Annons

Kan inte studiofotografer anpassa sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Dagens undring kommer lite tidigt på dygnet, men det beror på att jag vill försöka sova i tid ikväll. Hoppas ni ursäktar.

Det finns studiofotografer och folk som fotar "live" i befintligt ljus...

Ni som fotar studio:
Fotar ni i studio för att ni inte kan anpassa er till olika ljus? Måste ni styra ljuset?

Ni som fotar "live"
Varför försöker ni inte styra ljuset?

Personligen tillhör jag "live"-fotograferna. Jag vill lära mig rodda kameran i det ljus som råkar vara. Jag vill själv försöka styra ljuset genom att välja plats och tid jag fotar.

Hur tänker ni?
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag har varit en studio-kille. Men samtidigt har det hämmat mig helt totalt, så nu ger jag upp det.

Jag har känt att jag måste ha haft total kontroll på ljuset. Visserligen använder jag oftast bara 1 blixt och en reflexskärm, men jag känner att jag måste kunna placera dem för att få det ljus jag strävar efter.

Men nu har jag blivit så fast i det att jag känner att jag inte ens kan ta ett vanligt kort utomhus, för jag vet inte hur jag ska göra. Ska motivet stå i skuggan? Då blir väl den eventuella ljusa bakgrunden överexponerad. Ska modellen stå i ljuset, så ser dem inget etc etc.

Så nu tänker jag strunta i blixtarna och lära mig hur jag ska fota utan blixtar.

/ Marcus
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag plåtar både i studio och "live"...

I studion har jag full kontroll och ger det önskade resultatet.

Även "live" "styr" jag ljuset med reflektorer och liknande för att ge det önskade resultatet.

Skillnaden är väl att utomhus är det den stora gula "fete blixten" som avgör var jag ställer modell/objekt och i studion är det bakgrunden/miljön :D

Trevlig midsommar!
 

wsaar

Aktiv medlem
Visst, i studion kan det vara lättare att kontrollera ljuset, men också svårare att få till den miljö man vill ha (inte särskilt lätt att släpa in en bergshäll eller gata i studion). Därför tycker jag det är intressant med portabel studioutrustning, t.ex. reflexskärmar eller den blixtuppställning som jag släpade med på fototräffen på fjällgatan...
 

Arleklint

Aktiv medlem
wsaar skrev:
Därför tycker jag det är intressant med portabel studioutrustning, t.ex. reflexskärmar eller den blixtuppställning som jag släpade med på fototräffen på fjällgatan...
En bra kompromiss!

Hur tänker ni andra? Kom igen!
 

Arleklint

Aktiv medlem
Hur kan ni studiofotografer tro att ni kan ersätta solen med en fjuttig bouncer?

Retas jag?

Ja, jag vill ha en diskussion!

Kan ni inte gå ut i ett vackert kvällsljus istället?
 

MrJ

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Hur kan ni studiofotografer tro att ni kan ersätta solen med en fjuttig bouncer?

Kan ni inte gå ut i ett vackert kvällsljus istället?
Det ena förtar väl inte det andra? Man kan väl ägna sig åt bägge delarna? Jag ser inget problem. :)
 

tonykollberg

Aktiv medlem
Vad är problemet?

Jag förstår inte tankegången att anpassa sig?

Man plåtar väl både studio och utomhus, det ena utesluter väl inte det andra? Mental blockering eller?

I studio kan man göra en viss typ av bilder, utomhus en annan typ av bilder och sen kan man ljussätta hur man vill både i och utanför studion. Det beror ju på vad man vill göra och hur man jobbar. Man kan ju klara sig utmärkt i befintligt ljus utan blixtar, men det kan ju va skönt att kunna styra ljus och ta ut skuggor osv utomhus med.

Det är som att säga varför kan inte utomhusfotograferna anpassa sig till studion? De flesta gör väl både och eller så har man olika perioder där man är i en viss miljö och plåtar. Man väljer ju inte att bara plåta i studio eller bara utomhus.

Så varför låsa sig vid ordet anpassa sig?
 
Senast ändrad:

gujo

Aktiv medlem
Jag fotar "live" ute i spenaten, helt enkelt därför att det är där motiven finns. För mig är det dessutom en utmaning att lära mig behärska det befintliga ljuset så jag kan göra dom bilder som jag vill.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag känner mig mer kreativ utanför studion än i. Jag gillar att utnyttja de möjligheter som miljön ger.

Andra gillar studions möjlighet att helt skapa sin egen värld.

Ingen värdering i det ena eller andra. Det handlar om person och motivområde. Journalistisk fotografi är svår i studio...

/M

PS. jag känner två duktiga porträttfotografer i Malmö som är livrädda för att gå utanför studion. De är inte tränade på att tänka på bakgrund och är rädda för solen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Även jag vill ta fördel av de ljus och den miljö som finns ute i "spenaten"

Det gäller bara att tänka till när och vart man ger sig ut, för man flyttar inte solen lika lätt som en lampa/blixt i studion.
 

F1n

Aktiv medlem
Vet inte om jag pallar en ´Arleklintare´ till här i forumet...:) Obs! humor och inte illa menat...

Mvh Inne/uteplåtare/analog/digital/Björn
 

F1n

Aktiv medlem
Nejdå, kör på du bara...:)

Mvh Björn

Missförstå mig rätt...diskussioner är bra, ibland blir det lite diskussion för sakens egen skull bara (och inget fel i det, med all säkerhet, förmodligen det som är en del av detta fina forum för oss som tycker om bild)...menade inget illa med mitt lilla nattliga inlägg, och...dina bilder är otroligt bra f ö...ett fint bildspråk.

Natti från Björn
 
Senast ändrad:

Estethia

Aktiv medlem
en gammal konstlärare tjatade på mig många gånger:
"fastna inte i samma spår på en gång, gör inte bara saker du tycker om. testa annat tills du känner att du vet vad du gör, inte bara små avstickare, och gå sen vidare och testa annat. sluta aldrig experimentera och tänka, för den dagen stannar du helt i utvecklingen."

jag tycker det var mycket klokt sagt.
jag amser att man inte ska undvika att använda vissa tekniker eller föredra det ena framför det andra.
det är utvecklande och nyttigt att använda alla medel som finns. och att man inte bara nosar på något nytt utan att man verkligen känner efter och lär sig.

när jag plåtar ute har jag lyxen att slippa tänka så mycket på ljussättningen. det enda som behövs är att söka skugga vid sol och vrida lite på motivet eller flytta omkring för bäst ljus.
uteljuset är inget man måste lära sig, det ser bra ut nästan hur man än gör. här kan man koncentrera sig till nästan 100% på bara motivet och bakgrunden.

när jag plåtar inne så har jag lyxen att helt kunna bestämma vad bakgrunden ska vara och hur ljuset ska se ut.
hårt, mjukt, färgat, vitt, direkt, reflekterat. effektljus, allmänljus osv.
bakgrunden kan man, precis som i naturen, variera i det oändliga.
eller så kombinerar jag både ute- och inneljuset.

sätter man inga permanenta gränser för fantasin så fortsätter man utvecklas i det oändliga.
testar man allt man kommer över så kan man sedan ta det bästa från alla världar.
det finns inget som slår det.
 

ariadne

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Dagens undring kommer lite tidigt på dygnet, men det beror på att jag vill försöka sova i tid ikväll. Hoppas ni ursäktar.

Det finns studiofotografer och folk som fotar "live" i befintligt ljus...

Ni som fotar studio:
Fotar ni i studio för att ni inte kan anpassa er till olika ljus? Måste ni styra ljuset?

Ni som fotar "live"
Varför försöker ni inte styra ljuset?

Personligen tillhör jag "live"-fotograferna. Jag vill lära mig rodda kameran i det ljus som råkar vara. Jag vill själv försöka styra ljuset genom att välja plats och tid jag fotar.

Hur tänker ni?

Man måste inte styra ljuset (oavsett om man fotar i studio eller om man kompletterar med utrustning när man e ute och hjälper det naturliga ljuset på traven) men det kan ju vara praktiskt om man är ute efter ett visst resultat:)

En kompis har en studio hemma, han fotar både i den och tar utomhusporträtt. Så det ena utesluter väl inte det andra

Själv blir det typ bara utomhus. Jag tycker det är praktiskt. Svårt att dra in en skog, en gata med asfalt eller så i en studio:)
Sen är väl syftet med studio att man kan kontrollera ljuset. Jag tror inte jag kan kontrollera ljuset. Eller har något intresse av det snarare. Men det beror ju på vad vad man är ute efter. Är man ute efter en viss bild, och man vet exakt hur ljuset ska vara så får man väl lära sig..
 
ANNONS