Annons

Vilken bild är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Har gjort en av bilderna i Camera Raw och en i Capture One LE. Undrar vilken av dem ny tycker bäst om? Ni får gärna göra en egen version om ni vill...

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=78476

Om ni vill göra en egen kan jag maila rawfilen (någon som har tips på vart man kan ladda upp sådana filer på ett enkelt sätt?)

mvh
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker nog den i Capture One LE ser bättre exponerad ut, men om du skulle dra ner exponeringen något i Camera Raw vete katten om det skulle vara någon större skillnad.
 

andewid

Aktiv medlem
Det är en del saker som skiljer. Först och främst exponeringen. Den är aningens för hög i Adobe Camera RAW.

* Färgbalans skiljer något
* Olika mycket skärpa pålagt. Tror att Capture One LE skärper mer som standard.
* Olika kontrast. Adobe har högre kontrast i skuggorna än Capture One, men lägre i högdagarna. Det kan iof bero på exponeringen.

Jag tycker subjektivt att bilden från Capture One LE käns mer naturlig. Men det är kanske möjligt att ändra inställningarna i Adobe Camera Raw så att de blir bättre där.
 

kreatören

Aktiv medlem
AFE skrev:
Jag tycker nog den i Capture One LE ser bättre exponerad ut, men om du skulle dra ner exponeringen något i Camera Raw vete katten om det skulle vara någon större skillnad.
Här har jag dragit ner exponeringen något på Adobe för att kunna jämföra, och då ser man direkt att Capture är lite mjukare och att Adobe verkar lite mera skärpt. Obs! Färgerna kan förändras eftersom jag tagit screenshots...
 

Bilagor

andewid

Aktiv medlem
kreatören skrev:
Här har jag dragit ner exponeringen något på Adobe för att kunna jämföra, och då ser man direkt att Capture är lite mjukare och att Adobe verkar lite mera skärpt. Obs! Färgerna kan förändras eftersom jag tagit screenshots...
Tänk på att du kan kontrollera skärpningen manuellt. Jag rekommenderar ingen skärpning i RAW-steget.
 

kreatören

Aktiv medlem
Anders! Du har alldesles rätt naturligtvis, men jag har alltså inte gjort någon egen konvertering. Bilderna jag visar är Petters konverteringar som jag tagit "screens" på.
/Bernt
 

andewid

Aktiv medlem
kreatören skrev:
Anders! Du har alldesles rätt naturligtvis, men jag har alltså inte gjort någon egen konvertering. Bilderna jag visar är Petters konverteringar som jag tagit "screens" på.
/Bernt
Oj! Det tänkte jag inte på =) Då är det ju ett bra resultat du fått fram!
 

nikmoz

Aktiv medlem
tack för intressanta svar...

undrar dock varför man inte ska skärpa bilden vid raw-konverteringen? Blir resultatet bättre om man skärper jpg-bilden sen efteråt? Blir det inte mera kvalitetsförlust då?
 

andewid

Aktiv medlem
nikmoz skrev:
tack för intressanta svar...

undrar dock varför man inte ska skärpa bilden vid raw-konverteringen? Blir resultatet bättre om man skärper jpg-bilden sen efteråt? Blir det inte mera kvalitetsförlust då?
Alltså. Du konverterar ju inte till en JPEG.

Du konverterar till en bild direkt in i bildbehandlingsprogrammet, alternativt till en TIFF-fil som du sedan öppnar och efterbehandlar.

Normalt sett har du fler och bättre möjligheter att kontrollera hur du lägger på skärpa i ett bildbehandlingsprogram, tex Photoshop eller Paint Shop Pro.

Dessutom om du ska redigera bilder är det ofta bättre att lägga på skärpa som sista steg i arbetsflödet.
 
ANNONS