Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motsatsen till att pressa film

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Att pressa filmen innebär ju att underexponera och överframkalla. Vad kallas motsatsen, dvs. när man överexponerar och underframkallar?

Är jag förresten ute och slirar här? Vissa menar att pressningen bara är den medvetna överexponerinen, men visst är det hela processen som avses?

Vad heter då motsatsen (hela processen)? Jag har bara hört/läst "underframkalla". Någon som har koll?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ett sätt att komma runt det hela är att säga pluss/minusframkalla.

Då kommer man kanske ifrån lite av alla felaktiga förklaringar av vad pressning är. Att pressa en 400 asa film till 1600 ger den t.ex. inte en känslighet på 1600 asa.

Jag tänker på pressning som en tvåstegsprocess, dels underexponering, dels överframkallning för att kompensera för underexponeringen så att högdagrarna får samma densitet såsom högdagrarna skulle ha fått om normalt om känsligheten/ljuset räckt till och jag kunnat exponera och framkalla normalt. Vad jag förlorat på pressningen är lågdagrar. Jag försöker då undvika ordet pressning då folk använder det så olika.

Plussframkalla är att överframkalla för att få en brantare filmkurva och därmed högre kontrast och mindre omfång (något som i regel görs för kontrastlösa motiv skall få god kontrast, utsträckning). Överframkallning har som en possitiv bieffekt att exponeringsindex hamnar något högre än vad normalframkallning ger (dock fortfarande oftast lägre eller i bästa fall samma än/som filmens anonserade känslighet).

Minusframkallning är att underframkalla för att få en flackare filmkurva och därmed lägra kontrast så att ett motiv med hög kontrast uppträder på filmen med ett normalbrett densitetsomfång (komprimering). Underframkallning har den bieffekten att exponeringsindex för filmen sjunker än mer under filmens annonserade känslighet.

Detta för svartvit negativ film. För färgfilm är effekten liknande samtidigt som även färgerna påverkar. Plussframkallning ger kraftigare färger och minusframkallning mindre mättade färger.
 
Senast ändrad:

gujo

Aktiv medlem
Rasmus Carlsson skrev:
Att pressa filmen innebär ju att underexponera och överframkalla. Vad kallas motsatsen, dvs. när man överexponerar och underframkallar?
I en bok som jag har skriver man sänkning som motsats till pressning, men om det är ett vedertaget begrepp känner jag inte till.
 

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Nu blir jag nyfiken. Vilken bok är det du översätter?
Det kan jag tyvärr inte avslöja (ännu) på grund av mitt avtal med förlaget. Men jag kan säga så mycket som att det är en komplettering av en tidigare gjord översättning av en bästsäljande fotobok skriven av en engelsk fotograf som har varit med väldigt länge.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Enda anledningen till att överexponera filmen mot den känslighet den har är när kameran inte har tillräckligt snabba tider och liten bländaröppning för att få rätt exponering vilket är mera osannolikt än motsatsen. Skulle själv då hellre välja att sätta ett filter på kameran som förlänger exponeringen istället för att få ett dåligt negativ. Eller helt enkelt byta film. Därför kanske denna metod inte är särskilt praktiserad och då heller inte har något vedertaget begrepp?
 
Senast ändrad:

danneman

Aktiv medlem
Nä det är säkert betydligt vanligare att pressa "uppåt".

Men som nämns tidigare i tråden kan det väl vara användbart för att sänka kontrasten vid vissa motiv. Har ännu inte provat men kan tänka mig att det är användbart för diafilm i vissa lägen när en mildare kontrast önskas.

Kanske passar det i sverige att säga att man "pressat nedåt". (Då med avseende att man exponerat efter en lägre känslighet).
 

Graal

Avslutat medlemskap
danneman skrev:
Nä det är säkert betydligt vanligare att pressa "uppåt".

Men som nämns tidigare i tråden kan det väl vara användbart för att sänka kontrasten vid vissa motiv. Har ännu inte provat men kan tänka mig att det är användbart för diafilm i vissa lägen när en mildare kontrast önskas.

Kanske passar det i sverige att säga att man "pressat nedåt". (Då med avseende att man exponerat efter en lägre känslighet).
Kontrastsänkning med svartvit neg film är enkelt att fixa med minskad framkallningstid utan att frångå känsligheten på filmen mer än marginellt. Med vissa filmer behöver man inte ens frångå den för att få det perfekta negativet och mer än ca 1/3 steg mot normal känslighet ska man inte behöva med någon film vid minusframkallning för högkontrastmotiv. Detta är heller inget man kan kalla pressning nedåt utan ett helt normalt förfaringssätt för att anpassa filmkänsligheten till kontrastindex för framkallningen. Man gör likadant vid lågkontrastmotiv och då kan också känsligheten behöva justeras något tredjedels steg uppåt för att finjustera för den längre framkallningstiden. Att pressa nedåt för att möjliggöra fotografering är något helt annat.
 

cereus

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja kalla detta förfarande för 'mjukframkallning' av filmen. Det önskade resultatet är ju ett mjukare negativ, som kan hantera större kontraster, än vad filmen annars klarar av.

Mvh
Janne
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Det här är säkert helt fel.
När vi framkallade film för 40 år sedan så sa vi alltid "Lätta".
Varifrån vi fick det vet jag inte, det var bara det uttrycket vi använde.
För övrigt använde vi samma uttryck vid förstoringsarbetet.
 

accipiter

Aktiv medlem
Lika naturligt som att pressa till 1600 ASA i High Sensitive var det att "överexponera och underframkalla" under min intensiva s/v-period.
Snö- och strandlandskap i sol exponerade och soppade nominellt resulterade i jobbiga negativ.
Det fanns filmer som klarade sådant bra, ex Ilford FP4 men när det satt Tri-X i kameran exponerade jag ofta efter 200 ASA och framkallade i D76 1+1 i 7-8 min istället för normala 11 min. Det blev vanligtvis trevliga negativ att ta itu med.
mvh Ragnar
 

Graal

Avslutat medlemskap
accipiter skrev:
Lika naturligt som att pressa till 1600 ASA i High Sensitive var det att "överexponera och underframkalla" under min intensiva s/v-period.
Snö- och strandlandskap i sol exponerade och soppade nominellt resulterade i jobbiga negativ.
Om du exponerar efter snön ja men det vet säkert även en del nybörjare att det går inte exponera efter det vitaste om det ska bli vitt. Då blir det grått. Mäter du efter t.ex gråkort så får du samma resultat som om du mäter efter snön och exponeringskompenserar (överexponerar) +2. Det är alltså ingen överexponering du gör utan en helt normal exponering.
 
ANNONS