Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

avslappnad modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

LiPhoto

Guest
Liten kort fråga bara...

Hur ska man lyckas få en ovan modell att slappna av?

Kan ju tilläggas att jag inte är någon van modellfotograf heller...
 

crewa

Aktiv medlem
Använd mycket film och flera fototillfällen och var ärlig och diskutera igenom vad du vill. Visa tidigare arbeten. Ta med dig någon eller be modellen ta någon med sig som stöd. Ha en bra kommunikation med den du fotograferar och var lyhörd och uppmärksam.
LG Malmquist
 

mipert

Aktiv medlem
Vin kan fungera för vissa fotografsituationer men ingen av de fotografer jag känner/har jobbat för skulle drömma om att använda alkohol inför en modellfotografering.

Man behöver en koncentrerad modell, inte en påverkad.

Men, skall man fotografera en tjej man känner för att prova på modellfotograferande kan lite alkohol hjälpa till.

Mina ”knep” är att vara förberedd, välkomna modellen med ett ”vad roligt att du kom, du ser ju underbar ut”
Sedan öser man på med: ”Så här känns det när bilder blir riktigt bra” ”Det här går ju jättebra” ”Vilket fint leende, kan du göra om det eller måste jag göra något löjligt först”

Förbered, förklara vad som skall ske, tala om att du är ovan och att ni skall göra bra bilder tillsammans.

När jag skriver detta verkar det löjligt men jag brukar ibland mitt i fotograferingen gå bort från kameran och säga ”Vänta, jag vill bara njuta av ögonblicket, detta är nog kanske den bästa fotografering jag har gjort, tack var dig.”

Modellen brukar då fnissa och tycka jag är löjlig, men, hon blir smickrad, sträcker på sig och blir ännu vackrare.
Kvinnor tror inte på komplimanger, men de gillar dem.
 

Helena

Aktiv medlem
mipert skrev:
Vin kan fungera för vissa fotografsituationer men ingen av de fotografer jag känner/har jobbat för skulle drömma om att använda alkohol inför en modellfotografering.

Man behöver en koncentrerad modell, inte en påverkad.

Men, skall man fotografera en tjej man känner för att prova på modellfotograferande kan lite alkohol hjälpa till.

Mina ”knep” är att vara förberedd, välkomna modellen med ett ”vad roligt att du kom, du ser ju underbar ut”
Sedan öser man på med: ”Så här känns det när bilder blir riktigt bra” ”Det här går ju jättebra” ”Vilket fint leende, kan du göra om det eller måste jag göra något löjligt först”

Förbered, förklara vad som skall ske, tala om att du är ovan och att ni skall göra bra bilder tillsammans.

När jag skriver detta verkar det löjligt men jag brukar ibland mitt i fotograferingen gå bort från kameran och säga ”Vänta, jag vill bara njuta av ögonblicket, detta är nog kanske den bästa fotografering jag har gjort, tack var dig.”

Modellen brukar då fnissa och tycka jag är löjlig, men, hon blir smickrad, sträcker på sig och blir ännu vackrare.
Kvinnor tror inte på komplimanger, men de gillar dem.


Faaaaaaaaaaaaasiken vad smörigt!
Frank säger bara "you lazy bitches get your arse moving!" + massor massor av vin och mat
Ray Massey hade också vin...
Hos några matfotografer var det ifs bara vin till maten :)

Dessutom så var väl snacket om en ovan fotograf?

Tycker dessutom inte om att folk faller in i klychor... visst är bra modeller ofta "speciella". Kate Moss's body double klagade på sin rumpa och så... men dom är inte dumma nog att falla för lögner... Visst ska man tala om för dom att det blir bra och så, men det är deras jobb...
 

ols

Aktiv medlem
persnoligen har jag inte testat med alkohol men det får man väl testa nån gång då.....

men som sagt tidigare en bra kommunikation är A och O enligt mig, tycker det har funkat bra för mig i alla fall.

dock så var det svårt dom första gångerna, jag testade en del med folk som jag kände först, för då tyckte jag inte att man behövde vara rädd för att resultatet kanske inte var så superbra, men nu tycker jag nästan det är roligare med folk man inte känner alls för det är en större utmaning.
 

mipert

Aktiv medlem
Helena, jag kör inte samma klyschor varje gång, de anpassas till modellen.

Smörigheter fungerar när rätt person använder dem, alla kör med sin stil, en del whoppar modellerna, andra stirrar ut dem och suckar högt.

Proffsmodeller klarar det, en som aldrig blivit fotograferad gör det oftast inte.

Struan är gó när han fotograferar, han går runt och småmyser och snackar glatt med alla.
På bilderna står sedan modellerna och ser stenhårda ut med iskalla kroppar, förstår inte hur det fungerar men det gör det.
 

LiPhoto

Guest
tackar!

tack för alla tips!

stora stunden blir antingen ikväll eller imorgon...

känner inte tjejen speciellt bra, men vi har snackat en hel del om fotandet... å mera snack blir det nog!

kommer nog att hålla mig till det alkoholfria alternativet... D e nämligen modellen som ska köra...


kommer att satsa på snack å mycket film... kanske låta henne plåta lite med digitalkameran oxå så hon ser att d ju inte alls är så farligt..

eftersom det är första gången jag skall plåta ett uppdrag så har jag övat en del med systemkameran (som förresten dessutom är lånad..) och testat med min kille som modell... får se resultaten av det på eftermiddagen. Spännande!

Ska snacka med tjejen å fråga om jag eventuellt får sätta upp några bilder på henne här oxå... skulle kanske vara kul för er att se om era tips fått några frön att gro i mig ;-)
 
ANNONS