Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ägare till Kodak FRS 3600 sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

hank

Medlem
Hej.
Jag ska köpa en Kodak FRS 3600 diascanner är det tänkt.
Är det någon som äger en själv eller har använt en och kan ge några synpunkter förutom att det tar lång tid med densitetsmätningen. Gärna lite om funktionen på mjukvaran och hur USB versionen är på mac
 

varberger

Aktiv medlem
Hejsan

Jag var en av de första som köpte en rfs 3600 då fungerade inte ens drivrutinerna riktigt..

den har ett par dåliga saker som jag tycker man kan kräva på en sådan dyr scanner,
1: damm och rep filter /inbyggd programvara som känner av om det är damm/repor, hur noga du än är så blir man inte av med eländet...
2. scannern klarar bara att scanna max 36bilder sedan är det stopp, mer parten av dom bilder jag har finns det 37-38 bilder, så dessa får jag scanna separat :( (försår inta vad dom har tänkt på... det var ju för att den scannade hela rullen som jag köpte scanner.
3.när man använder scanner att scanna 36 rulle i ett svep så blir det problem med filmen, så jag fick till slut göra så att jag monterade en hylla 2 meter upp på vägen så att filmen fick hänga fritt( jag fick problem med damm och repor innan jag gjorde detta)
Usb: jag testade usb på min pc och upplevde att det tog väldigt långtid, men det kan bero på att det var något fel på den porten (brann senare upp...?
prgvaran, tar ett tag att lära sig, att folk inte kan göra så att det är lättanvänt :)
jag skrev bara ner det negativa på denna scannern eftersom det är det är det jag ogillar med den ..

hälsningar
varberger

ps har jag nu missat något så tveka inte att höra av dig ds
 
ANNONS