Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gränsen för digital manipulation ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag är en relativt ny medlem här på fotosidan och måste säga att hela hemsidan har en mycket professionellt upplägg och jag har sett många fina bilder! Jag har dock en fråga som jag vill få besvarad!
Hur mycket kan man efterbehandla sina bilder digitalt utan att få alt för många sura miner?

Själv så öppnar jag bilderna i PS 7 och lägger på oskarp mask på alla bilderna eftersom min scanner inte är den bästa. Och så sätter jag vitpunkt och svartpunkt för att ändra färgdjupet i bilden då detta ofta förhöjer färgerna mycket och gör en blek bild mycket bättre osv. Allt detta tycker jag är helt ok! Eller vad anser ni?
Sedan kommer man till mera tveksamma saker ... Som att ändra färgerna! Göra det blåa i bilden mera blått eller ersätta en färg emot en annan. Vad ställer ni medlemmar er inför detta? Är det ok eller inte?

mvh
David
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på några av dina bilder kan jag väl säga att den typ av manipulering av bilder du håller på med väl faller inom ramen för vad en duktig "fotograf" kan åstadkomma vid fotograferingstillfället.

Så det är helt ok för mig ..... men ...

Visst är det väl så att man kanske beundrar en fotograf mer som har varit ute på plats och skapat bilder direkt än en som sitter i lugn och ro framför datorn och testar fram den bästa bilden.

Men det viktiga är ju slutresultatet, vem bryr sig om jag hat suttit i mitt labb och försökt efterbelysa en del av motivet, och slösat bort 27 papper och 3,7 timmar. Näe förmodlingen ingen. Har jag istället fixat det i PS direkt så hade kanske resultatet blivit detsamma.

Jag tycker med andra ord att "lagom" efterbehandling är ok. Ber om ursäkt, ja nu var jag feg så det räcker, jag hoppas alla förstår vad jag tycker. Annars så kanske det blir nåt att prata om.
 

macmolarin

Aktiv medlem
Förbättra färgerna tycker jag är ok, dock inte förändra dem. Kontrast och kurvor är också "tillåtet" för att förbättra.

När man gör förändringar på bara en del av bilden blir det mer tveksamt, då är det nog fråga om manipulation. Men å andra sidan kan man ju pjatta i mörkrummet utan att nån börjar muttra.

Det är en balansgång det där...
 

Agathorn

Aktiv medlem
Ja det är en svår balansgång! Därav frågan, hehe.

Om ni kollar på min rosbild så är den mer manipulerad än vad jag egentligen tycker är tillåtet men jag kunde inte låta bli för jag tycker den blev så himla fin! Rosen är inte lika röd som den är på bilden och bakgrunden är helt bortplockad i ps. Meningen var inte att den skulle bli så men när jag lekte med "kurvor" så vipps blev den så där! Det röda blev rödare och delar av rosen försvann i svart och resultatet blev vackrare än originalet. Men så mycket kommer jag förmodligen inte manipulera ett foto här på fotosidan igen. Hädanefter är det unsharp mask, beskärning och färgdjup som gäller för mig!

mvh
David
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Vad för mitt inlägg var så svävande eller fegt beror ju på att det för mig inte finns något svar på denna fråga.

Vad är manupilation och vad är bildförbättring, och var går gränsen för det. Tror denna diskussion har varit igång hur många år som helst.
 

Agathorn

Aktiv medlem
Jo ... Men det jag beskriver tycker jag inte är manipulation! Att förbättre färger och öka skärpan lite osv ... Så det borde ju ingen ha anmärkningar emot!
 
ANNONS