Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax LX

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag tänkte höra om det finns några bra "fansidor" om denna kamera. Om inte kanske ni själva vill berätta om den. Jag vill veta allt :)

Skulle även vilja veta om den finns o få tag på och i sådana fall var och till vilket pris.

Vad jag har förstått det som så var denna kameran sin tids värsting.

mvh // Johannes
 

objernulf

Aktiv medlem
Positivt
Robust
Liten och lätt
Mekaniska tider
Nedbländningsknapp
Spegeluppfällning
Multiexponering
Tid och bländare i sökaren
Avtagbar sökare

Negativt
Tål inte fukt när tätningarna lägger av
Oprecis ljusmätning (endast hela steg)
Saknar AE-lås
Vansinnig LED som lyser i B-läge
Inte så greppvänlig
Lite mörk/grynig sökarbild
 

Magnus W

Aktiv medlem
Om Pentax LX
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/pentaxlx/index.htm

Om Pentaxobjektiven
http://stans-photography.info/

Om Pentax K-bajonettprylar
http://www.bdimitrov.de/kmp/

Om Pentax LX-problem
http://members.ozemail.com.au/~distudio/pentax_lx_problems/

LX hus med FA-1 sökare brukar kosta 1500 - 5000 kr. Det lönar sig verkligen att leta. I sällsynta fall kan man få tag på ett kamerahus i oöppnad orginalförpackning, men då sticker priset iväg till ca. 8000 - 10000.
Kolla på www.ebay.co.uk där finns det ganska ofta LX-ar till salu.

nöjd LX-ägare -- MW

PS. Angående vad Olle skriver om greppvänligheten: Det stämmer, den är inte speciellt greppvänlig. Men om man skaffar ett "LX-grip B" så blir den vips en av de mest greppvänliga (tycker i alla fall jag)

LX-grip B: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7517299145&rd=1&sspagename=STRK:MEWA:IT&rd=1
 
Senast ändrad:

eatfrog

Aktiv medlem
Sen kan man byta ut mattskivan mot en modernare så blir det lite klarare sökare.

/Henri
 

Magnus W

Aktiv medlem
Här är ett gratis tips för LX-köparen
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7516649911&rd=1&sspagename=STRK:MEWA:IT&rd=1
Gissningsvis kommer det här kitet att gå för ca £230, ungefär 3000:-. Det är ett bra pris för en LX med ett erkänt skarpt och ljusstarkt 50mm, plus väska och orginal 70-200.
Visserligen står det i annonsen att säljaren endast säljer till United Kingdom. I realiteten är min erfarenhet att de flesta är villiga att skicka inom EU, så länge man är villig att betala de faktiska kostnaderna. i detta fall gisseligen ungefär £30 (cirka 500:)
-- MW
 

Hansi

Aktiv medlem
Jag minns att LX var drömkameran för mig när jag började fotografera lite mer på allvar. Men det blev en Program A som min första egna systemkamera. Den var precis nyutkommen då. Kameraväskan kompletterades senare med en Super A. Någon LX blev det dock aldrig. Den förblev en dröm.

Jag blev senare Nikonist i stället.

Men att LX tillverkades i 16 år utan förändringar talar för sig själv tycker jag. Jag kan fortfarande minnas suget jag hade efter en LX varje gång den nämns i min närhet.
*suckar*
 

Magnus W

Aktiv medlem
Hansi skrev:
Men att LX tillverkades i 16 år utan förändringar talar för sig själv tycker jag.
Jag kan bara hålla med dig, men korrigera dig en smula också. LX-en slutade inte tillverkas först 2001. I princip hade dock tillverkningen upphört 1997, men man kunde beställa den (till ett löjligt högt pris) fram till och med 2001. Och 21 år, det skojar man inte bort.

Jag måste nog köpa på mig ett hus till.

-- MW
 

eatfrog

Aktiv medlem
Otroligt hur priserna gått ner på analoga hus. Nästan sorgligt, men det är väl teknikens gång. Nytt ersätter det gamla.

/Henri
 

Magnus W

Aktiv medlem
Och det verkar vara väldigt få som inser att för 3500:- får man en MX, ett 28. ett 50, och ett 100. En utrustning som man kan hitta på en himla massa skoj med. Förutsatt att man är villig att slabba lite själv, eller vänta en vecka på att labbet skall bli klara.

-- MW
 

eatfrog

Aktiv medlem
Ja, jag har fan inte betalat mycket över 4000, o då har jag 1 SFX, 2 MX, 50/1.4, 50/2, en trasig 135/2.5, 135/3.5, 28/3.5, 105/2.8, 35-70 zoom, 70-210 zoom

OCH

kring 30 rullar diafilm + kring 30 rullar svartvitt.

Andra bränner det dubbla på en zoomglugg bara för att den är vitfärgad.

/Henri
 

Magnus W

Aktiv medlem
Pentax LX vs. Canon AE-1
Subjektivt tyckande.

Storlek: Pentaxen är mindre och smidigare. Om Pentaxen inte har det lilla extra handtaget "Grip B" så är Canonen lättare att hantera. Med "grip B" så vinner Pentaxen.

Inställningsmöjligheter automatik: Canonen har slutartidsförval, Pentaxen har bländarförval. Jag tycker att Canonen är svårare att hantera. Slutartidsrattens placering kräver att man skiftar högerhandens grepp lite för att ändra tid. Pentaxen är lättare att använda i och med att vänstehanden redan sitter kring objektivet.

Inställningsmöjligheter manuellt: Pentaxen vinner. Canonen är lite trixig manuellt.

Batteriberoende: Canonen är batteriberoende; inget batteri=inget plåtande. Pentaxen klarar de korta tiderna utan batteri (blixtsynk(1/75) - 1/2000).

Sökarbilden i Canonen ger inte så god information om inställningarna som Pentaxen. Pentaxens kan vara lite mörk om man inte skaffar en modernare mattskiva.

På det hela taget tycker jag att Pentaxen har åldrats med behag, medan Canonen känns lite gammaldags.

-- MW
 

objernulf

Aktiv medlem
Canon AE-1 är hyfsat robust men är trots allt ett massproducerat amatörhus med kåpor av första generationens plast (metalliserad).

Pentax LX är en proffskamera helt i metall med professionella funktioner.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Ang. sökaren. Jag har en ljustarkare mattskiva i min LX, utan snitt. Den fungerar väldigt bra, förutom när det är lite mörkt och man ska försöka ställa skärpa med tele eller makro. Den blir som tigidare sagt grynig då, oerhört svårt att hitta skärpan ibland.

Jag gjorde ett litet försök nyligen och bytte mattskivan till den som satt i min Z1, som inte alls är grynig och inte lika ljusstark, men det blev mycket bättre tycker jag. Då LX mäter från filmplanet ska inte mattskivan inverka på ljusmätningen heller.
 

Ablo

Aktiv medlem
Hej,
Har nyligen köpt en Pentax LX... Känslan i kameran är helt fenomenal! Har i flera veckors tid nästan bara plåtat med denna.. min EOS 30D har legat på hyllan! ;op

Några frågor har jag dock.

Kan man skicka iväg kameran på uppfräschning någonstans, och i så fall vart?
Upplever att jag har problem(glapp) med ljusmätningen. Ibland så lyser det rött i sökaren, men när jag joxar lite med ASA ratten(räcker i stort sett bara att jag nuddar den) så fungerar ljusmätningen igen.

Ett annat irriterande problem jag har är att när jag bytte sökarskiva så kom det skräp på linserna där sökarskivan ska sitta. Givetvis så försökte jag göra rent med diverse linsputsdukar, blåsbälg etc. men helt bra blir det inte. Detta påverkar ju inte bildkvalitén, men det är väldigt irriterande.

En annan fråga...
På ratten där man ställer in ISO/ASA etc. så står det x½, x1, x2 etc. Är detta exponeringskompensation?

(Har ingen manual till kameran)

/Johan
 
ANNONS