Annons

laga D 7a

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster84

Aktiv medlem
smarta skallan jagsjälv sumpade mina dynax 7a i backen (ca 40-50cm) på centralen i dag. motljusskyddet gick av och så fick ja en spricka vid blixten rakt över loggan. jag vet inte om de har blivit någon innre skada, de märks inget i alla fall. nu undrar jag om de bara e o försöka o laga den lilla sprickan själv så att den inte spricker mera LR om man ska lämna in åbäket(jävla platskiiiiit)?
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag skulle lämna in den om den var min förstås. Jag har tappat min D7:a från en meter ungefär, den höll. Men inte objektivet, fast det lagade jag själv.

Om du inte har framkallat en testrulle efter olyckan så borde du göra det. De inre skadorna är de som är allvarliga även på kameror.

Mvh
Maverick
 

Linmajon

Aktiv medlem
Man kanske kan använda ett gammalt knep för att stoppa en plastspricka. En kortare spricka i plasten kommer sannolikt att fortplanta sig igenom hela plastbiten tills den är av. Om man borrar eller smälter med en het nål, ett litet hål där sprickan slutar, kommer den att stanna där. På ett kamerahus går det nog om man borrar exakt genom plasten och inget annat. Hålet kan man fylla med svartfärgat lim eller dylikt.
Inget att rekommendera om kameran är dyr eller ny kanske...
 

bushmaster84

Aktiv medlem
det känns så jävla sunkigt me kameran nu, känns som de bara e skit o att ja vill ha nåt annat, faan den va ju bara nån vecka gammal
 

Maverick

Aktiv medlem
Se det positivt, plast är billigt och kostar troligen inte allt för mycket att byta. Det är ju lätt att tro att en kamera i metall skulle hålla bättre vilket beträffande skalet är sant. Men det är samtidigt troligt att något inne i kamera går sönder istället. Jämför med deformationszoner på bilar t ex. Stärker man på ett ställe så flyttar man den svaga länken och det är inte alltid bättre.

Jag byter hellre ett motljusskydd än bajonettfattning eller kanske objektivet. Hellre en spricka i blixtkåpan än att prismat slås sönder osv...

Att tappa en kamera som D7 i ett marmorgolv är inte särskilt vänligt och det är nog långt ifrån säkert att någon annan kameran skulle klara det. En gammal kamera skulle ju förstås vara billigare...

Jag tror inte D7:an är vare sig bättre eller sämre än någon annan kamera i denna prisklass. Jag tror nog att du får införskaffa en yrkeskamera i så fall. F4, F5, EOS 1 eller Dynax 9.

Mvh
Maverick
 
ANNONS