Annons

Ta kort när solen står i Zenit...

Produkter
(logga in för att koppla)

nyborjaren

Aktiv medlem
Hej, jag är en nybörjare när det gäller inställningar, har precis skaffat en 350D och undrar hur jag ska ställa in den för att få bäst resultat när jag fotar när solen står i ZENIT.

Se denna bild, är inte alls nöjd med den...


Vilka inställningar borde man ha för att inte få den så överexponerad??

ISO?
BLÄNDARE?
SLUTARTID?
MER?
 

Bilagor

nyborjaren

Aktiv medlem
testade nu med 1/4000 och det blev genast bättre!

Vilken ISO rekomenderas? 200 som på bilden?

100 blev för ljust.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Parcifal

Aktiv medlem
För exponeringen räcker det inte med att välja en specifik ISO. ISO tillsammans med slutartid och bländaröppning avgör exponeringen. I starkt solljus brukar jag använda ISO 100, mest föra att det går. Så låg ISO som möjligt och som ändå tillåter mig att sätta den bländare jag vill.

Det stora problemet med solen i zenit är att kontrasterna blir extremt skarpa. Det gör att ljuset blir svårmätt och exponeringen blir lätt fel. Även en "rätt" exponerad bild kan inte ge täckning i både högdagrar och skuggor eftersom skilnaden mellan mörkt och ljust är större än vad sensorn klarar.
 

Pongu

Aktiv medlem
nyborjaren skrev:
Hej, jag är en nybörjare när det gäller inställningar, har precis skaffat en 350D och undrar hur jag ska ställa in den för att få bäst resultat när jag fotar när solen står i ZENIT.
Kör RAW för att få med så mycket teckning som möjligt i både hög- och lågdagrar. Du kan med lite trixande lägga ihop två bilder med högdagerteckningen från den ena och lågdagerteckningen från den andra. Mycket enklare är att vänta på ett moln! Man kan också lätta upp skuggorna med en blixt, men det krävs kraftig blixt i starkt solsken. Kort sagt: Unvik zenit om du kan...

/Pontus
 

Rodney

Aktiv medlem
Så låg iso som möjligt tex 100 och kanske ett filter på kameran.