att få i samma ton som det över. Att lite mörkare lämnades där alltså. Jag tycker fortfarande det ser ut som för mycket av det mörka under hårstråna och luggen finns kvar.

(jag brukar tänka själv.) [/B]
Ja det är svårt det där med tonläget i text. Det var inte menat som ett personangrepp och om du uppfattade det så ber jag om ursäkt. Du skriver ju att du har försökt själv så jag förstår att du tänkt innan du frågade i forumet. Det jag menade var att det inte finns något ta-bort-bakgrunden-bakom-flickan-universalfilter som fixar problemet du hade med den här bilden på ett ögonblick. Min lösning, som jag ändå tycker är relativt enkel, bestod t.ex. av en trestegsraket. För mig som håller på med retuscher hela dagarna är det självklart att vissa saker tar tid. Jag kan därför ibland reta upp mig på frågeställare som hoppas att det finns snabba speciallösningar för allt. (Och möjligen slog mitt dåliga morgonhumör över när jag svarade på din fråga i morse. Jag kanske borde börja svara på forumfrågorna på eftermiddagarna istället ...)

Sen var mitt mål var att försöka behålla så många hårstrån som möjligt i bilden. Vilka hårstrån du sedan väljer att ha med eller ta bort är inte min ensak. Om något område fortfarande är för mörkt för din smak går det ju alltid att nöta några sekunder till med skuggverktyget. Jag ger dig tips om tillvägagångssättet men du bestämmer såklart själv hur slutresultatet ska se ut.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jo, jag uppfattade det så och jag önskar att du faktiskt väntar till eftermiddagen nästa gång du skriver svar på en fråga där någon efterlyser hjälp för "enkla" lösningar eller att du skiter i att svara om du tycker frågan är fånig.
Vad som är lätt för en är det inte för en annan och det är kanske klokt att ha i baktanken vid svar samtidigt som man kanske inte heller bör "idiotförklara" folk som frågar.

Kanske var jag onödigt kritisk när jag satt och pillade och ledsnade så jag i ilska drog bort håret med (som ju var det jag ville ha kvar) Och kanske var jag onödigt kritisk till att det fanns mörkt även under håret på din bild.
Jag erkänner att jag inte hade kommenterat det alls om jag läst ditt inlägg med mindre översittarton. Ber om ursäkt för att jag gnällde på det och din ursäkt är godtagen.
 

digitalzero

Aktiv medlem
Tycker då det var ett bra svar Daniel, samt genomgång hur du gjort.
Sen att det är svårt att säga att folk måste tänka själva utan att idiotförklara är inte lätt, när svaret inte är att man ska använda någon funktion som fixar allt automagiskt så måste man ju kunna få säga att de måste analysera bilden själva innan de börjar.
 

emtre

Aktiv medlem
lottae skrev:
Ni har ju lyckats lämna betydligt mer hår än mig iaf:)
Själv var jag inte rädd om bakgrunden (gillar inte det lila trädet heller) och gick väl hårt fram med lagaverktyget i kombination med plåstret/klonstämpeln.
Gillade absolut det du lyckats med vad gäller ögonen Maria och speciellt den sepiatonade varianten av dig Anna och att ni lyckats lämna såpass med hårstrån.
Ögonen blev som de blev genom att jag skapade en lätt S-kurva i ett justeringslager och målade tillbaka de delar som jag ville ha opåverkade av justeringslagret (håret bla). Sen gick jag in på bakgrundsbilden(eller egentligen en kopia av densamma) och använde pjatten för att lätta upp i ansiktet och framför allt i ögonen, tanken var att få in mer ljus i ögonen.
När det gäller hur man återskapar bakgrunden så är det ju egentligen efter tycke o smak. Tycker din bakgrund funkar minst lika bra som min eller Annas där träden syns mer. Min tanke med att behålla så mycket som möjligt av trädstrukturen i bakgrunden var att med den strukturrika och i färg växlande bakgrunden så skulle det se mer naturligt ut att det tex var mörkt under flickans lugg.
/Maria

Edit. kom på att jag la på en lätt lätt oskarp mask på den lilla bilden, man tror att det inte skulle göra nån större skillnad men det gör mer skillnad än man kan tro :)
 

lottawe

Aktiv medlem
Joakim. Ingen har frågat efter automatiska funktioner.

Maria. Det var nog en smart tanke med mörkare i bg och visst blir det jätteskillnad med att lämna mörkt under när det även finns på andra områden i bg. Ska nog kolla på en sån variant när tiden och lusten finns.

John-Erik. Du glömde gungställningen också;) Fast alla förslag är ju kul. Det är helt ok att ni som vill pillar på andra sätt än det jag eg. frågade från början också.
Vassegod och kör på alltså:)
 

lottawe

Aktiv medlem
Speciell och "jobbig" i känslan för trots att hon känns nära i bilden känns det som hon ändå glidit bort på något sätt. Knepigt att försöka förklara men bilden är iaf jäkligt bra Maria:)

Christian. Jag har plockat upp den i PS igen och kopierar hårstrån:) Tack!
 

P_S

Aktiv medlem
Hmm, så här kan det gå när man börjar med en bild alldeles för sent och plötsligt inser att det är sovdags...
Började helt seriöst att jaga hårstrån, försökte vrida på bilden för att utnyttja diagonalerna bättre och bli av med den stora tomma ytan till vänster, spårade ur lite grann och försökte göra något mera eteriskt av det stackars barnet... För att sedan ge upp och lämna den med en slarvig grön yta uppe till höger full med kringflygande hårstrån... Men som sagt, kudden känns mer ockande än PS just nu!!
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Kan ju förresten visa att jag orkade klistra in hår till slut. Tack än en gång för tipsen.

Din beskärning Peter är förresten helok ju:)
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS