Annons

Ersättare till *ist D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej!

Någon som hört några rykten om att det är på g någon ersättare till *ist D? Positivt att Pentax släpper billigare instegsmodeller som Pentax *ist DL men jag hoppas att man snart släpper en pro/semipro-modell med bättre buffertminne (lite med 5 RAW-bilder när man tar action/modell) och gärna mer pixlar (helst 10 MP) och gärna bättre tonomfång. Tycker att 6 MP räcker långt men vill man göra utsnitt av bilder för leverans till bildbyrån, så saknas det ibland en del pixlar... Pentax är på g med en 645D med 18MP som är intressant men då måste man bygga upp ett helt nytt system, vilket gör att man lika väl kan satsa på en Canon EOS-Ds1 Mark II. Rädd att Pentaxen hamnar på minst samma prisnivå.

Mvh
Lasse
 
Pentax arbetar med en ersättare till D:n, men lanseringen är beroende av sensortillverkaren. Eftersom Pentax inte gör sina egna bildsensorer är de beroende av externa tillverkare. Att fortsätta med den gamla Sony 6Mp sensorn (som förvisso fortfarande gör ett utmärkt jobb) ses inte som ett alternativ av Pentax. Samarbetet med Sony har dessutom grus i maskineriet på grund av Sonys täta koppling till Nikon och det ryktas att Nikon har förtillträde till Sonys nya sensorer - kanske det därför finns många rykten om att Pentax och Kodak har en ny APS sensor på gång (som kan vara en variant på den sensor som sitter i Leicas nya digitala modul).

Nyheter om den nya D:n bör komma under denna höst, med lansering under vintern 2005/2006.

Hälsningar
* Roland
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej Roland!

Du verkar ha väldigt initierade källor och jag hoppas att informationen stämmer eftersom det låter som mycket positiva nyheter. Bra om Pentax kan hitta en sensorleverantör som inte är för hårt lierad med någon av de andra kameramärkena. Vi får se vilket betyg Leican får i tester. Vägvisare för nästa Pentax D? Man får ge sig till tåls till hösten och plåta på med de grejer man har tills vidare...

Tack för infon!

Mvh
Lasse
 
Det är ingen hemlighet att Pentax satsar stort på utveckling av nya digitala systemkameror, de har själva sagt (i början av året) att de har dragit ner på utvecklingen av kompakta digitalkameror till förmån för nya systemkameror - de har även anställt fler programmerare för att ta fram nya operativsystem och ny mjukvara för dessa systemkameror. Skälet till detta är helt ekonomiskt - vinstmarginalen för de digitala kompakterna har sjunkit drastiskt under det senaste året och det är mer lönsamt att göra systemkameror. Gör man systemkameror kan man dessutom tjäna pengar på tillbehör - blixtar, objektiv, filter, trådutlösare.

Men självfallet kommer inte den kompakta Optio serien att försvinna, men krutet och innovationerna läggs på systemkamerorna.

Hälsningar
* Roland
 

eatfrog

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Skälet till detta är helt ekonomiskt - vinstmarginalen för de digitala kompakterna har sjunkit drastiskt under det senaste året
Ja, marginalerna är helt otroligt låga, från tillverkare ända fram till till försäljare.

Extremfallen är några canonmodeller, då butiken får 100-200kr i egen ficka, för en kamera som kostar 3000-4000kr.

Det måste nog lugna ner sig på digikompaktfronten snart, dethär håller inte i längden.

/Henri
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Med tanke på de låga marginalerna för digitala kompakter är det anmärkningsvärt att inte Pentax mycket tidigare la krutet på att få fram 645D, 6X7D? och utnyttjade den position man ändå har haft bland t ex reklamfotografer. Nu har många gått över till Hasselblad med digitalt bakstycke eller Canon EOS-1Ds Mark II. Blir tufft för Pentax att ta tillbaka sina marknadsandelar. Positivt att man satsar på digitala systemkameramarknaden.

Mvh
Lasse
 
PhaseOne m fl tillverkar databackar till mellanformatskameror, men de passar inte 645 systemet på grund av hur 645:an är konstruerad. Medan andra tillverkare har kunnat lita på risktagandet hos välrenommerade tredjepartslösningar, har Pentax tvingats till att framta en helt ny digital mellanformatare - det har inte gått att ta en 645 och hänga på ett digitalt bakstycke.

Att Pentax valde utbytbara filmhållare istället för ett helt modulärt system med utbyttbara bakstycken, var för att hålla nere storleken på huset. 645:an är ett "field system", att användas ute i fält. Det har hållit fint sedan mitten av 80-talet, men i och med den digitala revolutionen så har nackdelen med designen visat sig.

Pentax har dröjt lite med lanseringen av 645D, därför att de har väntat på rimligt prissatta sensorer. Finns inte tillräckligt med kunder till en kamera som kostar som en ny bil, hur bra den än må vara.

Hälsningar
* Roland
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Har du någon uppfattning Roland om vad 645D-huset kan landa prismässigt? Verkar ju finnas en del begagnade 645-gluggar till salu till rimligt pris...

Mvh
Lasse
 

KalZoom

Aktiv medlem
Pentax 645D har jag hört kommer att ligga på kring 80 000:-, den skulle iaf bli billigare än Mamiya ZD
 

marpe

Aktiv medlem
Nån som har nån koll på vad de på Pentax skulle kunna tänkas basera ovan nämnda efterträdare till ist-D:n på för hus?

Jag som var så glad när prototypen för MZ-S kom för några år sen och lika ledsen när den visade sig för dyr och inte släpptes. Skulle vara kul om den kom på tal igen fast med annan sensor/etc. Personligen så kändes inte ist-D så skön i handen - men smaken är som baken, så jag skulle gilla ett husmodellsbyte.
 
Chassiet kommer bygga på chassiet i D och DS, men den yttre designen blir annorlunda - dock igenkännbar. Tycker förresten att min DS känns helt exemplarisk att hålla i, den har ett mer skulpterat handgrepp än D och det var välkommet.

Hälsningar
* Roland
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej!

Håller med dig Roland om att DS´en har ett bättre grepp än D. Däremot så är ett extra batterigrepp en förutsättning om man kör med t ex ett FA 300/4.5 eller Sigman 70-200/2.8. Jag hoppas att man för nästa modell *ist D utvecklar en ännu bättre funktionell design och gärna att man gör en lite större modell med "fast" extra batterigrepp. Dessutom har *ist D en allt ifrån lyckad funktionsknapp på bakstycket som är klart bättre på DS'en. Dina insides från Pentax,om dom nu stämmer..., imponerar stort!

Mvh
Lasse
 
imtkjlu skrev:
Roland, är det ofint att fråga var/hur du hittar all
Pentax information ?
Åh, lite här och där... mest där, fast ibland här. Hahaha...En del kommer från Japanska kameraforum. Sedan är jag väl bra på att läsa mellan raderna när Pentax uttalar sig i (företrädesvis japansk) media. Är med i de flesta Pentax diskussionsforum och brevlistor som finns och har väl varit det i typ 12-13 år. Har väl fått ett bra "track record" genom åren och jag har haft rätt fler gånger än jag har haft fel, men det har blivit svårare i och med den "digitala revolutionen" eftersom marknaden, och därmed Pentax, ändrar sig så fort hela tiden.

Hälsningar
* Roland
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Ist Ds2 är på väg ut nu iaf, dock ej för den europeiska marknaden. Inga viktiga uppgraderingar från Ds, det enda stor är större skärm.

Finns mer info på dpreview.
 

interpix

Aktiv medlem
Det är väl bra att man fortsätter utveckla DS och har kvar ett mer avancerat alternativ till DL.
Väntar med spänning på hur D2 kommer att se ut.
 
DS:en har uppgraderats till DS2 - större skärm,lite omjusteringar i menyerna (förenkling av Auto ISO funktionen), kontinuerlig autofocus nu även i andra lägen än Action. Troligtvis har den även den modifiering av AE-L knappen som DL:en har. Nu ställer den in både tid och bländare automatiskt om man trycker på den i (M)anuellt exponeringsläge. På DL:en kan man välja om den ska köra tid och bländare, bara bländaren eller bara tiden. Jag tror att DS2 har fått denna också.

Denna uppdatering av DS2, ung som Nikon gjorde med D70 till D70S, visar att Pentax satsar digitalt och att DS-modellen inte alls är uträknad i och med DL:ens ankomst utan får leva ett halvår till innan ersättaren är klar (PMA showen februari 2006). Denna uppdatering är ett smidigt sätt att fortsätta vara konkurrenskraftig utan att spränga för mycket pengar, som behövs till att ta fram ersättaren till den något ålderstigna D modellen (också PMA 2006, men troligen annonseras den under hösten/vintern). Apropå att det skulle vara "höst" nu... det är över 20 grader idag och fortfarande sensommar enligt min räkning hahaha...
 
Jamas skrev:
Ist Ds2 är på väg ut nu iaf, dock ej för den europeiska marknaden. .
Tror definitivt att DS2 kommer till Europa, men man väntar tills man har fått slut i lager på DS:en och därför säger man att den inte kommer så kunderna köper kvarvarande DS istället. Tycker de borde rea ut kvarvarande DS, problemet är att det då inte är många som vill köpa DL:en. Pentax har en olycklig sits här..
 
ANNONS