Annons

Fotografera med manuell fokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

bosson

Avslutat medlemskap
Med min kamera <CanonPowerShot A95> kan jag fotografera med autofokus och fotografera med fokuseringslås,dessutom kan man fotografera med manuell fokusering.
Motivet att använda manuell fokusering är bl.a att autofokusfunktionen inte fungerar bra för följande (enligt instr,bok)
.motiv med mycket låg kontrast mot omgivningen
.motiv som rör sig snabbt
.motiv med mycket ljusa delar i miten av kompositionen

Jag skulle gärna höra med expertisen vad ni har för åsikter om att använda manuell fokusering
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är ingen expert.
Om det är lätt/trevligt eller svårt/otrevligt tycker jag hänger på utrustningen.

En kamera med bra ljus & trevlig sökare tillsammans med bra ljusstark optik så är det inget problem.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Min åsikt är att manuell focusering är snabbast och bäst med mätsökarkameror som har kopplad funktion och med spegelreflexkameror (såvida den sker genom manuell vridning och inte genom inställning av siffra på display el likn). Men det kanske är en tränings/vanesak. Eftersom du sköter focuseringen med ena handen och trycker av med fingret på andra handen tycker jag att det fungerar bättre och är snabbare än AF där man focuserar och sedan trycker av med samma finger. Känslan i fingrarna för var skärpan ska hamna är exaktare och överföringen/inställningen sker direkt, inte via avtryck och elektronisk motor. Risken för krångel är dessutom mindre. Allra bäst är den manuella focuseringen med spegelreflexkameror där du inte behöver komponera om för att mäta focuseringen utanför mittpunkten utan kan se hur skärpan hamnar även utanför denna utan att behöva komponera om.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Erik Schalin skrev:
Nils menar du allvar med att du är snabbare med manuell fokus än med autofokus?
Ja absolut med en SLR. Men det kanske är en träningssak? Ofta vill man ha focus utanför mittpunkten och då går det snabbare med manuell focusering eftersom du inte behöver flytta kamerakomposition för detta. Ska du dessutom focusera om får du flytta en gång till. Det behöver jag inte med manuell focusering om sökaren är bra.
 

bosson

Avslutat medlemskap
svar till Erik o Nils

Tack Erik och Nils för Era svar
Nu blev jag lite klokare vad beträffar manuell fokusering
Hälsningar
Göran
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I småbild använder jag mest zoomar.
Då skulle mitt arbetssättet vara lite jobbigt.
Först lägger jag mig på maxbrännvidden, sätter skärpan och zoomar om utsnittet samtidigt som jag komponerar om.

Mellanformataren har jag bara fastoptik till.
Sökaren på Mamiya 1000s är ngt mörk.

Vandrar jag med tält så används en hederlig OM1 med fast optik.
 
ANNONS