Annons

MÖRKA bilder med dia-scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej,

Har konfigurerat upp en Nikon Coolscan LS-2000 dia-scanner med Nikon Scan 3.1.2. Kör Mac OS 9.2.

Har ett stort problem att alla bilder som är inte är i bra dagsljus blir hemskt mörka. Även färger blir dåliga på många.

Vad skall jag ändra?

Jag har gjort en ColorSync profil för min Sony skärm (testat med och utan denna, ställt in gamma till 1.8, använder bara RGB och kör Nikon CMS (Color management System).

Även om jag gör ändringar i inställningar så blir det bara små förändringar. Vissa bilder går knappt att urskilja så det måste vara något ordentligt fel.

Hemskt tacksam för tips.

Mvh Olof
 

Pentapix

Aktiv medlem
Jag har inget svar på din fråga.....dock har jag åxå problem med "kvällsdior" och andra mörkare bilder. Jag scannar med en Coolscan LS-10 på OS 9.1 och NikonScan 1.3. Den här scannern är duktigt gammal och har urkass densitetsomfång vilket bidrar en hel del till problemet- och den stoppar ofta när jag scannar mörka dior. I mitt fall blir jag hjälpt av att scanna i lägre upplösning vilket inte är så skoj.
Ditt problem verkar lite konstigt - scannar den alltid bra från dagsljus-dior? När du säger att du gör ändringar i inställningar - menar du i scannerprogrammets inställningar för ljust/mörkt?

Du vet att viss hjälp finns att få här?
http://www.nikon.se/supportindex.htm
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Ber om ursäkt om du redan har prövat detta men:
Har du prövat att mickla med kurvor och histogram?
I NikonScan toolboxen finns det en inställningt som heter LCH (eller något sånt). Det är ett kombinerat kurvdiagram/histogram
Pröva att dra den mellersta triangeln (gråpunkt) åt vänster.
Om det finns någon bildinformation så borde bilden ljusas upp så pass att något syns.

Detta går iofs också att göra i Photoshop.

Har du prövat med några mörka men ändå mindre mörka dior för att undersöka var gränsen går, så att säga?
 

felle

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag har exakt samma problem med min scanner. Trodde dock att det berodde på att det är en flatbädd med dialock (agfa e50). Som sagt var, de bilder som inte är i bra dagsljus blir mörka, men framför allt gråa och tråkiga.
 

olofforsberg

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Hjälpen är akut eftersom det är ett projekt som det finns tid och utrustning till just nu..

Jag har testat med att justera kurvor och givetvis blir bilden då ljusare. Men samtidigt tappar jag omfång och detaljrikedom. Färgerna blir också tråkigare. Att köra helt på kurvor känns som en sämre komprimiss. Man kan också efterbehandla bilden i Photoshop men då har redan information försvunnit i scanningen.

Det skumma är att skillnaden mellan bilderna är så stora. En dags-ljus bild blir alltid bra medans en mörk bild (ex inomhus eller kväll) blir knappt synbar. Nästan helt svart.

Dia har visserligen det bästa omfånget bland de olika teknikerna men resultatet borde vara bättre på de mörka bilderna.

Det jag menar att jag prövat att ändra inställningar är temperaturer, gamma, color sync profiler och annat. Men detta ger bara marginella skillnader. Kanske viktiga för slutresultatet men inte nu är bilden är nästan kolsvart.

Har valt gamma 1.8 eftersom det rekommenderas för Mac. Har också temeperatur 6500 vilket jag inte är lika säker på om det är rätt. Kanske borde det vara 5600.

mvh Olof
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Du har såvitt jag vet helt rätt i att färgtemperatur och färgprofiler knappast lär ha stor påverkan.

Har LS-2000 någon inställning för "Analogue Gain"? I så fall kan du ju pröva att ställa upp den.

Hur mörka blir bilderna? Hur mörka är diorna? Det är väl dia du scannar, eller?
Blir hela bilderna mörka? Får du t.ex. en lagom ljus himmel (som egentligen borde vara jätteljus) och helsvart mark?

Kan du ladda upp exempel? Typ en bild på hur det blir utan inställningar och sedan samma efter bästa möjliga justeringar?

Hur gör du kurvan?

Sen så tycker jag att det är lite patetiskt att den enda hjälp du verkar få för tillfället är från mig som bara har ett fåtal timmar med filmscanner (ny LS-40). :-/

Var är alla?
 
ANNONS