Annons

Bra fotopapper för skrivaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

lars541119

Medlem
Jag har inte hittat något bra fotopapper för skrivare. Finns du som har testat några och kommit fram till vilket, eller vilka, som är användbara. Har det betydelse vad för skrivare man använder för de olika pappersfabrikaten?
 

inge

Aktiv medlem
Hej!
jag har provat många sorters papper, innan hade jag en Epson skrivare och då tyckte jag att Epsons papper gav bästa resultatet nu har jag en HP photosmart P1000 och där fungerar Hps fotopapper bäst, dom gamla Epson pappren gick inte bra i denna skrivaren. Det finns säkert andra som tycker annorlunda smaken är säkert delad.
 

Kare

Medlem
Hej Lars,
Det är en tydlig koppling mellan skrivare, färgpatron och papper. Jag har själv en Epson 1270 skrivare som ger utmärkt resultat med Epson papper men halvdåligt resultat med andra papper. Förutom kvaliteten på utskriften bör man också tänka på bildernas livslängd. Man får studera tester som bygger på accelerard provning eftersom det tar tid att själv se dessa effekter.Jag har ännu inte sett någon degradation på mina egna bilder, de älsta ca två år gamla från en Epson 440 och ca 21 månader för 1270. Epson har också ett antal olika kvaliteter/utförande på sitt fotopapper. De som jag själv använder är:

Epson Photo paper. Ett blankt stadardpapper. Ger samma typ av Finish som ett s/v blankt fotopapper som får lufttorka. Kostar 106 kr för 20 st A4 (inwarehouse)

Epson Heavy Weigth Matte. Matt papper med bra kvalitet och lång livslängd (20 år?. 140 kr för 50 st A4(Matton)

Epson Premium Glossy. Högblankt papper med förbättrad livslängd (10 år??). Samma finish som s/v papper i torkapparat med högglansplåt. 157 kr för 20 st A4 (inwarehouse)

Epson Premium Semiglossy. Halvblankt papper med något "lyxigare" finish än "photo paper" och förbättrad livslängd (10 år?). 180 kr för 20 A4 (inwarehouse)

Epson Colorlife. Ett nytt papper framtaget för att öka livslängden. Jag är inte nöjd med färgåtergivningen trots att jag laddat ned en speciell skrivarprofil från Epson. Ger "mustigare" färger. Svårt att få tag på, finns hos Matton till ett pris av225 kr för 20 st A4

En notis om livslängd: När Epson lanserade 870/1270 skrivarna och Premium Glossy pappret för ca två år sedan marknadsförde man det med lång livslängd, 20 år inom glas och ram, och de hade låtot ett oberoende väletablerat labb göra livslängdsprovning. Mycket snabbt dök det då upp en intensiv debatt på nätet där många påpekade att deras bilder hade degraderat mycket snabb med markanta färgförändringar. Såsmåningom kom det fram att bilderna påverkades av ozonhalten i luften, hög ozonhalt gav snabb degradation. Jag har själv inte sett några färförändringar efter 21 månader (jag bor på Södermalm i Stockholm)
Hälsningar
Kåre
 

lars541119

Medlem
Jag får tacka er för infon om papperna. Låter ju som sunt förnuft att köra med skrivarfabrikatets egna papper och där testa sig fram.
/ Lars
 
ANNONS