Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ack du repade film

Produkter
(logga in för att koppla)

pernilla.e

Medlem
Någon som vill dela med sig om hur de torkar sin film repfritt? Jag har testat lite olika - svamp, wettex men lyckas alltid repa filmen. Om man inte torkar får man ju torkfläckar...eller?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Du kan använda vätmedel och låta bli att torka den.
Själv använder jag mitt pekfinger och mitt långfinger som jag sköljt av och drar av några gånger och sprätter bort överskottsvattnet från fingrarna.

Det har fungerat bra.

/Henri
 

egaeci

Aktiv medlem
följdfråga: när man väl har lyckats få torkfläckar, hur får man bort dem utan att bada negativen igen? Eller det kanske bara är jag som är nojig för att det ska bli repor och sånt på dem...
 

Estethia

Aktiv medlem
jag drog aldrig av min film alls utan körde vätmedel och sen en ny fräsch sämskskinnduk och torkade ovansidan (blanka sidan) av negget försiktigt där det ev. blev fläckar.
jag hade dock inga större problem med fläckar.
ett knep är att inte torka filmen för varmt, då rinner vattnet av lättare och torkar inte in snabbt. eller som jag brukade använda, ett torkskåp med rejäl fläkt och ställbar temperatur.. då blåste vattnet av.
 

aolsson

Aktiv medlem
Vätmedel ett måste. Sen beror det väl litet på vattenkvaliteten också. Här har jag inga problem alls med kalk i vattnet tex men på andra ställen har det varit mer bekymmer.

Dest vatten i sista sköljen kanske?
 

Söderlund

Aktiv medlem
Har i lite Photo flo i sista sköljvattnet och sedan när filmen hänger så tar jag en bit sämsskinn och lägger det runt filmen och snor ihop ändarna lite försiktigt som pappret på en karamell och drar det nedåt. Skinnet måste naturligtvis vara fuktigt. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En bunke vatten och 1-2 droppar Yes diskmedel. Dra filmen igenom ett par ggr.

Häng filmen på snedden, detta gör att en vattendroppe rinner ut till perforeringen istället för längs med hela filmen och ngnstans på vägen förvandlas till en torkfläck.

Anna: skölj om negativet.
 

chajo

Aktiv medlem
När jag gick fotokurs så tyckte han som hade kursen att dra filmen mellan pek- och långfinger var det som funkade bäst. Jag har bara gjort så, har inget annat att jämföra med alltså.
 

Maverick

Aktiv medlem
På Biskops-Arnö lär dom ut att man ska använda allduk. Det fungerar bra. Du tar en ny duk, klipper den i fyra remsor.

Tar den första remsan, viker den dubbel med filmen emellan. Håller åt vid kanterna och drar längs filmen. Viker remsan åt motsatt håll och upprepar. Gör lika dant med remsa nummer två. Du har då alltså dragit av filmen fyra gånger totalt.

De två remsor som är över används till nästa film. Släng efter användning.

Viktigt är att inte dra mer än en gång per sida/vikning. Största orsaken till repor är att skräp fastnar eller följer med det du torkar med och således repar andra vändan.

Allduk köper du på ICA och är så pass billigt att man kan slänga den efter användning. Det är viktigt att det är allduk eller motsvarande då den är gjord av repfritt papper i likhet med putspapper.

Mvh
Maverick
 

Thomas Ekström

Aktiv medlem
Kör filmen genom vätmedel ett par gånger, sedan tar jag ett fuktigt sämskskinn och håller det mellan lång- och pekfinger och torkar av emulsionssidan först, samtidigt tar jag bort det mesta av vattnet på andra sidan filmen med det andra fingret. Vice versa.

In i ett torkskåp om det finns tillgängligt.
 

pernilla.e

Medlem
Tack för alla svaren!

Jag använder alltid vätmedel och har testat fingermetoden och även allduk. De små vita prickarna som blir på neg - är det smuts eller vad? Jag har förstått att man ska retuschera men tycker det ser konstigt ut för man ser oftast då det får en annan glansyta just där. Pernilla
 

pernilla.e

Medlem
vet inte. det blir som små vita fläckar och det är inte repor och inte torkfläckar - de syns inte förrän man framkallar
 

Maverick

Aktiv medlem
pernilla.e skrev:
vet inte. det blir som små vita fläckar och det är inte repor och inte torkfläckar - de syns inte förrän man framkallar
Syn inte förrän man framkallar??? Är det papperskopian du pratar om? I så fall är det damm.

/Maverick
 

Fac Similis

Aktiv medlem
Har man kalkrikt vatten kan man doppa av filmen med spiral i lite destillerat vatten. Om fläckarna redan är där kommer det gamla klassiska näsfett-tricket fram. Gnid lätt med fingret på näsvingen där det är lite oljigt på alla människor(även dig!) och gnid försiktigt av fläckarna på filmen och torka av med en antistatduk. Klart!
 
ANNONS